В подробностите от доклада на ЕК по Плана за възстановяване има доста неясноти, в сравнение с други страни. Първата от тях е как ще бъде разпределена толкова голяма сума и по какъв начин. Около 60% от тях ще бъдат разпределени така че да минат през държавни институции, създават се и нови институции. Освен това "корупция" се употребява около 80 пъти в тези 90 страници от доклада, както и "липса на прозрачност". Това коментира доц. Красен Станчев, основател на ИПИ в предаването Money.bg по телевизия Bulgaria On Air.

За разлика от нас, в белгийския или естонския планове са показани принципите на разпределение на средства, като критерии за търгове. Това го няма в плана за нашата страна, заяви Станчев.

По думите му страната с най-много средства по подобен план е Хърватска. "Около една трета от проектите в плана им са наистина иновативни, за разлика от тези в България например. Дори онова, което се представя като такова, не е. Има неща, които изглеждат безсмислени от икономическа гледна точка. Това са например така наречените батерии. България няма ресурса да ги произвежда. Ще трябва някой друг да го прави и ние да ги сглобяваме", коментира той.

Според експерта с много по-малко средства могат да се направят аналогични неща, като например ПАВЕЦ "Чаира". Могат да се направят много малки такива съоръжения, могат да се направят складове за втечнен карбон.

Дори и аванса по Плана за възстановяване трябва да си го изработим

Дори и аванса по Плана за възстановяване трябва да си го изработим

Решението на ЕК не е окончателния акт, от който зависи дали и кога ще получим въпросния аванс

"Производството на газ от битови отпадъци е практика в ЕС, докато в България още не е започнало. Потенциала на газ от битови отпадъци е равен на годишното потребление у нас. Този въпрос е свързан с Топлофикация", коментира той.

Транспорт

Това, което липсва е подобно на другите пропуски в доклада. "Български компании са разработили проекти, които свързват със скоростни отсечки Комотини с пристанището с Гданск например. Това е проект, който не заобикаля целия ЕС, за да се отиде до Суецкия канал или до източната част на Средиземно море. За него има 10 години и 1 трилион евро. Проектът е много добър и започва да се реализира в Гданск. Това което ще се прави през следващите години е кораби без екипаж, които пренасят, но може да стане и с влакове без екипаж. Това минава през седем страни, включително най-бедните региони на ЕС като Северозапада.

Ядрена енергия и мощности

По думите на Станчев що се отнася до строителство на други ядрени мощности, очевидно около 40-50% е по-евтино да се строи на площадката на "Козлодуй", отколкото на нова площадка. Това ще е така дори и ако се сметнат загубите по това, което е правено в момента на площадката на "Белене".