Китай има интерес да участва с инвестиции в проекта за изграждането на високоскоростен железопътен коридор, който ще свързва река Дунав, черноморското крайбрежие на България и гръцките пристанища в Егейско море. Това стана ясно по време на визитата у нас на китайския премиер Ли Къцян и срещата с българския му колега Бойко Борисов.

"Подобен проект трябва да бъде осъществен по прозрачен начин и аз приканвам трети страни да участват, например международни организации и банки", каза Къцян на пресконференция след срещата.

Може да се създаде консорциум с международни банки за изграждането на високоскоростната железопътна система, докато други форми на сътрудничество също са приемливи, предложи китайският премиер, цититан от български медии.

Международни банки могат да участват във финансирането на транспортната система, чиято стойност само в българския участък се оценява на над 1 млрд. евро, а изграждането й би трябвало да отнеме около 10 години.

ЕС дава 750 хил. евро за проучване на товарен коридор между България и Гърция

ЕС дава 750 хил. евро за проучване на товарен коридор между България и Гърция

Целта е за създаването на мултимодулен транспротно трасе, обслужващо Егейско море, Черно море и река Дунав

Проектът ще съчетае железопътна и пристанищна инфраструктура, като свърже българските пристанища и жп гари Русе, Варна и Бургас с гръцките Александруполис, Кавала и Солун. Предвижда се изграждането на високоскоростни жп линии между тях, а основната връзка ще е през Свиленград.

Идеята е да се съчетае пътния, железопътния, речния и морския транспорт, така че да се осигури максимално бърз превоз на стоки. Според проекта във всеки от градовете ще има голям логистичен център за съхранението и транспорта на стоките.

Така България на практика ще изиграе ролята на транспортна връзка между Европа и Азия, като стоките лесно ще могат да достигнат от Германия и Австрия до пристанищата на Черно и Егейско море.

България и Гърция подготвят проекта от няколко години, а миналата есен подписаха меморандум за разбирателство за развитието му, но им липсваше необходимото финансиране. Сега това ще се промени с участието на Китай и евентуално други международни инвеститори.