Въобще няма да бъде пресилено, ако кажем, че в следващите няколко години всеки жител на община Самоков ще получи средно по 1 384 лева подарък. Не, те няма да бъдат под формата на безусловен базов доход или друга вид директно плащане от страна на държавата. И въобще от държавата. А ще дойдат от първия в България частен инвеститор, който решава да изгради за своя сметка чисто нова инфраструктура на стойност над 50 милиона лева и да предостави преимуществената част от нея за публично ползване на общината и нейните 36 124 жители.
Става дума за няколко вида съоръжения: 22 км нови асфалтови пътища, водопровод за питейни нужди с дължина 5 310 метра, които ще бъдат публична общинска собственост; електропреносна мрежа с дължина 14 километра, която ще стане собственост на съответния регионален електрооператор, както и водопровод за поливни нужди с дължина 6 168 метра, който остава частна собственост. Всичко те ще бъде част от проекта OKOL Lake Park до село Горни Окол. И вече се строят.
"Цялата тази инфраструктура няма да бъде платена от данъци, а от нас", казва Методи Дъбов, изпълнителен директор на "Голф ОКОЛ" ЕАД и човекът, който отговаря за техническото изпълнение на проекта. По думите му досега никой частен инвеститор не е правил "22 километра общински улици с цялата им прилежаща инфраструктура", които да предостави безвъзмездно за обществено ползване. "Ние проектираме и изграждаме безвъзмездно колосални количества нова инфраструктура", казва и Атанас Атанасов, юрисконсулт на "Голф ОКОЛ" ЕАД.
Да преместиш приток на река "Искър" и да го върнеш обратно
Източник: OKOL Lake Park
"Наскоро завършихме една уникално тежка процедура, отнела повече от 4 години ", обяснява Методи Дъбов. Става дума за целия административен и технически процес по временното отклоняване на река "Искър" с цел да бъде положена дренажна тръба на дъното й, откъде да бъде взета водата за поливни нужди. "Ние реално изместваме реката, полагаме тръбата, засипваме и връщаме обратно реката в коритото й", добавя още той.
Така, зарита на дъното на реката, през процепи в тръбата се просмуква водата, която бива изпомпвана буквално нагоре - в посока по-висока надморска височина - със скорост 50 литра в секунда по трасе от 8 километра. Тази вода ще се използва за напояване на голф игрището, парковете и частните имоти в OKOL Lake Park.
За Дъбов сложните моменти при изпълнението на тази част от проекта са три - съгласуването на инвестиционното предложение с РИОСВ-София, получаването на разрешение от Басейнова дирекция "Дунавски район" за водовземане и закупуването на терен от Министерство на земеделието и горите. "Това бяха три ключови и дълги процедури", казва той, след които чак идва самото построяване на съоръжението. По думите му няма много проектанти, които биха се захванали с такава сложна строителна процедура, а опитът му говори, че в България досега не се е случвало подобно изместване на река.
Вода обаче трябва освен за поливни и за питейни нужди. Тя ще идва от Рилския водопровод - съоръжението, което захранва с вода голяма част от София и за което се смята, че е сред най-добрите източници на водоснабдяване в страната. "Тук сме в процедура по вземане на разрешително за строеж", казва Методи Дъбов. Реално проектът предвижда "закачане" към съществуващото трасе на основния водопровод и направата на отклонение с дължина около 5 километра в посока с. Горни окол и с. Долни Окол. "Ние преоборудваме една от помпените станции и подменяме част от трасето, след което изграждаме дублиращо на съществуващия вече водопровод ново трасе, което го качваме горе при нас в един напорен водоем и оттам по 22 км мрежа до всеки един имот".
Източник: Маркан
Методи Дъбов, изпълнителен директор на "Голф ОКОЛ" ЕАД
Да изградиш 2 вида канализация и 5 пречиствателни станции
Реално 22 км са улиците от вътрешната асфалтова мрежа на OKOL Lake Park, по които върви и цялата паралелна инфраструктура. "Повечето квартали на София след Околовръстното нямат въобще канализация, ние ще имаме 2 вида - дъждовна и битова", казва Дъбов. Има и още една разлика със столичната канализация - двата вида няма да отиват на едно място.
Планирано е дъждовната канализация да бъде иновативно изведена над улиците, където да тече свободно в специално направени канавки. Това ще облагороди общественото пространство с естествените природни ресурси. Битовата канализация от своя страна ще бъде заустена в 5 пречиствателни станции, които ще бъдат изградени от инвеститора.
Ако се питате защо са необходими толкова много пречиствателни обекти, отговорът се крие в географското разположение на проекта. "OKOL Lake Park се намира в 3-ти пояс на санитарно-охранителната зона на язовир Искър и колкото по-близко си до зона 1, толкова по-тежки са изискванията към качествата на водата, която връщаш във водоема", добавя той. По техни думи 5-те пречиствателни станции ще пречистват водата до степен по-висока от водата в язовира.
Да осветиш 3000 декара на 1000 метра надморска височина
Ако има обща "инфраструктурна болест" на редица от малките населени места в България, тя в повечето случаи се нарича "слабо електричество". На много места в страната, особено с голяма надморска височина, електрическата мрежа не е достатъчно надеждна и при по-сериозно натоварване създава проблеми.
За да не изпаднат в подобна ситуация, от екипа на OKOL Lake Park са проектирали три етапа на довеждане на електроенергия. "Вече имаме изградена първата връзка със селото и докарваме количество електроенергия за нуждите към този момент", обяснява Методи Дъбов. Тя представлява 2MW подземна тръбоканална мрежа от с. Горни Окол до трафопост с дължина 2,5 км. Вторият етап предвижда подобряването на вече съществуващото 10 MW въздушно трасе от гр. Самоков, което е с дължина 14 км. При достигането на третия етап ще бъде осигурено максимално количество електроенергия след "разкъсване" на далекопровода "Околите" и изграждането на нова подстанция.
"Безспорно най-доброто техническо решение е въпросната подстанция, защото тя позволява поддържането на електроенергията, дори тя да спре от един източник. Това е добре не само за нас, но и за всички села наоколо, вързани по веригата", обяснява Методи Дъбов. Трите етапа на развитие на енергийната инфраструктура ще следват естественото демографско развитие на новото населено място и постепенното увеличаване на нуждите му от електроенергия.
Да построиш 22 км пътища в нищото
Източник: OKOL Lake Park
За да си видите какво е имало на терена на бъдещия OKOL Lake Park преди началото на строителните работи, можете да отворите навигационната програма Google Earth, която предоставя и сателитни снимки със задни дати. Но можем и ние да ви кажем - нищо. Както вече от други текстове стана ясно, проектът се изгражда от нулата и сам по себе си представлява цял нов град с прилежащата му инфраструктура. А какво е един град без пътища?
Проектът предвижда построяването на три основни категории пътища в новото населено място - довеждащ, панорамен и вътрешна мрежа. Общата дължина на всички планирани пътища възлиза на 22.5 километра.
Довеждащият път е разклонение на основния София-Самоков и е с габарити от 9 до 11 метра, и дължина от 1.2 км. Освен него ще бъде изграден панорамен път, който обикаля около голф игрището и целия комплекс с габарит 22 метра и дължина 5 км. Той ще разполага с две платна по 4 метра, велоалея от 2.5 метра и тротоар от двете страни по 1.5 метра. Не на последно място идват и пътищата в жилищните зони, които ще бъдат с габарит 11 метра, две платна, тротоар и зелени площи между тях.
Работата с институциите - възможна
Преди да построиш такива "колосални" количества инфраструктура трябва да бъде свършена колосална административна работа. И за да илюстрираме колко сложен е процесът по получаване на необходимите разрешителни, ще дадем пример с водовземането от река Искър.
Площадката, от която започва водопроводът и трасето, през което преминава, са разположени в имоти държавна собственост и част от тях са горски територии. За да бъде получена необходимата документация, трябва да се премине през Министерство на земеделието и горите, през Изпълнителна агенция по горите, през Регионална дирекция по горите в София, както и през съответното горско стопанство, на чиято територия попада терена. Държавният контрол обаче не спира дотук - за водовземането е необходимо разрешение от Басейнова дирекция "Дунавски район", което е предварително съгласувано с РИОСВ-София, оценяващи инвестиционното предложение от самото начало.
Източник: OKOL Lake Park
Освен това се налага работа и с още едно министерство - на регионалното развитие и благоустройството, под чиято шапка Агенция по геодезия, картография и кадастър. И ако мислите, че дотук свършват институциите - не. Понеже трасето на водопровода преминава не само през общинско, но и през републикански път, е ангажирано Областно пътно управление - София, а за капак на административната върволица заради засегнат подлез по пътя бива сигнализиран и Института за пътища и мостове.
"Държавата много сериозно пази своята земя и своите имоти, контролът е огромен", казва Атанас Атанасов и обяснява, че във всичките ведомства са работили с експерти, които отлично разбират от своята тясна специалност. "Ние също бяхме длъжни да ангажираме експерти от абсолютно всякакво естество, за да подготвим документите и проектите", добавя още той.
Инвеститор от най-високо ниво получава административно обслужване от най-високо ниво
И Методи Дъбов, и Атанас Атанасов са категорични, че въпреки огромния обем административна работа, проектът не е срещнал никъде отпор и да го кажем директно - опит за корупция. Напротив, избирайки да вървят по буквата на закона, спазвайки всички законови разпоредби, печелят доверието на администрацията - и то на най-високо ниво.
Атанас Атанасов, юрисконсулт на "Голф ОКОЛ" ЕАД
Доказателството е, че OKOL Lake Park получава от Министерство на икономиката и Българската агенцията за инвестиции статус на "приоритетен инвестиционен" проект, което е най-висок инвеститорски клас. Дори над клас "А". Това му осигурява ценно административно съдействие, като по-кратки административни срокове и по-лесна комуникация с отговорните институции. Благодарение на този сертификат се събира специална работна група от всички отговорни ведомства, която целенасочено работи по казусите на проекта.
"Така в един момент се явяваш пред един куп експерти, които са много опитни, много компетентни. Аз имах честта да се сблъскам с различни хора от държавната администрация и мога да кажа, че те са с голям опит и висока компетентност", казва Атанасов. И добавя: "те просто са експерти".
Публична инфраструктура с непублични средства
Експерти с опит са и служителите на община Самоков, които административно стоят най-близко до проекта и които са запознати с него от самото му начало. Инвеститорът е категоричен: работата с местната власт е много и тя нямаше да е възможна без разбирането и съдействието на общинската администрация. Ключът затова се крие в ползата и перспективите и за двете страни - докато частната компания изгражда обект с историческа стойност, публичната власт може да разчита на капиталовложения, които не идват от данъци. И тук е мястото да кажем, че в общинския бюджет за 2022 година са заложени 5.38 милиона лева за изграждане на инфраструктурни обекти - 10 пъти по-малка стойност от инфраструктурния бюджет на OKOL Lake Park.
И тук идва най-сладкият момент - инфраструктура, която се строи в момента, се изгражда върху имоти публична общинска собственост, определени като такива още от момента на влизане в сила на подробния устройствен план през 2017г. Инвеститорът проектира и строи за своя сметка от името на Община Самоков. Иначе казано, на Община Самоков и обществеността ще бъде предоставена безвъзмездно качествена инфраструктура по проект от световно ниво, без да плащат за нея.
ventsislav-velkov-G6WiKZnW
на 20.05.2022 в 12:18:33 #2.. също така попитайте хората в Окол на какви смешни суми са платени за отчуждените имоти...
projekt
на 17.05.2022 в 19:43:04 #1Тъкмо се зарадвах на новината, а то било за да се полива голф игрището. Иначе ни обясняват как трябва да пестим вода, а тия ще изразходват толкова вода колкото няколко хиляди семейства ще консумират 50 л/с са 180 м3 на час. Едно домакинство харчи средно по10-15-20 м3 на месец. Тези харчат 180 м3 на час Или казано на по прост език. маат го с вазелин, от край до край, рекламират е че ще удобно и приятно, а после ни го нахлуват Отзад. Но рекламата е че е с вазелин, а никой не коментира че ни онождат Другото интересно е колко километра тръби и кабели ще се изградят за 50 милиона. разделете на километър колко се получава. Смешни пари. Ако обаче плащаше държавата това щеше да струва стотици милиони по сегашните разценки. Това само показва как плаща държавата и как се краде от обществени поръчки