Немската държава вероятно ще субсидира изграждането на гигазавода на Tesla в Германия, посочи местният министър на икономиката Петер Алтмайер пред изданието Welt am Sonntag. "По време на разговора ми с Илън Мъск подчертах, че не осигуряваме привилегии, но и не дискриминираме", каза той.
Правителството осигурява финансови субсидии на местно равнище за производителите на батерии за електромобили в опит да подпомогне заетостта в сферата. Причината е, че засилващите се регулации върху автомобилостроенето, налагани от властите, на практика застрашават един от най-важните отрасли на местната икономика.
За да получи държавна помощ, Tesla ще трябва да отговори на определени критерии, свързани с устойчивото развитие и ефективността на батериите си. "Също така, Германия трябва да е повече от просто работилница", каза Алтмайер. "В страната трябва да се осъществява развойна дейност. Всички компании, които я правят, могат да получат държавна помощ, включително и Tesla."
Ръководеният от Илън Мъск производител обяви в края на есента на 2019 г., че ще предизвика някои от автомобилните лидери на глобално равнище, като открие завод в сърцето на Германя, до Берлин. Освен производството на батерии, заводът ще произвежда задвижващи системи и Model Y.
Получаването на финансови инжекции от правителството е класически прийом при изграждането на бизнес модела на Мъск. По данни на The Times, още през 2015 г. той е получил правителствена помощ в САЩ на стойност 4,9 млрд. долара. Част от тази сума идва под формата на данъчни облекчения при покупката на електромобилите Tesla (което е икономически правилна мярка), но 1,3 млрд. долара са пряка финансова инжекция за изграждането на гигазавода в Рино, Невада.
Други 750 млн. долара са осигурени от нюйоркският College of Nanoscale Science and Engineering за изграждането на завода на SolarCity в Бъфало, Ню Йорк. За откриването на производствената мощност компанията на Мъск е вложила само 150 млн. долара над тази инвестиция.
"Той (Илън Мъск) определено знае къде са държавните пари", коментира анализаторът от Jefferies Equity Research Дан Долев. "Това е страхотна стратегия, но държавата ще те отреже някой ден."
Нещо такова вече се случва с Tesla, чиито потребители в САЩ вече не се радват на данъчен кредит в размер на 7500 долара при закупуването на електромобил. За сметка на това, подобна форма на подкрепа за сектора е приложима в много страни, включително и в България, където електромобилите са освободени от плащане на местен данък. Освен това Инвестиционната програма за климата отпуска по 20 хил. лв. финансова помощ за закупуване на електромобили с до 4+1 места от държавните структури.