Китай, най-големият автомобилен пазар в света, работи по график по спирането на производството и продажбата на автомобили, задвижвани от двигатели с вътрешно горене. Индия вече обяви намерението си до 2030 г. всички нови коли, продавани в страната, да са електрически. Подобен ход вече направиха и Великобритания, и Франция.

Производителите на автомобили, петролната индустрия и правителствата започват да осъзнават как електрическите коли ще преобърнат света около нас, пише Quartz.

Volvo, Jaguar и Land Rover, Volkswagen, Mercedes, Audi, BMW, както и много други вече обещаха през следващите години да представят редица модели с електрически мотор.

Така новата електрическа мобилност изглежда необратима, но какъв ефект ще има тя върху работните места, петролната икономика и дори данъчните системи?

Електрическите автомобили, включително батериите им, като цяло изискват по-малко производствен труд от тези, които се движат на дизел или бензин. Поради тази причина намаляването на производството на автомобили с вътрешно горене може да коства 600 000 работни места само в Германия, гласи доклад на местния Ifo Economic Institute. Разбира се, новият тип автомобили ще създаде и нови работни места. Оценките обаче са, че те ще бъдат доста по-малко.

Краят на автомобили с двигател с вътрешно горене ще означава и рязко намаляване на приходите на страните, които попълват голяма част от бюджета си от петрол, и може да промени геополитическата карта.

Тони Себа, икономист от Stanford, и неговият екип твърдят, че пикът в търсенето на петрол ще се случи през 2020 г. на нива около 100 милиона барела дневно. До 2030 г. търсенето ще намалее до 70 милиона барела дневно. Страни като Венецуела, Нигерия, Русия и Саудитска Арабия (макар че страната провеждане реформа, чрез която да намали зависимостта си от петрол - б.р.) ще почувстват удара най-силно.

До 2030 г. приходите от данъците от горива в държавните хазни също ще намалеят значително. Правителствата, които разчитат на този източник на приходи, може да се окажат пред варианта да променят данъчната система. В САЩ, изчислява Себа, хазната ще се лиши от 50 милиарда долара годишно от данъците върху дизела и бензина.

Един от много сценарий за бъдещето на транспорта предвижда и бум на автономни автомобили, което може да намали общия им брой с 80%. Което означава по-малко доход от данъци върху колите, такси при регистрация, плащане за паркинг и много други.