На 6 февруари т.г. SpaceX изстреля най-голямата си ракета, а на борда бе червената Tesla Roadster на милиардера Илън Мъск. Стотици хиляди души по света тръпнеха в очакване и се радваха на успешния старт. Възможно е това да се окаже преломен момент за търговските полети в Космоса.

Авиокомпаниите обаче не бяха толкова радостни, пише Bloomberg.

На този ден 563 полета записаха закъснения, а други трябваше да изминат по-голямо разстояние, за да заобиколят траекторията на ракетата, по данни на авиационната администрация.

Все пак въздушното пространство е ограничен ресурс, а растежът на търговските изстрелвания притеснява авиокомпаниите. Всеки път, в който Мъск или някой от конкурентите му изстреля ракета, компаниите трябва да избягват огромни части от небето и да запишат сериозни допълнителни разходи.

Какво ще се случи с червената Tesla, пътуваща в Космоса?

Какво ще се случи с червената Tesla, пътуваща в Космоса?

Дори след милиони години автомобилът ще може да бъде разпознат, казва университетски преподавател

По-голямата част от тази активност засега е фокусирана в Кейп Канаверал, където са базите на SpaceX и Blue Origin на Джеф Безос. Това е едно от 22-те активни площадки в САЩ, но редица други места искат да се превърнат в отправна точка.

Безос изстрелва ракети и от парче земя, което притежава в западен Тексас. Основателят на Virgin Group Ричард Брансън пък планира да прати туристи в Космоса от южно Ню Мексико, а Мъск има идея за нова площадка в южен Тексас.

Докато тримата магнати доминират тази индустрия засега, се очаква нови компании да се присъединят към надпреварата. И има възможност скоро изстрелванията да станат ежедневни, което ще донесе сериозни затруднения на авиолиниите.Заложени са доста пари. Авиолиниите казват, че средната цена на времето, в което самолет лети или рулира по пистата, е 68,48 долара за минута, или 4 109 долара за час. Средното закъснение на тези 563 полета на 6 февруари бе осем минути.