Тазгодишното издание на Международният автомобилен салон в София ще бъде най-мащабното и посетено изложение в 26-годишната му история, казва в интервю за "24 часа" председателят на Управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) Александър Миланов.

То се организира от ААП и ще се проведе от 13-ти до 22-ри октомври в Интер Експо Център в столицата, като ще бъде последният значим европейски автосалон за годината, включен в календара на OICA (Международната организация на производителите на автомобили).

"Само месец след Франкфурт, големите марки, представени в Европа, ще покажат премиерите си, най-новите си модели и технологични разработки пред българската публика. Изложителите вече надхвърлиха с 10 участниците в предишния автосалон, очакваме повече от 200 експоната и над 60 000 посетители. Изложбената площ е 10 500 кв.м. и е два пъти по-голяма от изложението през 2009 г. - просто трябва да поеме голям брой автомобили, много новости в сектора и огромен поток от хора", посочва Александър Миланов.

"Кралят на "Нюрбургринг" с премиера на Международния автомобилен салон София 2017

"Кралят на "Нюрбургринг" с премиера на Международния автомобилен салон София 2017

Кои са моделите, които ще видим на изложението?

По думите му, секторът може да се трансформира и българите да карат все повече нови и модерни автомобили, ако държавата подпомага покупката на екологични автомобили с различни стимули, подобно на други страни от ЕС - чрез промяна в данъчното законодателство, субсидии и т.н.

"България е държавата с най-стария автомобилен парк в ЕС. Средната възраст на автомобилите ни е над 18 години и продължаваме да нямаме адекватна държавна политика в тази област. Клиентите, купуващи нов автомобил, са в неравностойно положение спрямо тези с автомобили над 15 години. Звучи абсурдно, но данъкът за нов автомобил до 5 години, с високо ниво на сигурност и екостандарти, се умножава с коефициент почти 3 пъти (2.8). Ако е обратното - тези, които замърсяват повече, да плащат повече - това ще бъде тласък за обновяване на автопарка в страната. Никой не би плащал данък 1000 лв. например, ако колата му е 20-годишна и цялата й стойност е по-ниска от годишния налог за нея. Асоциацията ни води разговори, които да подобрят регулациите в страната", подчертава Александър Миланов.

Според него е нужна подкрепа и за електрическите и хибридните превозни средства, като това бъде част от дългосрочна политика.

"Необходимо е развитие на зарядната инфраструктура за електромобилите, като всяка община трябва да намери възлови места за станциите, позволяващи обслужването им. Тази политика трябва да бъде развита и в областен мащаб, а за автомагистралите и пътищата от първи клас трябва да се погрижи АПИ". София вече прие регламент за безплатно паркиране на електромобили в централната градска част, което също е добра стъпка, подчертава още Миланов.

Четвърт век след първия автосалон в София. Как започна всичко?

Четвърт век след първия автосалон в София. Как започна всичко?

1991 година: тълпи от хора на първия автосалон в София

Като следваща стъпка той посочи създаването на стимули за покупка на електрически и хибридни превозни средства. "Държавата и общините могат да застанат в челото на тази промяна. През 2016 г. стартира програма на Националния доверителен екофонд за закупуване на електрически и хибридни автомобили от държавните и общински институции. Доколкото знам програмата продължава и през тази година и вече има реализирани покупки. Това е едно добро начало, което може да бъде развито и за предприятия, организации и за частни лица", категоричен е председателят на УС на ААП Александър Миланов.