До 2040 г. автомобилният пазар ще претърпи огромни промени - много по-значими от тези, на които станахме свидетели през последните 20 или 30 години, показва доклад на IHS Markit. В рамките на следващите две десетилетия ще ползваме все повече споделени автомобили, вместо да купуваме лични, а по-голям дял от колите ще се движат на алтернативно гориво.
Компанията прогнозира огромен бум на търсенето на услуги за споделено пътуване като Uber, или на такива, които предлагат автомобили под наем за кратък период от време. Тази промяна в потребителските ни навици ще доведе до стагнация на автомобилния пазар, отчитат от IHS Markit.
Очакванията са през 2040 г. индустрията за споделено пътуване да закупи десет милиона нови возила, в сравнение с 300 хил. през 2017 г. Но дори това няма да е достатъчно, за да компенсира резкият спад на броя на хората, които купуват автомобил за лични нужди. Изследването е проведено на четири пазара, смятани за ключови - Европа, САЩ, Индия и Китай.
Даниел Йергин, вицепредседател на IHS Markit, определя това като "големия автомобилен парадокс", при който автомобилите ще стават все по-използван метод на транспорт, но все по-малко автомобили ще бъдат нужни.
Другата основна промяна на пазара ще бъде електрификацията на колите. И днес почти всички основни компании вече предлагат или планират да започнат да продават модели, задвижвани на ток. През 2017 г. обаче общият брой на продадените автомобили с електрически мотор е едва 1%. IHS Markit очаква, че през 2040 г. този дял ще е 30 процента.
За да стане прогнозата факт обаче, автомобилните производители трябва да намерят начин да намалят двойно цената на батериите. Едва тогава ще може да бъде постигнат ценови паритет между електрическите автомобили и събратята им с двигател с вътрешно горене. IHS Markit предвиждат, че това ще се случи едва през третото десетилетие на века.
Което означава, че бензиновите автомобили ще останат още дълго време част от ежедневието ни.