Google получи солена глоба от 50 милиона евро (56,8 милиона долара) от регулатора на Франция, който използва новите си разширени правомощия за налагане на много по-високи наказания за първи път съгласно правилата на Европейския съюз за защита на данните.

Френският регулатор за личните данни CNIL заяви, че размерът на глобата е "оправдан от тежестта на нарушенията, наблюдавани по отношение на основните принципи" на общия регламент за защитата на данните или GDPR. Те са "прозрачност, информация и съгласие", се казва в изявление в понеделник.

Правилата на ЕС влязоха в сила в рамките на 28-членния блок на 25 май и дадоха на националните регулатори за защита на личните данни равни правомощия за налагане на глоби на компаниите до 4% от глобалните им годишни продажби за най-сериозните нарушения.

Google е била подложена на проверки от страна на CNIL много пъти, но според старите правила глобите не можеха да надвишат максимума от 150 000 евро. Въпреки че за първи път CNIL се е възползва от новите правила, няколко други държави вече са издавали глоби.

Решението може да бъде обжалвано. То бе предизвикано от две жалби, едната от noyb, група, създадена от австрийския активист за защита на личните данни Макс Шремс. Google бе обвинена, че принуждава потребителите да приемат нови правила за поверителност.

"Хората очакват от нас високи стандарти на прозрачност и контрол", се казва в изявление на Google. "Ние сме дълбоко ангажирани да изпълним тези очаквания, включително изискванията за съгласие на GDPR. Ние изучаваме съдебното решение, за да определим следващите ни стъпки."

Шремс заяви, че неговата група е "много доволна" от прилагането на новите правила на ЕС. "Важно е властите да дадат ясно да се разбере, че единствено твърденията за съвместимост не са достатъчни."

CNIL заявява, че е установила два вида нарушения на правото на ЕС, един за липса на прозрачност и информация, а другият за липсата на правно основание за обработка на потребителски данни при персонализирани реклами.

"Въпреки мерките, прилагани от Google (инструменти за документиране и конфигуриране), наблюдаваните нарушения лишават потребителите от съществени гаранции по отношение на операциите по обработка, които могат да разкрият важни части от личния им живот, тъй като те се основават на огромно количество данни, широк спектър от услуги и почти неограничени възможни комбинации, "казва CNIL.

Нарушението също "не е еднократно, ограничено във времето нарушение".

Решението идва само няколко дни след като noyb подаде нова серия от жалби за поверителност в цяла Европа, този път насочени към компании, които включват YouTube, Amazon и Netflix.