Когато влезем в един хипермаркет, веднага прави впечатление колко разнообразни са стоките в него - видове, опаковки, грамажи, какво ли не. По-рядко, обаче, забелязваме, че хората в униформа около регалите и зад щандовете са част от един също толкова многолик екип - по отношение на възраст, социален или образователен статус, етнос и какво ли още не.

Да създадеш работещ многообразен екип и приобщаваща среда за работа е предизвикателство даже в най-малката фирма, какво остава за най-големия частен работодател в България и неговите близо 7500 служители. Има ли Kaufland своя "формула"? Да, но тя няма общо с клишетата.

"Твоето БЪДЕЩЕ" е обща платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерно развитие, която свързва талантите с бизнеса.

Шанс за всеки

"Нямаме таргет да назначим например 10% представители на уязвими групи в дадения месец. Основният фокус е да запълваме позициите и да създаваме силни, свежи и готини екипи. Не говорим за "групи" - всички са хора, всички сме хора и всички сме на пазара на труда с една цел: да даваме максимума от себе си и да подсигуряваме както нуждите си, така и нуждите на компанията, за която работим", категорична е Йоанна Кондова.

С 6-годишен опит в компанията, тя е експерт "Подбор" в Kaufland България и отговаря за попълването на екипите в магазините на веригата. Това означава, че всеки месец тя и екипът ѝ работят по назначаването на десетки най-различни хора.

Сред тях има лица с увреждания, деца, лишени от родителска грижа, представители на различни етноси, такива с по-нисък социален статус, бежанци и много други. Подпомага активната комуникация с неправителствения сектор - организират се срещи, кариерни презентации и много други възможности за среща на хората с компанията.

Нестандартни професии: Ивета, която общува с хиляди студенти и Любомир, който следи инвестиции за милиони

Нестандартни професии: Ивета, която общува с хиляди студенти и Любомир, който следи инвестиции за милиони

Какво се крие зад позициите "Investsteuerer" и специалист "Партньорства с университети"

Кондова обаче е категорична - никой не прави статистика коя група колко представители има, защото това не е важно: "Самият процес на подбор няма разлика спрямо стандартния. Това, което всеки човек може да направи, за да започне работа при нас, е да кандидатства през стандартните ни канали".

Включването като процес

Насреща кандидатът получава гаранция за равен шанс при кандидатстването за дадената позиция и равни права след започването на нея, както и ангажимент на екипа за максимално адаптиране на работното място спрямо нуждите на всеки служител.

Снимка 667435

Източник: Kaufland

Това звучи лесно, но зад него стои много всекидневен труд: "Това е работа не само на нас, но и на всяка една компания, на всяка една правителствена или неправителствена организация - хората да знаят, че няма делене, че ние всички сме заедно и сме с обща цел". За целта Kaufland България организира обучения - както за висшия мениджмънт, така и за ръководителите на средно ниво и редовите служители.

Според Кондова резултатите са видими, като тя отчита промяна както в колегите си, така и на собствения си светоглед. Подкрепа вижда и в обществото, както и сред клиентите.

Защо е важно?

Kaufland България наскоро получи награда за Diversity & Inclusion от Employer of Choice, а също така и за поредна година получава сертификат Top Employer. Скептиците биха казали, че всичко това има само имиджов ефект, но в Kaufland виждат съвсем конкретни позитивни ефекти от многообразието.

"От една страна е важно за хората - всеки човек трябва да може да се чувства интегриран и част от цялото, независимо от неговия статус. От друга страна, важно е и за работодателите - това е един много голям дял от работната сила, който е наличен и трябва да използваме този ресурс. В крайна сметка, пазарът на труда не е неизчерпаем", обяснява Йоанна Кондова.

Казано най-просто, това е полезно както за служителите, така и за работодателите, а и за цялото общество - една от не чак толкова многото ситуации в трудовите отношения, когато всички печелят.