Момчиловци - китното родопско селце, може би доскоро не се е радвало на многобройни чуждестранни посетители. В последно време обаче то се е превърнало в притегателна точка за китайските туристи и около 1000 души от далечната азиатска страна са били на гости на неговите жители през това лято.

Но какво точно търсят китайците в Момчиловци?

От местната медия South China Morning Post дават отговор на този въпрос в своя обширен репортаж за третия китайско-български "Фестивал на киселото мляко". В нея разказват, че причината, заради която посетителите от Поднебесната империя посещават родопското селце, е традиционният млечен продукт.

"За някои хора в Китай образът на Момчиловци е обвит в мистерия и се свързва с чудото на дълголетието, което крие местното кисело мляко, превърнало се в хит за китайските потребители и създало индустрия, генерираща близо милиард долара годишно", посочват от медията.

"Има две неща, които всеки китаец е чувал за България - киселото мляко и розите", казва Лей Лин от Шанхай, която е посетила фестивала това лято.

Хората в азиатската страна чуват за първи път за Момчиловци през 2009 година, когато местната компания Bright Dairy, която взема от традиционната за българското кисело мляко лактобацилус булгарикус, за да опита да произвежда такива продукти у дома. Фирмата обаче не обръща гръб на историята на своето мляко и го нарича "Momchilovtsi", а на опаковките е изрисувано момиче в народна носия.

Днес Bright Dairy е най-популярната марка за млечни продукти в Китай, като тя продава в повечето супермаркети в страната, а рекламите й "надничат" от автобусните спирки и телевизионните екрани.

"Със слогана "Тайната на селото, в което хората живеят по-дълго - Момчиловци" продажбите ни за последната година достигнаха 6 милиарда юана или 910 милиона долара", коментира говорителят на Bright Dairy Пан Джианджън.

"Момчиловци е известно като селото на дълголетието заради големия брой на столетниците, живеещи тук", коментира той по време на посещението си на фестивала в Родопите.