Продажбите на билети за кино в САЩ се забавят заради пиратството и стрийминг услугите като Netflix и Hulu. Ситуацията в Китай обаче е точно обратната. Експертите прогнозират, че до 2020 г. тя ще бъде най-големият пазар на кино в света, като приходите от прожекции (или боксофис) се очаква да скочат от 9,9 млрд. долара през 2018 г. до 15,5 милиарда долара до 2023 г., сочи доклад на PwC, цитиран от CNBC.

През първото тримесечие на 2018 г. Китай за първи път изпревари американските боксофис приходи. За същата година страната отчете 9 млрд. долара - точно зад САЩ и Канада, които са генерирали общо 11,9 млрд. долара през 2018 г., сочат данните събрани от Motion Picture Association of America (MPAA). Това е асоциацията, която защитава интересите на кинематографската индустрия в САЩ, като нейни членове са Buena Vista, Sony Pictures, Paramount Pictures, 20th Century Fox, Universal Studios и Warner Bros.

Първата компания с пет филма, надхвърлили 1 млрд. долара за година

Първата компания с пет филма, надхвърлили 1 млрд. долара за година

Последният от тях е "Играта на играчките 4"

"Трябва много да внимавате преди да снимате сценарий, знаейки колко голям е китайският пазар, за да сте сигурни, че ще е подходящо насочен към държавата", казва Стенли Росен, професор по политически науки в Университета на Южна Калифорния пред CNBC. Той добавя, че "повече от 70% от приходите от блокбъстърите са от чужбина, а не от Северна Америка, като голяма част от тях са от Китай".

Когато снима филмите си, Холивуд все повече взема предвид китайския пазар и над 1/3 от най-печелившите продукции в Китай, за последните 2 години, са направени в САЩ. Но все пак в Китай искат собствените им филми да печелят от боксофиса, не само по финансови причини, но и заради националната гордост.

През 2018 г. Dalian Wanda Group, която купи емблематичната американска верига киносалони AMC през 2012 г., откри най-голямото студио за филми в света, което беше рекламирано като отговора на Китай към Холивуд. Тези инвестиции обаче все още не се изплащат, защото за местния кино пазар е трудно да се конкурира с холивудските продукции. По данни на Financial Times, печалбите на много от китайските филмови студиа намаляват през 2018 г.

Повече синергия между Холивуд и Китай

Събитията от последните години породиха ръст в сътрудничеството между Холивуд и Китай. Между 1997 и 2013 г. азиатската държава помага за финансирането само на десетина продукции от 100-те най-важни филма в световен мащаб всяка година, сочи анализ на New York Times по данни от Box Office Mojo и IMDB. В следващите 5 години тази цифра нараства до 41 филма.

Китайският технологичен гигант Alibaba инвестира и промотира в 2 от филмите от поредицата "Мисията невъзможна" на Paramount Pictures.

"Китай иска да бъде най-големият филмов пазар в света по възможно най-бързия начин", споделя Стенли Росен. "И ролята на Холивуд е особено важна за това", добавя той.