Посланикът за специални поръчения на руското външно министерство и висш служител на Арктическия съвет Николай Корчунов в интервю за РИА Новости разказа защо Северният морски път е по-добър от Суецкия канал
Според дипломата инцидентът с огромния контейнеровоз Ever Given, станал в Суецкия канал през март тази година, показа важността от разработването на алтернативни глобални транспортни маршрути, диверсификация на пътищата за доставка и разкрива недостатъците на съществуващите морски коридори.
"Северният морски път е с 40 процента по-кратък от транспортния път през Суецкия канал и има редица предимства, включително политически. По-късата му дължина позволява да се намалят не само времето за транспортиране, но и разходите за гориво, което помага да се сведе до минимум антропогенният натиск върху околната среда, "- каза Корчунов.
Корчунов отбеляза, че през последните години Русия наблюдава положителна динамика на нарастване на обема на превозваните товари по Северния морски път и развитието на корабоплаването по този маршрут. Събеседникът на агенцията добави, че това ще има положително въздействие върху развитието на северните територии, търговията и туризма, както и ще допринесе за подобряване на жизнения стандарт на населението на Арктика, включително на коренното население.
Както каза по-рано ръководителят на Министерството за развитие на руския Далечен изток Алексей Чекунков , най-големите азиатски държави вече разглеждат Северния морски път като алтернатива на претоварения Суецки канал . Вицепремиерът Юрий Трутнев отбеляза, че Русия ще направи всичко, за да направи използването на Северния морски път удобно, безопасно и също така да доведе до намаляване на емисиите на вредни вещества в околната среда.
Припомняме, контейнеровоз Ever Given, дълъг 400 метра, който плава от Китай към Ротердам под знамето на Панама , засяда на 23 март на 151-ия километър на Суецкия канал, като го блокира движението за шест дни. На 29 март плавателният съд е бил освободен след няколко опита, като повече от 15 влекача участваха в операцията. Последният от 422-те чакащи на опашка кораби заради инцидента е преминал канала на 3 април.
Източник: Wikipedia
Северният морски път е най-краткият маршрут по вода между Европа и Азиатско-тихоокеанския регион и най-значимата морска транспортна магистрала в Арктика. Разпростира се в Северния ледовит и в Тихия океан, главно по протежението на руския арктически бряг. Дължината му от Санкт Петербург до Владивосток възлиза на 14 280 км. Теоретично икономията от дистанцията достига до 50% в сравнение с използваните маршрути през Суецкия или Панамския канал. Потенциалът за превоз на стоки по този маршрут се оценява на 50 млн. тона годишно, като за 2010 г. размерът им е приблизително 3 млн. тона. Връзката му с плавателните реки на Сибир го окачествява и като общоруска транспортна система. Но поради суровите условия, оптималните варианти за плавания по него рязко варират.