Глобалната битка за световно доминация и влияние между САЩ и Китай се развива от Южнокитайско море до Африка, а Арктика може да е следващата граница, пише South China Morning Post.
Пекин се е определил като "почти арктическа държава" и проявява все по-голям интерес към корабоплаването и икономическото развитие на други страни в района на Арктика.
Но Вашингтон внимава с амбициите на своя съперник и за потенциала на китайската наука и търговия да се превърнат в заплаха за сигурността.
Преди две години Китай включи Арктика в своята търговска и инфраструктурна инициатива "Един пояс - един път", която има за цел да свърже страните от Азия, Европа, Африка и Близкия изток с мрежа от пристанища, пътища, летища, тръбопроводи и други инфраструктурни проекти.
През 2018 г. Китай пусна в обращение China"s Arctic Policy - китайската политика за Арктика, документ, който определя как инициативата за "Един пояс - един път" ще се прилага към Арктика.
Според документа Китай възнамерява да насърчи своите разработчици да изграждат инфраструктура по арктическите маршрути и да призоват корабните си компании да извършват тестови рейсове през северните морета. Транспортните маршрути ще се разширяват, така че Китай да допринесе за икономическия и социален прогрес в региона. В документа се подчертава, че Китай има "общи интереси" с арктическите страни.
Вашингтон обаче внимава за амбициите на Пекин и възможността да превърне китайските проекти за търговия и наука в риск за сигурността, отбелязва вестник South China Morning Post .
През май 2019 г. държавният секретар на САЩ Майк Помпео се противопостави на статута на Китай като субарктическа държава.
"Последните действия на Китай предизвикаха съмнения относно намеренията му", каза Помпео пред представители на Арктическия съвет. "Пекин нарича себе си" субарктическа "страна. Но най-краткото разстояние между Китай и Арктика е 900 морски мили. Има само арктически и неарктически страни. Няма друг вид държави."
"Това е част от една много позната схема ... Пекин се опитва да развие критична инфраструктура, използвайки китайски пари, китайски компании и китайски работници - в някои случаи, за да осигури продължителното присъствие на китайските сили за сигурност", каза Помпео.
Офертата на американския президент Доналд Тръмп да купи Гренландия през август беше възприета от някои като свързана с тези опасения. Това се случи, след като китайската държавна корпорация China Communications Construction оттегли заявлението си за изграждането на две летища в автономната територия на Дания, където се намира базата на ВВС на САЩ.
Междувременно ключът към успеха за Китай е сътрудничеството с арктическите страни, заяви Гао Тианминг от Инженерния университет в Харбин в Североизточен Китай, цитиран от vestifinance.ru.
Развитието на икономическия коридор в Арктика "изисква мащабно изграждане и реконструкция на инфраструктурата по целия маршрут от руската Чукотка на изток до Исландия и Гренландия на запад", обясни той. "В такава ситуация бъдещото развитие на коридора и позицията на Китай в инициативата зависят от желанието на скандинавските страни и Русия да приветстват приноса на Китай", добави Гао.
Междувременно Русия приветства китайските инвестиции, тъй като западните санкции ограничиха достъпа до капитали и технологии. А укрепването на дипломатическите отношения изисква по-приветливо отношение на Москва към арктическите стремежи на Пекин, заяви Артем Лукин от Далекоизточния федерален университет във Владивосток.