Все повече страни се отказват изцяло от проекти, които са част от китайската инициатива "Един пояс, един път" заради растящите финансови притеснения, пише CNBC.

През последните месеци развиващи се държави като Пакистан, Малайзия, Миянмар, Бангладеш и Сиера Леоне напълно отказаха проекти по инициативата, които бях адоговорени по-рано, цитирайки притеснения относно високите разходи и техният ефект върху дълга и икономиката.

Променената позиция не само потвърждава изразените още през миналата година опасения относно условията за финансирането от Пекин, но и подчертават, че развиващите се страни сега акцентират върху суверенните си интереси.

Страх ли я е Югоизточна Азия от възхода на Китай?

Страх ли я е Югоизточна Азия от възхода на Китай?

Докато Америка напуска региона, Китай очертава нови сфери на влияние

Инициативата "Един пояс, един път" - ключова програма на Пекин и президента Си Дзинпин - е опит на страната да разпростре икономическата си сила по света чрез изграждането на морски и сухоземни транспортни връзки в Азия, Близкия изток, Африка и Европа. Критици вече са посочвали, че те ще донесат ползи за китайската армия, ще увеличат възможностите за китайските компании и ще помогнат на Пекин да увеличи политическата си мощ.

В рамките на инициативата китайски държавни компании предлагат на страните евтини кредити за изграждането на огромни проекти като пристанище и жп-линии. Но множество държави вече се притесняват от тежестта на този дълг.

От април 2018 г. насам редица проекти са забавени, временно спрени или напълно отказани, според доклад на The Economics Intelligence Unit.

Китай обеща светло бъдеще на Пакистан, но донесе финансова и политическа криза

Китай обеща светло бъдеще на Пакистан, но донесе финансова и политическа криза

Рисковете от новия "Път на коприната" стават все по-видими

През тази седмица пък стана ясно, че Исламабад е поискал от Пекин да замрази общ проект за въглищна централа на стойност $2 милиарда. През октомври пък министъра на жп-транспорта на Пакинстан заяви, че страната ще намали проектите от обща стойност от $8,2 милиарда до $6,2 милиарда.

Правителството на Миянмар също намали проекта за пристанище от $7,3 милиарда до $1,3 милиарда, тъй като се притеснява от огромния дълг.

Сиера Леоне, една от най-бедните държави в Африка, се отказа да изгради летище за $318 милиона с китайска компания. Малайзия пък спря проекти за общо $22 милиарда.

Бангладеш отказа разширяването на основна магистрала, а Танзания започна нови преговори с Пекин относно пристанище за $11 милиарда.

Множество от тези страни искат да избегнат съдбата на Шри Ланка, която трябваше да предостави контрола на стратегическо пристанище на Пекин през 2017 г., след като не успя да изплати дълга си към китайските компании.

Защо Индия дава $300 милиона за най-празното летище в света

Защо Индия дава $300 милиона за най-празното летище в света

На него каца по едва един международен полет седмично