Интересът на инвеститорите в имоти към хотелите в Централна и Източна Европа се повишава през 2013 г., показва проучване на глобалната консултантска компания Cushman & Wakefield, представено от партньора й за България и Македония Forton.
Тенденцията е характерна и за България, където през последните 18 месеца бяха продадени два от водещите хотели във висока категория - Hilton тази година и Radisson Blu през миналата. Причините за повишеното внимание към хотелите са същите като в другите страни от региона.
На пазара в последните години почти не са навлизали нови международни оператори (единственото изключение е Novotel). Съответно ограниченото предлагане в петзвездния сегмент имаше положителен принос за по-добрата работа на съществуващите хотели, принадлежащи към международни вериги от високия клас, защото те не бяха подложени на силен конкурентен натиск. Инвеститорите са фокусирани върху придобиването на генериращи приходи активи, които обикновено се продават на цени, по-ниски от строителната им себестойност. Ограниченото банково финансиране за нови проекти, високите разходи и допълнителният риск при новото строителство са други причини инвеститорите да предпочитат съществуващите активи.
Нарасналото доверие на инвеститорите в Централна Европа е следствие от продължаващото подобряване на финансовите резултати на хотелите, отчитат консултантите от Cushman & Wakefield. През първите шест месеца на 2013 г. приходът на налична стая (RevPAR), основен показател за рентабилността в хотелската индустрия, се повиши с 10.7% в Братислава, 8.4% в Будапеща и с 2.4% в Прага в сравнение със същия период на 2012 г.
„Тенденцията беше сходна през 2012 г. в София, където по официални отчети основните хотели показват подобрение на заетостта и стабилизация на средните цени на нощувка. Те водят и до по-висок приход на стая", казва Михаела Лашова, изпълнителен директор на Forton. „По тези причини е логично интересът към обектите от висока категория в София да нараства", допълва Лашова.
Очакваното ускоряване на икономическия растеж в Европа и България през 2014 и 2015 г. също прави хотелите атрактивен вид активи за инвеститорите. По-високият ръст на БВП обикновено води до повече бизнес пътувания и би се отразил положително на пазара на нощувки в София, който е ориентиран предимно към бизнес посетители.
„Хотелите могат да коригират цените за услугите си на ежедневна база в зависимост от търсенето - за разлика от офис или търговските центрове, при които договорите са с дълги срокове. Инвеститорите знаят, че когато икономическият ръст и чуждите инвестиции наберат скорост, заетостта и средните цени на нощувки също ще се повишат. Това е причина за интереса им към висококачествени хотели в момента", коментира още Лашова.
Обемът на инвестициите в хотели в Европа се повиши с 38% в първата половина на 2013 г. в сравнение със същия период на предходната година, показва още проучването на компанията. Макар че ръстът се дължи преди всичко на големи портфейлни сделки и продажби на съществени единични активи в Западна Европа, с намаляването на възможностите във водещите пазари инвеститорите отново показват интерес към ключовите централноевропейски столици.
„С възстановяването на европейската икономика и увеличаващия се интерес към инвестиции в хотели очакваме по-висока активност в Централна Европа през 2014 г.", казва Фредерик льо Фишу, директор „Услуги за хотелиерската индустрия" за ЦИЕ в Cushman & Wakefield.
В България обемът на инвестиционните сделки с имоти възлезе на 54,2 млн. евро в първите девет месеца на 2013 г., като най-съществената беше именно продажбата на хотел Hilton.
„Интересът на инвеститорите окуражава и други собственици да пристъпят към продажба.
Купувачите от своя страна виждат възможност да купят качествени активи на цени, които са по-ниски, отколкото би им струвало да ги построят от нулата", коментира Михаела Лашова.Със сигурност условията са благоприятни за сделки с хотели. А предвид по-високия интерес към хотелите в Централна и Източна Европа не изключвам възможността някои от днешните купувачи да спечелят от възстановяването на пазара и да препродадат с печалба в следващите две до три години."