Важно е товарът на заседналия край местността Яйлата кораб Vera Su да бъде безопасно изваден. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев на брифинг на Националния координационен щаб, цитиран от ведомствения пресцентър.
По-рано директорът на ГД "Аварийно-спасителна дейност" в Морска администрация - Варна Румен Николов информира, че плавателният съд е стабилизиран и е в хоризонтално положение.
По думите на министъра товарът не е опасен, но не трябва да се предприема технология, която би довела до замърсяване. Затова трябва да се действа структурирано, стъпка по стъпка, категоричен е Алексиев.
Той обяви, че за днес има три основни задачи за деня. Едната е нов водолазен оглед на кораба, източване на част от горивото, за да не се допусне разлив и снемането на показания от прокуратурата на част от екипажа.
По информация от щаба продължава източването на горивото от плавателния съд, но ще бъдат запазени количества за поддържане на живота на агрегатите. Предстои подводен оглед на кораба и може да се направи опит да се запуши пробойната.
Предвижда се в следващите 2-3 дни да пристигат на допълнителни баржи за съдействие при разтоварване на товара. "Получаваме изключително съдействие от екипажа, който помогна при източване на водата от плавателния съд", каза Николов.
Планирани са адекватни действия за опазване на околната среда. Предстои да бъде изпратен граничен катер, който ще свали част от екипажа на сушата, за да бъдат снети показания като част разследването, което е започнало още на 21 септември.
На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.
До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.
На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с изказа "има следи от нитритен азот".
Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.
През уикенда, 25 и 16 септември еколози и местни надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море, поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.
Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди незабавна операция.
В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане се развали.
28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.
На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.
Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" заради сериозна неадекватност по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.
Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.
На 2 октомври транспортният министър обяви, че товарният кораб Vera Su потъва, след като хамбарът е започнал да се пълни с вода.
GolaVoda
на 03.10.2021 в 15:49:04 #1Изглежда българския флот се състои от 5 лодки и един катер.. Много тъжно след десетилетия икономически прогрес в ЕС.... начело с Бойко.