Метрото и електротранспортът не могат да платят сметките си за ток заради ограничения в Закона за публичните финанси. Това стана ясно по време на среща между кмета на София Йорданка Фандъкова и президента на КНСБ Пламен Димитров и вицепрезидента на КТ "Подкрепа" инж. Иоанис Партениотис.
На срещата присъстваха и ръководителите на транспортните федерации към двата синдиката Екатерина Йорданова и Иван Кирилов, както и зам.-кметовете на София по финанси Дончо Барбалов, по транспорт Кристиан Кръстев и председателят и зам.-председателят на комисията по транспорт на СОС Карлос Контрера и Зафир Зарков.
Ограниченията по Закона за публичните финанси са заради липсата на държавен бюджет. Сметката за електричество на столичния метрополитен за месец декември е 3 725 730 лв., което е 3 пъти повече от декемврийската сметка през 2020 г.
1 987 256 лв. е декемврийската фактура на столичния електротранспорт, което е почти двойно повишение спрямо сметката за същия месец през 2020 г. Над 3,5 млн. са общо пристигналите фактури за електричество за декември и януари към момента за електричеството на трамваите, тролеите и електробусите. Съгласно обявените от правителството намерения, компенсациите за електричество за декември ще бъдат изплатени до края на март. За да не се стигне до прекъсване на електричеството, дружествата трябва да изплатят пълният размер на получените фактури.
"Столична община има финансовата възможност да доплати нужните 1,5 млн. лв. от собствения си бюджет, но заради ограничението да харчи само 1/12 от бюджета си за предходната година, това не може да се случи", заяви столичният градоначалник.
По предложение на двата синдиката ще бъде поискано от Министерство на финансите да изпрати спешни указания към общините за начина на разплащане до приемането на държавен бюджет и респективно бюджети на общините.
По думите на Фандъкова парите, които миналата година са превеждани за транспорт, на фона на растящите цени на електричеството, са недостатъчни за плащането на декемврийските сметки, които излизат през януари. За януари все още няма преведени компенсации, поясни тя.
По време на срещата беше обсъден и представения проект за държавен бюджет. В него към момента са заложени 15 млн. лв. за субсидии за нерентабилни линии и 50 млн. лв. за компенсации за преференциални карти.
Според Зафир Зарков, зам.-председател на комисията по транспорт към Столичния общински съвет тези пари са крайно недостатъчни. "Анализите към момента сочат, че столичния градски транспорт се нуждае от държавна компенсация в размер на 178 млн. лв. заради увеличените в пъти цени на тока и природния газ, както и спада на пътниците с около 1/3 на годишна база".
Представителите на КНСБ и КТ "Подкрепа" съвместно с кмета на София ще поискат съвместна среща с министъра на финансите Асен Василев, на която да се обсъдят реалните средства, които са нужни, за да се гарантира движението на градския транспорт в общините.