Създаването на митове в бизнеса е въпрос на прогрес в конкурентната среда. Компаниите харчат милиони долари, за да поддържат интереса на потребителите към техните продукти. А маркетинговите отдели работят неуморно, за да гарантират, че красивите митове за известни марки и техните създатели циркулират в пресата. Разказваме ви кои факти за известните марки са митове и какво всъщност се е случило.

Снимка 483253

Източник: iStock

Мит: YouTube е изобретен на вечеря

Легендата разказва, че основателите на YouTube Чад Хърли, Стив Чен и Джавед Карим са били на вечеря един ден, обсъждайки начин за бързо качване и споделяне на видеоклипове. Предполага се, че това е моментът, в който и тримата решават да създадат услуга, която в крайна сметка ще революционизира споделянето на видео в Интернет.

Истина:

Джавад Карим по-късно споделя, че дори не е бил на това парти. А Чад Хърли отбеляза, че историята е измислена за маркетингови цели като най-"смилаемата".

Всички основателите на услугата са били бивши служители на PayPal и основават компанията през 2005 г. с първоначална инвестиция за рисков капитал от $11,5 млн. Около година по-късно сайтът за споделяне на видео беше продаден на Google за $1,65 милиарда.

Снимка 337741

Източник: Getty Images

Мит: eBay е създаден, за да продава диспенсъри за бонбони.

През 1995 г. Пиер Омидиар основа сайт за онлайн търгове и го превърна в услуга за няколко милиарда долари, която провежда търгове в 30 държави. Един от митовете около стартъпа казва, че Омидиар стартира онлайн пазар, за да помогне на жена си да намери и продаде дозатори Pez.

Истина:

Историята е измислена от мениджър за връзки с обществеността през 1997 г., за да предизвика медиен интерес. Въпреки това митът проработи и през 1997 г. сайтът проведе над 2 милиона търга в сравнение с 250 000, които се проведоха година преди това.

Снимка 567127

Източник: iStock

Мит: Netflix е създаден заради глоба за загубена видеокасета

Легендата разказва, че Рийд Хейстингс, съосновател на Netflix, веднъж загубил видеокасета под наем на филма "Аполо 13" и платил глоба от 40 долара за нея. След това той решава да създаде компания, в която всеки може да гледа всичко по всяко време.

Истина:

Всъщност Рийд Хейстингс и неговият приятел Марк Рандолф отиват в Санта Круз, Калифорния през 1997 г. с идеята да станат Amazon на електронната търговия. Занимавали са се с продажба и отдаване под наем на DVD с доставката им по пощата. Така се роди Netflix.

А легендата за глобата, според Рандолф, е била удобно измислица, за да се покаже разликата между тяхната компания и Blockbuster (услуга за отдаване под наем на дискове) - основният им конкурент по това време.

Снимка 553016

Източник: iStock

Мит: Логото на Apple е създадено в памет на Алън Тюринг - идолът на Джобс и Возняк

Според една версия известната ябълка върху логото на Apple е поставена в чест на Алън Тюринг, учен, който се смята за родоначалник на разработването на съвременните компютри. Освен това математикът се е замислял и за създаването на изкуствен интелект. Ученият имал нетрадиционна ориентация и не издържал на преследването, съчетано със заплахата от химическа кастрация. Той умира, след като отхапва ябълка, напоена с цианид.

Истина:

Според Стив Джобс оригиналното лого всъщност е изображение на Исак Нютон, седнал под ябълково дърво. В процеса на трансформация Нютон е премахнат, а ябълката е оставена, тъй като малките детайли са трудни за виждане. След това беше добавен знак от ухапване, за да не се бърка ябълката с череша.

Снимка 480061

Източник: архив ЕПА

Мит: Марк Зукърбърг откраднал идеята за Facebook

Основателите на Harvard Connection го съдиха през 2009 г. за присвояване на идеята за социална мрежа. Много преди Facebook Марк Зукърбърг беше нает от съученици от Харвард да разработи сайт за социална мрежа за тях. И уж си свършил работата зле, за да използва впоследствие идеята за свои цели.

Истина:

Според Зукърбърг, когато създава Facebook, той просто е бил вдъхновен от предишен сайт, който е разработил, наречен Facemash. Идеята зад ресурса е била студентите от Харвардския университет да разглеждат и оценяват взаимно снимките си. Зукърбърг оценил реакцията на хората към сайта и реши да създаде нещо подобно. И по пътя се вдъхнових от още няколко проекта, по които е работил.

Снимка 301095

Източник: Getty Images

Мит: Apple открадна идеята за идеята за графичен интерфейс от Xerox

Според легендата Стив Джобс веднъж отишъл да види изследователския център в Пало Алто, основан от Xerox. И там той видя и открадна идеята за графичен интерфейс от прототип на персоналния компютър Xerox Alto, създаден от служителите на центъра. Между другото, на обиколката присъства Бил Гейтс, който също научи много полезна информация за бъдещите си разработки.

Истина:

Стив Джобс всъщност отива на екскурзия в PARS и според него графичният интерфейс е най-красивото нещо, което някога е виждал в живота си. Той веднага разбира, че тази технология ще се използва активно в бъдеще. И той предложи на собствениците на Xerox, в замяна на достъп до прототипи, които не са намерили приложение, акции на Apple на стойност 1 милион долара по номинална стойност.

Снимка 301457

Източник: GettyImages

Мит: "Лаборатория Касперски" се контролира от правоприлагащите органи и компанията им предава всички данни.

Истина:

Компанията наистина си сътрудничи с правоприлагащите организации, но само като част от разследвания на киберпрестъпления. Един от най-ярките примери за подобно взаимодействие е съвместното разследване на дейността на хакерската група Carbanak, която открадна пари от банки по света. Друг пример: благодарение на сътрудничеството на Kaspersky Lab и холандската полиция бяха задържани заподозрени в организиране на атаки с помощта на ransomware CoinVault .

Компанията успява да си сътрудничи с правоприлагащите органи на много страни и службите за сигурност на много организации. Така през 2021 г. Интерпол се присъедини към коалицията за софтуер за борба с преследвачите, която е съосновател на Kaspersky Lab.