Американците са по-склонни да харчат повече пари за пътуване, концерти, спортни прояви и други преживявания, като в същото време намаляват разходите за закупуване на стоки.

Тази тенденция предполага, че търговците на дребно са в най-интензивната борба за потребителите от периода преди началото на пандемията от коронавирус. В същото време те вече са изправени пред спад в търсенето на фона на трайно високата инфлация в страната, коментира CNBC.

Освен това търговците на дребно се опитват да решат редица други проблеми, включително необходимостта да продадат излишните запаси от продукти, да привлекат онези купувачи, които вече са закупили стоки за бъдеща употреба по време на пандемията, както и да раздвижат потребителите, които са свикнали да спестяват повече.

Някои търговци на дребно вече започнаха да предупреждават за предстоящите трудности. Така най-големият онлайн търговец на дребно в света Amazon.com изненада инвеститорите в края на миналия месец с по-слаба от очакваното финансова прогноза за края на годината на фона на забавяне на растежа на електронната търговия и също така обяви спиране на търсенето за нов персонал.

В същото време компаниите от туристическата индустрия, включително авиокомпаниите и услугите за резервации, както и операторите на концертни зали, кина и стадиони, отбелязват нарастване на търсенето от страна на потребителите.

"Тенденцията към харчене на пари за преживявания продължава", каза главният изпълнителен директор на Mastercard Майкъл Майбах по време на конферентен разговор с инвеститори след публикуването на тримесечните резултати на компанията през октомври.

"Виждаме забележителна устойчивост на разходите за услуги на авиокомпаниите, настаняване и хранене навън - и се отдалечаваме от разходите в категории като мебели и стоки за дома", каза той.

През септември продажбите на самолетни пътувания в САЩ скочиха с повече от 56% на годишна база и нараснаха с 10,9% на месечна база през 2019 г., според Mastercard Spending Pulse. Търсенето на хотелско настаняване е нараснало с над 38% на годишна база и с 42% спрямо септември 2019 година.