Добрите мениджъри знаят как да обучават и мотивират своите екипи. Но това не е толкова лесна работа, колкото изглежда. Начинът, по който работим, бързо се променя. Отговорностите ни постоянно се променят и служителите искат да подобряват своите умения.
Глобална консултантска фирма Gartner е провела анкети измежду 5000 мениджъри от цял свят с различни функции. Данните разкриват четири основни типа ръководители:
Четирите основни типа мениджъри
Мениджъри-учители - те обучават своите служители въз основа на собствения си опит и знания. Тяхната мантра е: "Направих го по този начин, следователно и ти трябва да го направиш така." Те обикновено напредват в кариерата не поради това, чв са най-великите мениджъри, а поради познанията си.
Контролиращите мениджъри постоянно наблюдават и проверяват своите служители. Те имат добри намерения и искат осигуряват непрекъснато обучение и обратна връзка.
Неконтролиращи мениджъри. Те имат по-безразличен подход, като дават положителна обратна връзка и оставят служителите да отговарят за собственото си развитие. Те подкрепят хората си, но не са толкова проактивни като другите типове мениджъри, когато става въпрос за развитие на уменията на служителите им.
Свързващи мениджъри. Те искат служителите им да се учат от техните грешки и да предадат от своя опит. Освен това, ако не са компетентни в дадена област, свързват служителите с други в екипа или в организацията, които са по-подходящи за справяне със специфични нужди на работника. Това е и най-добрият тип мениджър.
Не всеки тип мениджър може да управлява екип. Мениджърите-учители, например, предпочитат да правят нещата по свой начин и се колебаят ако трябва да експериментират с нови идеи и стратегии. Това може да бъде проблем в свят, в който се насърчават иновациите и креативността.
Контролиращите мениджъри са чудесни за служители, които растат с мотивация. Въпреки това, техният подход "учи чрез правене" може да доведе до стрес и бърнаут.
Дори подходът на неконтролиращите ръководители не е най-продуктивният. Това е така, защото те често приемат, че знаят кое е най-доброто, а в много случаи не го знаят. В резултат на това могат да объркат служителите и да посочат грешен път.
Свързващите мениджърии съставляват около 25% от анкетираните мениджъри и се оказват най-добрите в подкрепата на кариерното развитие на своите служители, включително ефективността и подготовката.
Най-голямата им сила е, че те създават три важни връзки за своите служители:
Връзката мениджър-служител: задават правилните въпроси и полагат усилия наистина да опознаят служителите, както и техните мотивация, интереси, цели и области на развитие по начини, които другите мениджъри не го правят.
Връзката в екипа: Те знаят, че не е задължително да бъдат единственият източник на знания. Затова те се опитват да създадат по-приобщаваща екипна среда, в която хората се чувстват уважавани споделяйки уменията си с другите.
Връзката с организацията: Най-ефективните екипи прекарват около половината от времето си в общуване извън официалните срещи.
Как да общуваме и успяваме в кариерата с всеки тип мениджър?
Ако сте един от малкото късметлии, които имат мениджър, които дава обратна връзка, вероятно ще бъдете успешни в кариерата си. Но какво трябва да направите, ако вашият мениджър попада под един от другите три типа? Ето няколко съвета:
Ако смятате, че има прекалено много контрол и обратна връзка, което е типично за контролиращите ръководители превърнете забележките им в приоритетен списък със задачи и се стремете да фокусирате енергията си на правилните места.
Споделете вашите стремежи в кариерата. Бъдете честни с вашия мениджър относно областите и уменията, които искате да развиете. Ако има възможност, която искате да преследвате, не се страхувайте да кажете.