Японският производител на уиски - свтовноизвестната Yamazaki ("Ямадзаки") отбеляза своята 100-годишнина тази година на фона на растящи цени и все по-голямо търсене, съобщи Франс прес. Най-старата дестилерия в Япония се намира в подножието на планина извън Киото и е построена от Шинджиро Тории.
До голяма степен чуждестранното търсене, заедно с недостига на най-търсените бутилки от десетилетия, вдигнаха цените на японското уиски в небесата.
Бутилка от рядкото Yamazaki 55, с официална цена на дребно от три милиона йени (20 700 долара), беше продадена за колосалните 600 000 долара на търг на Сотбис в Ню Йорк миналата година. Това все още е далеч от рекордните 795 000 долара, поставени на търг в Хонконг през 2020 г.
А на най-луксозната улица в Токио - "Гинза", по-обикновен Yamazaki 18 с цена на производителя от 32 000 йени ($220) се продава за 120 000 йени ($850).
Източник: iStock Images
Групата "Сънтори" обяви плановете си тази година да инвестира 10 милиарда йени в своите дестилерии Yamazaki и Hakushu, но търсенето все още далеч надхвърля капацитета.
Компанията не разкри обема на производството си, но старшият генерален мениджър на дестилерията Такахиса Фуджи каза, че той се е увеличил драстично през последните 20 години.
"Получихме много заявки за нашето уиски от клиенти по целия свят, така че се опитваме да отговорим на търсенето възможно най-добре", каза Фуджи.
Прекомерно високите цени са резултат от "липса на уиски във време, в което търсенето от чужбина се е увеличило експоненциално".
Днешният успех опровергава 20-годишния спад, след като вътрешното потребление достигна своя връх през 1983 г.
"Продажбите намаляваха всяка година", спомня си Нобуюки Акияма, ръководител на отдела за маркетинг на уиски на Suntory, "...така че въздействието беше голямо".
Ситуацията започна да се обръща едва в началото на 2000-те, когато Yoichi 10 и Yamazaki 12 на Nikka Whisky получиха престижни международни награди в индустрията.
И през 2003 г. Hibiki 17 на Suntory играе главна роля в хитовия филм "Изгубени в превода", с участието на Бил Мъри, рекламиращ напитката с репликата: "За релаксиращи моменти, направете това."
Вътрешните продажби също се възстановиха, точно когато международното търсене започна да нараства, отчасти благодарение на възраждането на highballs, микс от уиски и сода.
Телевизионна драма от 2015 г., базирана на живота на основателя на Nikka Whisky, също спомогна за подновяването на интереса на японците към напитката.
Внезапният подем обаче идва твърде бързо за компаниите, които трябва да планират производството с десетилетия напред.
"При Hibiki 30, например, трябва да планираме от сега колко бутилки трябва да произведем в следващите 30 години", каза Акияма.
Засега изглежда вероятно продажбите да продължат да растат, тъй като износът на уиски скочи до 56 милиарда йени (404,1 милиона долара) миналата година, което с 14 пъти повече спрямо десетилетие по-рано.