Ръководителите на 60 световни концерни подписват доброволен ангажимент да намалят емисиите на CO2-газове. Сред отзовалите са Areva, Deutsche Telekom, Dupont. Но германската медия „Шпигел" счита, че решението до голяма степен е въпрос на имидж.

Споразумението се нарича „Caring for Climate" (с грижа за климата). Подписано е освен горе изброените, също и от Allianz, China International Marine Containers от Гуандонг, минният концерн Angloamerican, Brasil Telekom, Ikea, Japan Airlines, Novo Nordisk и други.

Ръководството на компаниите се е ангажирало да направи обществено достояние емисиите на предприятията си и да приложи най-крути мерки за постепенното редуциране на вредните за климата газове.

Желанието е примерът на „първите 60" да бъде последван и от други компании, обяснява отговарящият за опазването на климата в Deutsche Telekom. Официалното подписване ще бъде на 5 юли в Женева по време на срещата на световния икономически връх.

Споразумението е изготвено от Глобалното съглашение (Global Compact) на ООН: доброволно сдружение на 3200 транснационални концерна. Надеждите са насочени към получаване на подкрепа от Индия и Китай. Ако подкрепата на големите азиатски предприятия бъде получена, това ще е сериозен напредък, защото националните правителства отказват да приемат международни ангажименти за намаляване емисиите на въглеродния диоксид.

Според говорител на Allianz, които са малко по-напред в контрола на CO2 емисиите, много компании подписвайки навлизат в нова територия. Това се отнася в особена степен до минното дело и концерните за суровини и металургичния отрасъл. Тези ще срещнат трудности, тъй като производството им е силно замърсяващо.

По-малки ще са усилията w сектора на услугите (където попада и Allianz), възнамеряващи само ремонти на системите за отопление на офис-сградите си, а също така ползване на влаков вместо самолетен транспорт за служебните пътувания. Има надежда на срещата на Глобалното съглашение подписалите компании да станат доста повече от 60.

Не само отговорността кара компаниите да поемат самозадължаващи се цели. Например, някои банки и фондове вече са дали знак, че са за опазването на климата. Това е така, защото екологичната устойчивост става все по-важна за дългосрочната икономическа оценка на развитието стойността на акциите.

Например Financial Times изисква от всичките 250 компании, включени в индекса на акции FTSE4Good, в бъдеще да намаляват емисиите въглероден диоксид с по 2,5% годишно.

От друга страна екологичната отговорност е фактор, с който може да се подобри имиджът. Експерти предполагат, че в следствие наостреното внимание на аудиторията към въпросите за климата, CO2 балансът на една компания ще става все по-важен мотиватор за покупка или отказ.

Ръководителите на компаниите ще изпратят ясен сигнал към политиците. Големите в икономиката обещават да допринесат за създаването на действена политическа рамка, за да се редуцират общите емисии на въглероден диоксид. Сред най-сполучливите мерки ще бъде разбира се да се направят емисиите по-скъпи за замърсителите.

От Greenpeace са посочили, че инициативите действително трябва да отидат в посока политиците. „Нуждаем се от продължение на протокола от Киото след 2012 година". В противен случай решението на Глобалното съглашение няма да е конкретно и няма да представлява някакъв напредък. Защото още от срещата в Йоханесбург през 2002  Greenpeace са се споразумели с предприятията за нещо подобно.

Обещанието на големите корпорации, което те ще направят утре в Женева, няма правно задължителен характер. Обаче като мрежа на компании на ООН, Глобалното съглашение се ползва със засилващ се респект.

Членовете обещават да се придържат към десет принципа на пакта. Те трябва да уважават човешките права, да уважават правото на своите служители да се сдружават, да пресекат корупцията и да пазят околната среда. На нито едно предприятие няма да му се размине без нищо, ако откаже да се придържа към „основите". Затова и за опазването на климата има оптимизъм.