Това е най-голямата покупка на британската самолетна компания от девет години насам и ще увеличи полетите от лондонското летища Хийтроу през океана в конкуренцията с Virgin Atlantic Airways.
British Airways купува от Boeing 24 Дриймлайнера 787, а от Airbus 12 самолета от суперджъмбото A380.
Доставката на големите самолети, и двата с двигатели на Rolls-Royce, започва през 2010 година.
Големите A380 с места за 525 пътници ще се ползват за полети до Хонконг, Лос Анжелис и Сан Франциско, а по-малкият 787 до Ню Йорк и за нови дестинации. Поръчката увеличава капацитета на превозвача с 4% за година и авансът пред Virgin, които миналата година нараснаха с 16%, се запазва.
Както за Boeing, така и за Airbus ще отидат по около $4 млрд., базирано на официалните цени.
„British Airways трябва да расте, или ще срещне стагнация в печалбата", казва анализатор от JP Morgan в Лондон (акциите на BA се оценяват като „неутрални"). BA не са разширявали едрогабаритния си самолетен флот от 11 септември 2001, докато конкурентите не са почивали.
Новината доведе до ръст от 4% в акциите на British Airways, която е третата по размер в Европа авиокомпания с над 33 млн. превозени пътници през миналата година. Но по-рано тази година ценната книга на компанията поевтиня с 28% и капитализацията сега е 4.4 млрд. паунда ($8.9 млрд.)
Уили Уолш, изпълнителен директор на BA обяснява, че най-големите пътнически самолети в света A380 ще се използват за осигуряване на повече капацитет на най-наситените пазари и ще направят по-ефективно използването на „оскъдните" писти на Хийтроу. Новите 787 ще се използват за откриване на нови дестинации и за увеличаване честотата на полетите на съществуващите.
За EADS тази поръчка означава първата от почти две години заявка от страна на нови клиенти след отлагането на комерсиализацията на A380 с 24 месеца. Акциите на европейската корпорация се качиха с 2.9%, а на Rolls-Royce с 2.2%. Двигателите Trent от базирания в Лондон „Ролс Ройс" формират $5 млрд. от сделката, включително и трудът по поддръжка.
Pо-пиперлив момент e, че според анализатори BA може би са получили много големи отстъпки в цените за A380 - до 25%. За покупката на американските самолети също е получена значителна, но „по-разумна" отстъпка в цената.
С поръчката на British Airways в „търговските тефтери" на Airbus има вече 177 самолета.