В Керченския проток, свързващ Азовско и Черно море, в най-суровата за последните 30 години буря получиха повреди или потънаха осем големи плавателни съда. Загинаха или изчезнаха безследно 23ма моряци, други 24 са настанени в болници. Във водата попаднаха хиляди тонове мазут и сяра. Министерството на извънредните ситуации обвинява капитаните - информация от руската преса.

Сутринта на 11 ноември в 02.45 българско време южно от пристанище Кавказ се е разцепил наполовина танкерът „Волга - Нефть" с 4.8 хил.т. мазут на борда. Носовата част на кораба е останала на котва до брега, а кърмовата част с 13 члена на екипажа на борда е започнала да дрейфува в открито море. На помощ за изпратени три буксира, които са евакуирали хората от кърмата, заседнала в плитчините на пясъчната коса Тузла, при четириметрови вълни и вятър със скорост 32 м/с. Моряците са били свалени от кораба в следобедните часове и са превозени в пристанище Кавказ, където им е оказана първа медицинска помощ.

Приблизително пет часа след аварията на танкера, на същия рейд потъва товарният кораб „Вольногорск" с 2,6 хил. тона сяра на борда. Девет члена от екипажа са се прехвърлили върху спасителен сал, на брега са посрещнати от екип на бърза помощ. Състоянието на моряците е „удовлетворително". Екологично опасния товар не е попаднал във водата, тъй като е бил херметизиран.

Обаче в дрейфуващия в морето „Вольногорск" се сблъсква товарният кораб „Ковель", също натоварен със сяра. Съдът получава пробойна и потъва. 11 души от екипажа са извлечени на буксир.

Докато спасителите евакуират екипажите на „Вольногорск" и „Ковель", в пролива потъва трети товарен кораб със сяра - „Нахичевань". От намиращите се на борда хора са спасени само трима - останалите 8, сред които и капитанът, се водят за безследно изчезнали.

Още две руски гемии заседнаха в плитчините в неделя. В района на Новоросийск заседнаха гръцки и турски кораб. В Севастопол в неделя потъна „Хаджи Исмаил", плаващ под грузинския флаг, превозващ метал, докато е влизал в пристанището. По данни от тази сутрин, неизвестна е съдбата на 15 члена от екипажа, двама моряци на 19 и 25 г. са спасени и са настанени в градската болница на Севастопол с диагноза общо преохлаждане. Телата на безследно изчезналите се търсят от екип от 70 души.

В района на Керченския проток са се натрупали общо около 50 съда, повечето от които не са пригодени за плаване в щормови условия.

На Украйна е създаден оперативен щаб за координиране действията за поправка на авариралите кораби в Азовско и Черно море, нарушени електрически мрежи, други обекти от първа необходимост за населението в южните райони на страната. Според щаба, силната буря се е отразила на жителите на крайбрежната зона, много къщи в Крим са без електричество, с разбити стъкла, съборени покриви. Около Севастопол вятърът е изтръгвал дървета с корените им.

Като причина за серията корабокрушения представител на извънредния щаб посочва невниманието на капитаните: те не са взели под внимание предаденото още в събота предупреждение за влошаване на времето.

Над 30 съда, чиито капитани са реагирали своевременно на предупреждението за буря, са се скрили в Азовско море.

По други сведения обаче, съобщенията за рязкото влошаване на времето вечерта на 10ти ноември е било разпространено от съответните служби прекалено късно и много капитани просто не са успели да изведат корабите си в безопасни райони.

Възбудено е наказателно дело за замърсяване на водите и за нарушаване правилата на безопасност на движението и експлоатация на водния транспорт.

Понеделник сутринта щормът в Керченския проток стихва, силата на вятърса спада до 3-4 м.с. Спасители продължават да търсят изчезналите моряци. В най-скоро време специализираният съд „Светломор-3" ще пристъпи към ликвидация на нефтеното петно от „Волга-Нефть". В пристанище Керчь са пристигнали екипи на военните, пожарната служба, а също и специализирано подразделение, което ще се заеме с очистването на морето и брега.

По последни данни на РИА Новости, заради корабокрушенията във водите на Черно море са попаднали 6 800 тона техническа сяра и 1 300 т. мазут., което може да доведе до мащабна екологична катастрофа. 

Химичка от Института по Океанология във Варна отказа да коментира опасността от екокатастрофа за България.