Сутринта на 11 ноември в 02.45 българско време южно от пристанище Кавказ се е разцепил наполовина танкерът „Волга - Нефть" с 4.8 хил.т. мазут на борда. Носовата част на кораба е останала на котва до брега, а кърмовата част с 13 члена на екипажа на борда е започнала да дрейфува в открито море. На помощ за изпратени три буксира, които са евакуирали хората от кърмата, заседнала в плитчините на пясъчната коса Тузла, при четириметрови вълни и вятър със скорост 32 м/с. Моряците са били свалени от кораба в следобедните часове и са превозени в пристанище Кавказ, където им е оказана първа медицинска помощ.
Приблизително пет часа след аварията на танкера, на същия рейд потъва товарният кораб „Вольногорск" с 2,6 хил. тона сяра на борда. Девет члена от екипажа са се прехвърлили върху спасителен сал, на брега са посрещнати от екип на бърза помощ. Състоянието на моряците е „удовлетворително". Екологично опасния товар не е попаднал във водата, тъй като е бил херметизиран.
Обаче в дрейфуващия в морето „Вольногорск" се сблъсква товарният кораб „Ковель", също натоварен със сяра. Съдът получава пробойна и потъва. 11 души от екипажа са извлечени на буксир.
Докато спасителите евакуират екипажите на „Вольногорск" и „Ковель", в пролива потъва трети товарен кораб със сяра - „Нахичевань". От намиращите се на борда хора са спасени само трима - останалите 8, сред които и капитанът, се водят за безследно изчезнали.
Още две руски гемии заседнаха в плитчините в неделя. В района на Новоросийск заседнаха гръцки и турски кораб. В Севастопол в неделя потъна „Хаджи Исмаил", плаващ под грузинския флаг, превозващ метал, докато е влизал в пристанището. По данни от тази сутрин, неизвестна е съдбата на 15 члена от екипажа, двама моряци на 19 и 25 г. са спасени и са настанени в градската болница на Севастопол с диагноза общо преохлаждане. Телата на безследно изчезналите се търсят от екип от 70 души.
В района на Керченския проток са се натрупали общо около 50 съда, повечето от които не са пригодени за плаване в щормови условия.
На Украйна е създаден оперативен щаб за координиране действията за поправка на авариралите кораби в Азовско и Черно море, нарушени електрически мрежи, други обекти от първа необходимост за населението в южните райони на страната. Според щаба, силната буря се е отразила на жителите на крайбрежната зона, много къщи в Крим са без електричество, с разбити стъкла, съборени покриви. Около Севастопол вятърът е изтръгвал дървета с корените им.
Като причина за серията корабокрушения представител на извънредния щаб посочва невниманието на капитаните: те не са взели под внимание предаденото още в събота предупреждение за влошаване на времето.
Над 30 съда, чиито капитани са реагирали своевременно на предупреждението за буря, са се скрили в Азовско море.
По други сведения обаче, съобщенията за рязкото влошаване на времето вечерта на 10ти ноември е било разпространено от съответните служби прекалено късно и много капитани просто не са успели да изведат корабите си в безопасни райони.
Възбудено е наказателно дело за замърсяване на водите и за нарушаване правилата на безопасност на движението и експлоатация на водния транспорт.
Понеделник сутринта щормът в Керченския проток стихва, силата на вятърса спада до 3-4 м.с. Спасители продължават да търсят изчезналите моряци. В най-скоро време специализираният съд „Светломор-3" ще пристъпи към ликвидация на нефтеното петно от „Волга-Нефть". В пристанище Керчь са пристигнали екипи на военните, пожарната служба, а също и специализирано подразделение, което ще се заеме с очистването на морето и брега.
По последни данни на РИА Новости, заради корабокрушенията във водите на Черно море са попаднали 6 800 тона техническа сяра и 1 300 т. мазут., което може да доведе до мащабна екологична катастрофа.
Химичка от Института по Океанология във Варна отказа да коментира опасността от екокатастрофа за България.



USD
CHF
EUR
GBP
nevena
на 12.11.2007 в 12:03:31 #1Дали от некомпетентност е отказала химичката да коментира?