Компенсираме 3,5-годишно закъснение с европарите за пътища 2010-а е изключително успешна за работата на агенцията, казва Божидар Йотов Ще бъде ли построена магистрала "Тракия" в срок? Ще се наложи ли изпълнителите да бъдат заменени заради фалита на една от 9-те компании в консорциума, който бе избран за строител на отсечката между Ямбол и Карнобат? Как се управлява пътната агенция, която е сред най-трудните и отговорни в държавата? На тези въпроси отговаря председателят на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" Божидар Йотов. - Г-н Йотов, след като Мостстрой поиска фалит, ще се наложи ли избор на нов изпълнител на ЛОТ 4 НА магистрала "Тракия"? - От неделя водим интензивни разговори и провеждаме срещи с всички фирми, участващи в Сдружение "Тракия IV", което спечели търга за проектиране и строителство на ЛОТ 4 Ямбол - Карнобат. До две седмици ще има решение по въпроса. Няма нищо притеснително, защото, както вече казахме, договорът гарантира солидарна, безусловна и неограничена отговорност на всеки отделен участник в Сдружението за изпълнението на проекта - ЛОТ 4 на АМ "Тракия", с който е защитен държавният интерес. - Забелязахте ли нещо обезпокоително при инспекцията на магистрлата вчера? - Заедно с премиера минахме по цялото трасе. Няма отклонение от сроковете на строителство на ЛОТ - 2, 3 и 4 на АМ "Тракия". - От началото на годината сте председател на Управителния съвет на Агенцията за пътна инфраструктура /АПИ/, която е сред най-противоречиво приеманите в държавата. Имате ли подкрепа в това отношение? - Агенция "Пътна инфраструктура" поддържа и управлява 19 435 километра пътища. Знаете, имахме тежко наследство, но настоящото ръководство на АПИ вече не се обръща назад и ние следваме нашата управленска концепция и изпълняваме приоритетите на правителството. Претенциите към нас са огромни и от много посоки - граждани, областни и общински управи, частни компании. Разполагаме с ограничен финансов ресурс - такава е ситуацията в държавата. Всички сме наясно с това. През 2011 г. са заложени сравнително по-големи суми за пътно проектиране, рехабилитация и ново строителство. - Вие и вашият екип носите голяма отговорност пред европейските и българските институции. Оперирате с големи инвестиции по различни програми. Трудно ли се налага този нов стил на управление? - Полагаме големи усилия, за да върнем общественото доверие, в т.ч. и на европейските институции. Искам да напомня, че 2007, 2008 и 2009 г. на практика не е имало усвояване на европейски пари. Финансирането по Оперативна програма "Регионално развитие" беше изцяло спряно. Сега работим, за да компенсираме закъснения от почти три години и половина. Само за 2010 г. са проведени 148 открити процедури по ЗОП за различни дейности, свързани с нашата работа. До края на годината очакваме броят им да достигне 250. И това не са просто цифри. Зад тях стои трудът на различни експертни екипи от АПИ. Стилът, който вече успяхме да наложим, е на база прозрачност и законност. Това се отчита от европейските институции и от контролиращите български органи. Същото отговорно отношение и спазване на всички изисквания, свързани с качеството на работа и сроковете на изпълнение, изискваме и от фирмите изпълнители. Бих искал да обърна внимание и на факта, че в нашите обществени поръчки участват средно по 5-6 чужди компании. - Какво ще кажете на бъдещите пътни инженери? - Тук бих посочил основно студентите от УАСГ. За нас от АПИ те са бъдещето на българското пътно строителство. Преподавателите в университета трябва да насочат вниманието на студентите към практиката и да съдействат за тяхната мотивация за реализацията им в България. Защото през следващите десет години именно тук ще имаме нужда от тях. - Почти всеки ден АПИ стартира нови етапи на рехабилитация и ново строителство на пътища. Тази динамика в работата в последните месеци на годината нали не е само показност? - Считам, че 2010 г. е изключително успешна за АПИ, защото успяхме да рестартираме европейското финансиране и да върнем доверието на нашите партньори. Знаете, ние догонваме закъснение от 2007 г. насам. В този период до 2009 г. включително на практика няма усвоени пари от европейско финансиране. За каква показност можем да говорим?! Това е логичен етап от нашата работа. Цяла година колегите проектираха, управляваха, защитаваха, търсиха финансиране и провеждаха търгове. Само по 1-ви етап на ОПРР имаме стартирани 24 пътни отсечки, включени в 13 ЛОТ-а. Общата дължина на участъците, които ще бъдат рехабилитирани, е 302 км. Продължаваме активно работата по ОП "Регионално развитие" по 2-ри етап, в който са включени 24 пътни отсечки с обща дължина 311 км. На 29 април 2010 г. АПИ подписа 15 договора с УО на ОПРР в МРРБ на обща стойност 264 985 728,9 лева. Максималният срок за изпълнение на дейностите по този етап е 29 април 2012 г. Важно е да се знае, че от първи етап на програмата са спестени 68 088 485,89 лева с ДДС. Този спестен ресурс идва от ниските оферти на участниците и ще бъде насочен към третия етап на ОПРР. Част от него влагаме в изграждането на Лот 31 "Рехабилитация и реконструкция на път E-18 Софийски Околовръстен път - Южна дъга. - Какви са вашите амбиции за 2011 година? - 2011 ще бъде една изключително натоварена в оперативен план година. АПИ има заявени графици за изпълнение на строителни работи до 2014 г. Както знаете, в момента се дискутира Стратегията до 2020 година. Догодина продължаваме работата по ОП "Регионално развитие". Продължаваме да работим по I и II етап и стартираме III етап, в който са включени нови 28 пътни участъка, с обща дължина 360,228 км. Индикативната стойност на проектите е 337 598 178 лева с ДДС. С подписването на Адендум 3 към Договора за магистрала "Люлин" на 22 юли 2010 г. се избегна до голяма степен възможността за бъдещи спорове между страните и усилията на Изпълнителя ще бъдат фокусирани основно в същинската работа, а именно завършването на проекта в сроковете на Финансовия меморандум по Програма ИСПА. Положените усилия в тази посока доведоха до приемане на редица клаузи, с които защитихме държавния интерес. Работи се усилено в посока спазването на крайния срок - месец май 2011 г. Очакванията и натискът за магистрала "Марица" също са високи. Знаете, преди дни пуснахме 31 км от магистралата. Искаме да стартираме оставащите близо 66 километра - лот 1: Оризово - Димитровград, и лот 2: Димитровград - Харманли. В момента тръжната документация е изпратена в Управляващия орган ОПТ за бележки и одобрение. Очаква се към края на октомври да се стартира процедурата за обявяване на обществена поръчка за строителството, а април стартираме лот 2, а през юни 2011 - лот 1. Работим в посока започване на работа по лот 1 - "Долна Диканя - Дупница" от магистрала "Струма" и лот 4: "Сандански - Кулата", с обща дължина от 32 км, с пуск съответно юли и септември 2011 и приключване декември 2013 г. По "Хемус" ще работим по Софийския околовръстен път - Пътен възел Гара Яна, с дължина 8,500 км. Там началото на строителните работи е заложено за май 2011 г. В нашия План за действие по ОП "Транспорт" за 2011 г. са включени още "Кърджали - Подкова" - 8,24 км, чийто старт ще е през април 2011 г. Модернизацията на участък на път Е-79 "Враца - Ботевград" - 31,500 км, ще започне през ноември догодина, а обходът на Габрово през юни. Ние имаме сериозна работа, свързана с проектиране на други участъци и други пътни отсечки, основно по ОП "Транспорт". Списъкът е доста дълъг, на база плана ни за действие до 2014 година. - Пред новия зимен сезон сме. Обявихте обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка и за зимно почистване. Какви са промените, свързани с провеждането на конкурсите и условията на договорите? - Промяната е в новите 4-годишни договори с фирмите за ТРП. Това и двете страни отчитаме като безспорно предимство, защото дава възможност на компаниите, ангажирани с тази дейност, да планират в един по-сериозен период от време и така да бъдат по-ефективни. - Какво е положението с пътен възел "Даскалово" от "Люлин"? - Става въпрос за пуск на движението на южната част на пътен възел "Даскалово" в направленията София - Перник и Перник - София. Пуска се за движение и посоката Кулата - София, като сервизният път ще се закрие. - Успяхте ли да компенсирате забавянето на работите по АМ "Люлин"? - Имаме уверението на компанията - изпълнител на магистралата, че строителните работи ще бъдат завършени по-рано от предвидения срок. Увеличихме броя на работниците на строежа. В момента те са 2123 души, 200 от които турски строители. Работи се на трисмeнен режим навсякъде, където процесът позволява. Агенцията упражнява постоянен всекидневен контрол за качеството на работа на обекта чрез Централен институт по пътни технологии, национални европейски норми и стандарти към АПИ и Екипа за управление.