ЕС - комисията се съгласи на продължително оспорваното сливане между италианската Autostrade и испанската Abertis . Обединението между двете компании в бранша на магистралното строителство реализира най-големия в света оператор в сферата на платените автостради. Решението на Европейската институция даде зелена светлина за изпълнение на инфраструктурни проекти от нови мащаби.

Новото предприятие има пазарна стойност от 25 милиарда евро, научаваме от Financial Times Deutschland. В негови проекти ще бъдат заети 20 000 души в 16 страни. Условието за съгласието на Комисията е в отрасъла да влязат и други участници и така да се предотврати евентуална монополизация на магистрално строителната сфера.

Италианското правителство се изказа положително за сливането."Научихме за решението на Комисията и сме доволни от него", заяви Антонио Ди Пиетро, инфраструктирен министър на Италия. Според министъра, не желанието на Италия за тази сделка е поставяно под съмнение, а по-скоро автоматичния трансфер на лицензи - което е въпрос, който още трябва да се дискутира.

Интригата по обединението на двата гиганта възникна в началото на септември, когато правителството в Рим се изказа против сливането, обосновавайки се с участието на испанската строителна фирма ACS в качеството на един от главните акционери на новото дружество. В Италия съществува декрет против участието на строителни предприемачи в търгове по инфраструктурни пътни проекти.

Италианското решение бе остро критикувано и обозначено като протекционистично. Европейската комисия отправи предупреждение към Италия.

Инфраструктурния отрасъл в Европа в последно време изживява вълна на сливания. Примерите са много: испанският строителен концерн Ferrovial наскоро придоби британския летищен консорциум BAA. Дубайският DP World закупи Reederei Peninsular & Oriental Steam Navigation със седалище в Лондон. Германският летищен концерн Fraport проявява интерес към нашите черноморски летища. Тази тенденция е разбираема, защото новите проекти, освободени от ограниченията на националните граници, изискват сериозни ресурси и често не са по силите на един национален предприемач.

Новото дружество, получено от сливането на испанската Abertis и италианската Autostrade ще бъде възглавено от испанец, но двете страни ще имат равно представителство в съвета на директорите. Най-големият акционер ще бъде италианската фамилия Benetton. Според други източници, испанците са заплатили 14 милиарда на италианската страна за контрол на бизнеса. Новата компания предвижда да инвестира около 15 милиарда евро в бизнес в Европа, Северна Америка и Африка.