„ГЕРБ обмисля вдигане на плоския данък върху доходите", предупреждава от първата си страница „Сега"
Управляващите се отказаха да вдигат ДДС, но на прицел е друг данък - върху личните доходи. Менда Стоянова, председател на бюджетната комисия в парламента, призна през уикенда, че има вероятност да се простим от плоския десятък. За вдигане на подоходния данък се говори от месеци, но за първи път високопоставен представител на ГЕРБ публично обяви, че се обсъжда такава мярка.

Преди няколко седмици вицепремиерът Симеон Дянков увери, че никакво вдигане на данъци няма да има. Декларацията му обаче важи само за 2010 г. "С въпроса за вдигането на данъците се плашат хората. Когато има промяна на размера им, това ще бъде обявено", каза вчера премиерът Борисов.

Още през март се заговори за възможен отказ от плоското облагане на личните доходи или пък за вдигане на ставката. "Ако ставката се качи от 10 на 12% , това ще осигури годишно около 390 млн. лева повече бюджетни приходи", обясниха финансисти от средите на ГЕРБ. Заради кризата постъпленията в хазната драстично намаляха, а управляващите засега не успяват да съкратят сериозно разходите, както личи и от започналата актуализация на бюджет 2010.

Досега управляващите старателно избягваха да коментират публично непопулярната мярка. Нещо повече, през октомври, когато президентът Първанов представи доклад на своите съветници с предложение за отмяна на 10-процентния данък и замяната му с прогресивна ставка, вицепремиерът Дянков окачестви идеята като малоумна.

В интервю за Дарик радио в събота шефката на бюджетната комисия загатна, че ако се наложи промяна, тя ще е в посока на вдигане на единната ставка, а няма да е връщане към стария модел на прогресивно облагане - скала, при която по-високите доходи се облагат с по-висок процент. "Ако погледнем в Европа, там, където има страни с плосък данък, никъде няма толкова ниска ставка -10%, следващата най-ниска е в Словакия - 14%", посочи депутатката.

Според Менда Стоянова нещата ще се изяснят наесен. Дотогава ще е готов анализ, който трябва да покаже дали българската държава може да покрива разноските си с приходите без повишение на данъци.
Още от статията на „Сега"

„ГЕРБ пред дилема - вдигане на данъци или замразяване на доходи", анализира от първата си страница „Дневник"
Повишението на данъчната тежест за следващата година може и да се избегне, но при строга фискална дисциплина от страна на правителството, съчетана със замразяване на пенсиите и на разходите за заплати в държавния сектор. Това заявиха пред "Дневник" източници от икономическия екип на ГЕРБ.

Финансовото министерство дори е изготвило предварителни оценки, според които, ако горните условия се спазят, бюджетният дефицит през 2011 г. може да се свие до 2.5% или 1.8 млрд. лв. Според същите източници, ако се проведат необходимите реформи, може и да не се стигне до замразяване на доходите, но признаха, че не се бърза с тяхното изпълнение. В петък председателят на парламентарната комисия по бюджет и финанси Менда Стоянова заяви пред "Дарик радио", че въпросът дали да се вдигат преките данъци ще бъде дискутиран наесен.

"Трябва да кажа, че 2008 г., която беше най-добрата приходна година, имахме брутен вътрешен продукт малко по-висок от този, който очакваме сега. Но 87% от него беше формиран от внос. Сега, през 2010 г., очакваме вносът да бъде 56%. При една ориентирана към косвени данъци, акцизи и ДДС система е явно, че ето го обективния срив на данъците", каза Стоянова.

По думите й предстои в Министерството на финансите да се направи анализ дали не се налага завой, макар и временен, към повишаване на преките данъци (подоходния за физическите лица и печалбата за фирмите), след като в последните години политиката бе насочена към тяхното понижаване за сметка на по-високи косвени данъци.

"Ако вдигаме данъци, ще се съберем и ще ви кажем", заяви лаконично премиерът Бойко Борисов в неделя. Прогнозата на управляващите е, че през 2011 г. БВП ще достигне 72 млрд. лв. при 67 млрд. лв. очакван за 2010 г. Икономическият растеж обаче няма да е голям, а номиналното увеличение ще бъде следствие и от повишаването на инфлацията.
Още от статията на „Дневник"

„Бойко се опълчи на лобитата за тока", съобщава от първата си страница „Стандарт"
Токът няма да поскъпне с повече от 2%, защото ще се орежат признатите разходи на електроразпределителните дружества. В момента харчовете за поддръжка и инвестиции в мрежата са 18%, те ще се намалят на 15%. Така исканото увеличение на тока с 5% ще бъде туширано до 2. Това обясни шефът на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране Ангел Семерджиев, след като излязоха резултатите от одита на ЧЕЗ, Е.ОН и ЕВН. Изявлението бе направено на специално свикан брифинг от премиера Бойко Борисов.

"Вместо да си говорим на 4 очи със Семерджиев, поисках обявяването на резултатите да бъде публично", заяви Борисов. От думите му стана ясно, че лобистки кръгове от Западна Европа натискали да се прокарват интересите на големи енергийни компании у нас, които обаче са в ущърб на гражданите. "Появиха се различни материали в западната преса, при мен идват посланици, натискът върху мен е огромен. Правят ни забележки за състоянието на демокрацията. Но смятам, че съм си научил добре урока, който ми даде Ангела Меркел, като ми каза, че всичко трябва да бъде ясно и прозрачно за гражданите, заяви премиерът. Той каза още, че подобен натиск е имало и преди това и така регулаторът не е вършил работата си. Сменихме само един човек в комисията - нейния председател, и благодарение на него и външните специалисти, които той привлече, сега тя работи както трябва. От думите на Борисов стана ясно още, че той е доволен от написаното в западната преса, защото това е доказателство, че правителството работи добре и защитава интересите ни. "Готов съм даже да понеса и разговор с Европейската комисия, но ще останем твърди. Европа искаше в България всичко да е наред. Ето, правим го", отсече Борисов.

Сериозни нарушения са засечени в дейността на ЕРП-тата, става ясно от доклада за извършените цялостни проверки, който Семерджиев представи в резюме заедно с Борисов. Оказва се, че ЧЕЗ и Е.ОН са възлагали почти 100% от дейността си като аутсорсинг на компаниите майки.
Още от статията на „Стандарт"

„Дървената мафия стреля по Юри Галев", разкрива от първата си страница „Монитор"
Засегнати интереси в бизнеса с дърводобив е една от основните версии за стрелбата срещу самоковския бизнесмен и собственик на футболен клуб „Рилски спортист" Юри Галев, съобщиха разследващи пред "Монитор". Той бе надупчен с 5 куршума от засада вчера сутринта на пътя между курорта Боровец и с. Бели Искър. Само преди месец близък авер на футболния бос, също занимаващ се с дървообработване, бе разстрелян по идентичен начин от засада с автомат „Калашников".

С автомат от същата марка в неделя около 4 часа сутринта неизвестен стрелец откри огън по мерцедеса на Галев. 17 куршума са изстреляни срещу „лошото момче" на Самоков. Пет от тях ранили тежко 47-годишния Галев, който е и общински съветник от Самоков.

По ирония на съдбата точно на това място преди малко повече от година, на 8 февруари, убийци причакаха известния с буйния си нрав мъж и опитаха да го застрелят. Тогава той пътуваше с „Фолксваген Голф", като в автомобила се возеше и брат му Александър. Мъжете се отърваха само с уплаха.

Мястото не е избрано случайно, коментираха вчера криминалисти. Те обясниха, че заради множеството дупки по пътя максималната скорост, която може да се развива по това трасе, е не повече от 60 км/ч. Заради лошия път, щом стигнат до завоя, колите почти спират.

Юри Галев винаги се е движел без охрана, разказват съседи на бизнесмена от селото. По думите им и вчера сутринта, когато е станал инцидентът, той отново е бил без телохранители в колата си.

С него е бил един от сервитьорите от заведението на Галев в курорта Боровец. 47-годишният Бойко Виденов живее в същото село. Местните хора твърдят, че той не му е нито охрана, нито шофьор, а просто често се е случвало да се прибират заедно към селото след работа.
Още от статията на „Монитор"

„Премиерът: И данъчните влизат в ЕРП-тата", съобщава от първата си страница „Класа"
Данъчните служби влизат в ЕРП-тата от днес, съобщи вчера министър-председателят Бойко Борисов на извънредна пресконференция, след като се запозна с предварителния доклад на експертите от ДКЕВР за дейността на трите дружества у нас.

„Много от договорите са без дати и без срокове, а за тях са издавани фактури, затова може би ще сезираме прокуратурата за части от одита. Освен това има нарушения, които засягат данъчните закони", поясни Борисов.

Той допълни, че „огромни лобистки кръгове не само в България, но и в Европа, оказват и ще оказват огромен натиск чрез публикации в западната преса, изказвания на посланици, които ни казват, че новите демокрации трябва да си научим урока". „Аз мисля, че от канцлера на Германия Ангела Меркел и от подобни политици съм си научил урока, че нищо не трябва да се крие от обществото, затова държавният регулатор не трябва да има никакви тайни", обясни още Борисов.

Шефът на ДКЕВР Ангел Семерджиев съобщи, че цената на тока няма да скача с 5%, както бе обявено, а с 2 на сто. До това решение се е стигнало, след като на открито извънредно заседание на регулатора е решено да се намали с 3% признаването на технологичните разходи, които сега са 18 на сто. Това ще разреши цената на тока да не се вдига рязко. Семерджиев подчерта, че дружествата не приемат този подход. „Но ние считаме, че това е справедливо", добави той. По думите му става въпрос за значителен приход, от който ще се лишат ЕРП-тата, но това няма да застраши дейността им. Той уточни, че такова ще е равнището на технологичните разходи след 1 юли и в бъдеще.

"Установили сме, че почти всички дейности при ЧЕЗ и Е.ОN са изнесени в компаниите-майки, които от своя страна са превъзлагали тези дейности", посочи шефът на държавния регулатор. "Например чрез договорите между „ЧЕЗ Електро България" и „ЧЕЗ България" ЕАД, която не е лицензирана, обективно са създадени условия за изкуствено, непазарно, непрозрачно и необосновано непрекъснато увеличаване на разходите на дружеството", каза още той.
Още от статията на „Класа"

„Заблудата „банков данък", е заглавието на седмичния бюлетин в „Сега" на д-р по икономика Емил Хърсев
Европейското топ дуо г-жа Меркел - г-н Саркози обяви решението си, което органите на съюза през следващите 2-3 дни ще трябва да подпечатат, пакетират и поднесат като обща воля на 27-те държави за срещите във формат Г-8 и Г-20 на 27-28 юни в Торонто: Европа иска глобален банков данък. Казват, че в лицето на новия британски премиер, г-н Камерън, германо-френският дует е преодолял вътрешната опозиция срещу допълнителното облагане на финансовата индустрия. Болезнени вопли от Виена ни водят към извода, че Будапеща гласи да въведе банковия данък едностранно. Засега всички подробности са тайна, но се смята, че данъкът ще прибере в хазната поне 700 млн. евро, от които 600 млн. за сметка на австрийските банки, доминиращи унгарския банков пазар. Явно банковият данък, тази опашата илюзия, ще се налага силово, поне в Европа. А за да знаем къде ни водят, трябва да помним, откъде тръгна и къде стигна досега идеята за особено облагане на банките.

В началото бе планът "Да преодолеем шорттърмизма", един стратегически апел, публикуван от института "Аспен" на 9 септември 2009 г., под който впечатляват подписите на легендарния инвеститор Уорън Бъфет, бившия президент на Ай Би Ем и настоящ еквитер Лу Герстнер, основателя на групата "Вангард" Джон Богъл, бившия президент на "Голдман Сакс" Джон Уайтхед и на десетки други признати авторитети в света на финансите.

"Шорттърмизъм" е конкретизиращ евфемизъм за онова, което политиците клеймят като "спекулации". На финансовите пазари така или иначе всичко е спекулация, всички сделки се сключват от съображения да се извлече печалба. Но някои от тях, краткосрочните (short-term), с къс целеви хоризонт транзакции, са особено опасни. Те разчитат на бързи печалби, на "скалпиране" на пазара, целят да извличат доход от страха на другите. В името на своята цел краткосрочните спекуланти, шорттърмистите, рушат стабилността на пазара, стимулират панически сривове, организират целенасочени пазарни атаки и за да спечелят десетки милиони, причиняват на инвеститорската общност вреди за милиарди. Въпросният план от 9.9.2009 г. предлага да се обложат финансовите сделки, транзакциите да се оскъпят и да демотивират краткосрочните спекулации. Без съмнение добра идея, която ще стабилизира пазарите. В ръцете на политиците тази идея незабавно се изроди от стабилизация към фискализъм.
Още от статията на „Сега"

„Внимание, плажът е неохраняем", анализ на „Дневник" за състоянието на плажовете в началото на летния сезон
Дарена Иванова е от Пазарджик. По професия е козметик. От години през лятото затваря студиото си в града и отива да работи по Южното Черноморие като масажист. Съпругът й Христо е търговец на дрехи. През лятото също работи на морето - периодично наема малки магазини в различни курорти.

Тази година Дарена и Христо пак са на морето. Насочили са се към Приморско, където вече са наели магазин. Другата им идея е да опънат шатра за масажи и малко заведение на южния плаж в града.

Хачик Варинян е от Раднево. Години наред през лятото работи като учител по водни спортове на плажове по Южното Черноморие. Има постоянни клиенти и казва, че е доволен като цяло от професията. Това лято се е спрял на два плажа край Созопол.

Тази година обаче Дарена, Христо и Хачик имат един и същи проблем. Плажовете, на които искат да работят, нямат нито концесионери, нито наематели. На прага на лятото всички те са разбрали, че плановете им се провалят и въпреки очакванията за "по-добър сезон" няма да успеят да спечелят от него.

От години концесионирането и наемането на плажове е сред сериозните проблеми за туризма. Процедурите са дълги и сложни, някои плажове са неатрактивни, част от услугите са с ниско качество и високи цени.

Туроператорите казват, че именно проблеми по ивиците са сред най-честите причини за оплаквания на туристи. През тази година 67 плажа имат концесионери, други 20 договори за наем и предстои да се сключат за още 6.

Останалите 116 плажа на българското Черноморие отново ще са с табели "неохраняем", а смелчаците няма да могат да ползват плажни услуги. Повечето от тези крайбрежни ивици са по-малките и неатрактивни, но има и някои от големите като централните плажове в Бургас и Каварна, южния в Приморско, около големите къмпинги край Созопол и др.

Възможно е за някои от тях да бъдат намерени наематели, тъй като през юли предстои втори търг за отдаването им, но като цяло шансът е малък, след като досега не се е появил интерес от страна на фирмите. А и докато се сключи договорът, на практика активният летен сезон ще свърши.
Още от статията на „Дневник" и Още по темата от „Дневник"

„Проверяват цените в хотели и кръчми по морето", информира „Монитор"
Комисията за защита на потребителите (КЗП) започва от утре акции по Черноморието „Лято 2010", съобщиха от институцията. В проверките ще се включат инспектори на комисията от цялата страна. Строго ще се следи дали всички хотели, магазини, солариуми и атракциони са с изрядни документи, обявяват коректно цени и предлагат безопасни стоки и услуги.

През летния сезон всяко нарушение по морето засяга повече потребители, затова КЗП призовава търговците прецизно да спазват изискванията. Нарушителите ще бъдат санкционирани. Хотелите трябва да обявяват на рецепцията цените на нощувките и услугите, които предлагат и да водят регистър на настанените туристи.

Другият акцент на проверките е върху безопасността на стоките и услугите в комплексите и на плажа. Липсата на регистър за настанените туристи затруднява потребителя да упражни правото си на рекламация, ако е недоволен от обслужването. Ценоразписът е важен критерий при избора на хотел. Инспекторите ще проверяват и дали условията в стаите отговарят на категорията на обекта.

Безопасността на стоките и услугите е друга област, в която предприемачите трябва да са изрядни. Кампанията на КЗП „Безопасност на солариумите" във вътрешността на страната показа, че много студиа подлагат на риск здравето на потребителя. Особено внимание ще се обръща на безопасността на атракционите в курортите.
Още от статията на „Монитор"

„Такситата менте на трупчета за 6 месеца", информира „Стандрат"
Фалшивите таксита, които превозват пътници, без да имат лиценз, ще бъдат спирани от движение. Регистрационните им номера ще бъдат сваляни, а регистрационният талон и документите задържани. Колите пък ще се паркират принудително на посочен от ДАИ паркинг за 6 месеца. Нарушителят ще трябва да плати освен глобата и таксата за всеки ден престой. При повторно нарушение колата вече ще бъде въдворена за 12 месеца.

Принудителните административни мерки целят да спрат нарушенията и са включени в проекта на Закона за автомобилните превози, който се подготвя. В момента дори с написан акт и глоба собственикът на таксито менте продължава да вози пътници.

Същото се отнася и за микробуси - тип маршрутка, които извършват международни превози на пътници до други европейски държави, без да имат удостоверение на общността и разрешително от администрациите на съответните държави за превоз по маршрута.  

В охраняем паркинг ще се карат и чуждестранните тирове и автобуси, които са нарушили закона за автомобилните превози, до заплащане на санкцията, определена с наказателно постановление или съответна парична гаранция.
Още от статията на „Стандарт"

„Офертите за 100% ипотека пак са на пазара", информира „Дневник"
Монолитно строителство в големи градове, доход над 2000 лв. - това са част от условията, на които трябва да отговарят имотът и клиентът, за да отпусне банката 100% финансиране за закупуваното жилище. Това казаха за "Дневник" от Банка ДСК и от кредитния консултант "Кредит център".

Банка ДСК е една от банките, които преди дни пуснаха промоционална оферта за жилищен и ипотечен кредит с възможност за до 100% финансиране. Другата банка с такова предложение е Алфа банк.

Други изисквания за самия имот са добро качество на строителството, напълно изградена инфраструктура в квартала, в който се намира имотът, добра локация - комуникативна с удобен транспорт. Имотът трябва да бъде много ликвиден и договорен на цена, по-ниска от пазарната.

Сред условията, на които трябва да отговаря клиентът, са висок официален доход, по-малко от 40% от разполагаемия доход да се заделят за погасяване на месечната вноска - тоест съотношението доход/разходи да е под 40%.

Доходът, който може да бъде достатъчен за получаване на цялата сума за покупката на имота от банка, зависи от цената на имота, обясни Тихомир Тошев, изпълнителен директор на "Кредит център". Сумата над 2000 лв. е един добър доход в този случай, посочи още той. От Банка ДСК обясниха, че е много индивидуално това на какви условия трябва да отговаря клиентът, за да получи 100% финансиране, като всичко зависи от конкретния случай.

По думите на Тошев в момента най-търсени са имоти на цена около 35-40 хил. евро, като в този случай доход от около 1500 лв. би се приел от банката за отпускане на цялата сума при изпълнени и всички други условия, описани по-горе.
Още от статията на „Дневник"

„Чужди експерти форсират инфраструктурните обекти по ОП "Транспорт", съобщава „Класа"
Чуждестранни специалисти ще бъдат привлечени да консултират работата по инфраструктурните проекти, които се финансират със средства от ОП „Транспорт", каза вчера пред БНР министърът по усвояването на еврофондовете Томислав Дончев. Той обясни, че се обсъждат варианти и се водят преговори с ЕК да бъде създадена структура за техническа помощ, която да бъде или в агенция „Пътна инфраструктура", или близо до нея. По думите на Дончев в момента се водят разговори с международни институции с опит в проджект дизайна и проджект мениджмънта, подготовката и изпълнението на проекти.

Разходите за подобна техническа помощ категорично трябва да бъдат покривани със средствата от самите европейски фондове.

Причината за създаването на подобна структура е изоставането в реализацията на инфраструктурните проекти, които се финансират от ОП „Транспорт".

„По време на комитетите за наблюдение на седемте оперативни програми експертите от ЕК дадоха много висока оценка за работата по оперативните програми „Регионално развитие" и „Околна среда". Те обаче споделиха, че имат притеснения за работата по ОП „Транспорт", където изпълнението е незадоволително", каза още Дончев. Причина за това е ниската степен на проектна готовност и недостатъчният административен капацитет.

Експертите от ЕК са отправили критиките си конкретно към пътната агенция и Национална компания „Железопътна инфраструктура", които са бенефициенти по ОП „Транспорт".
Още от статията на „Класа"

„Варненският бряг трябва да се укрепи, а не да се строят сгради", казва в интервю за „Сега" бившият регионален министър Евгени Чачев
Господин Чачев, вие бяхте зам.-министър на регионалното развитие през 1997 г., когато МРРБ е издало заповед за забрана на строителството в свлачищни район. Наскоро обаче стана ясно, че въпреки тази забрана община Варна е издала строителни разрешителни за строителството на пет сгради в Морската градина - по проекта "Алея първа". Вашият коментар?
- Това е болна тема за мен. Навремето нашето правителство обяви цялата територия в района на Варна за свлачищна и забрани строителството. Но заповедта, която споменахте, впоследствие многократно бе нарушена от местните власти и групировки и резултатът е налице. Например панорамният път от Варна до Златни пясъци - изключително красив и много удобен, от години е съсипан - заради незаконни постройки, които засилиха свлачищните процеси. А в пътя бяха вложени милиони левове за укрепване и на 4 пъти имаше рязане на ленти. Два пъти бе открит от Симеон Сакскобургготски, после от президента Георги Първанов, а по-късно и от премиера Сергей Станишев - все покрай някакви избори. Но въпреки всичките укрепвания пътят е затворен от свлачища заради незаконното строителство. В района няма канализация и всеки нов градеж допълнително влошава положението. Според мен големият проблем е липсата на цялостна програма за борба със свлачищата.

Защо според вас писмото на регионалния министър Росен Плевнелиев, с което дава предварително разрешение за укрепителни работи и строителство, бе толкова нееднозначно тълкувано? Заобикаля ли се чрез него забраната от 1997 г.?
- Истината е, че тази забрана във времето не се изпълняваше. Сега да се даде разрешение за строителство на "Алея първа" е пълен абсурд. Това, което трябваше да се направи, е да се даде предварително разрешение за цялостен проект за укрепване, който да бъде одобрен от Националния експертен съвет в регионалното министерство. Едва след това може да се издаде предварително разрешение за последващи действия. Всъщност сега се работи на тъмно и може да се окаже, че инвестицията е прекалено голяма за реализация и първокласният инвеститор може да се откаже от намеренията си. Тогава кой ще поеме отговорността?

Необходимо е много сериозно укрепване, за което са нужни милиони. Това е много по-скъпа дейност от самото строителство. Не случайно никой не прави укрепване, а само се строи. Това създава предпоставки за активизиране на свлачищата и за увеличаване на самата цена за преодоляването им след това. А тази година свлачищата са много активни заради валежите. Няма да се изненадам, ако се стигне до втори Кабакум като през 1998 г., когато цял квартал от вили падна в морето.

След като държавата не може да си позволи разходи за укрепване, не е ли логично да остави една частна компания да свърши това и да я компенсира, като й даде възможност да строи?
- За укрепването на "Алея първа" е необходим цялостен проект. Трябва да има цялостна свлачищна програма, която да се разработи както от общината, така и от регионалното министерство. В момента се работи по стари програми отпреди 10 години.

Появи се информация, че 500 км шосетата от републиканската мрежа нямат разрешение за ползване. Такъв е случаят и с натоварения проход "Хаинбоаз", който съдът нареди да бъде затворен. Как може да се намери изход от тази ситуация?
- Проходът "Хаинбоаз" е сред причините на България да бъдат спрени парите за пътища от ЕС преди две години. Той беше даден на "Биндер" - фирмата, свързана с бившия пътен шеф Веселин Георгиев.

Пълен абсурд е да има незаконно строителство на пътища, какъвто е случаят с третата лента на това шосе. Просто недоумявам как е вървяло изграждането без нужните разрешения. Защо министерството навремето не е направило необходимото - да спре строителството или да издаде необходимите визи и документи, нали това е работа на МРРБ?! Това е пълно безхаберие. Подкрепям решението на съда. От ЕС ни критикуват най-много, че не спазваме правилата. Имаме европейски закони и ясни норми, но не се учим да ги спазваме.
Още от интервюто на „Сега"

„Гарантираната печалба на енергото може да спадне с 2 процента", казва в интервю за "Монитор" Валентин Николов, депутат от ГЕРБ
Г-н Николов, запознат ли сте с доклада от извършения от енергийния регулатор одит на ЧЕЗ, ЕВН и Е.ОН?
- Не съм виждал този документ. Той беше предизвикан от председателя на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) Ангел Семерджиев на база на данните, които излязоха за аутсорсването (изнасянето на дейности във външни фирми - б.а.) на дейности от ЕРП-тата. Както беше обявено, те са в по-голям обем от позволения в рамката, която е гласувана през 2003 г. Предвид и други данни, които излязоха, ДКЕВР предизвика този пълен одит на лицензионната дейност на дружествата и на качеството на услугите. Доколкото знам, този доклад разкрива подробности за финансови средства на ЕРП-тата, които са открити в някои банки.

Какви са тези средства?
- Това са финанси, които трябва да са вложени в инвестиции, но вместо това стоят в банки и трупат лихви. Това е неофициална информация все още.

Големи ли са сумите?
- Доколкото знам, са големи. Затова първо искам да се запозная с доклада.

Данните ви и за трите ЕРП-та ли се отнасят?
- Не, само за някои от тях, но засега ще се въздържа от обявяване на имена.

Какво може да бъде предприето, ако вашата информация се потвърди?
- Ще бъде коригирана рамката и начинът, по който се разписват инвестициите. Лично аз бих посъветвал ДКЕВР да измени регулаторната рамка и да започне да одобрява само инвестициите, които са изпълнени. А не както е в момента - да се одобряват инвестиции, които ЕРП-тата ще правят. На НЕК например й се одобряват само вече извършени инвестиции.

При тази ревизия на рамката може ли да се промени според вас и нормата на възвръщаемост - въпросните 12%, които са по-известни като печалба на ЕРП-тата?
- Категорично може, защото е минал периодът, в който този процент не можеше да бъде пипан. Поради тази причина сега се обсъжда в ДКЕВР тази норма да се дисконтира с 2%.

Тоест да падне от сегашните 12% на 10 на сто?
- Точно така.

Кога според вас ще станат факт тези промени?
- Поради тези проблеми, които възникнаха с регулаторния одит на дружествата, предложих поправка в закона, така че пълният одит да се плаща от самите дружества. След като бъде приета на второ четене предлаганата промяна, тогава ДКЕВР ще може да направи един цялостен одит и тогава вече ще се пристъпи към намаляване на този процент. Тогава ще има пълни данни какво точно се извършва в тези дружества.
Още от интервюто на „Монитор"

„Лихвите у нас не са като немските, защото и икономиката ни не е толкова развита", казва в интервю за „Класа" Момчил Андреев, изпълнителен директор на Райфайзенбанк България
Г-н Андреев, една от най-горещите теми в последните седмици е предложението за механизъм, с който да се обвържат лихвите по кредити и депозити с коефициент 1.5. Защо у нас ставките по влогове и заеми са по-високи от тези в Европа? Къде е причината банките в България да поддържат по-високи нива?
- А защо доходът по българските държавни ценни книжа е значително по-висок от дохода по германските? Защо рейтингът на България е 6-7 нива под рейтинга на Германия? Как да са лихвите ни като немските, когато икономиката ни не е толкова развита, а рискът и инфлацията са по-високи.

От банковите среди алармираха, че кризата е родила и бум в опитите за измами на компании и на домакинства с цел да се омаловажи вземането на банката. Райфайзенбанк сблъсквала ли се е с подобни казуси и бихте ли дали примери?
- Пазарният ни дял е около 10% - няма как да не се сблъскаме с всичко, което го има в България. Борим се за всеки лев, но това гълта време и пари, оскъпява кредита и което е по-лошо намалява апетита на банките да поемат нов риск и ги кара да се презастраховат. Ако днес сутринта сте се сблъскали с два опита за измама, ще мислите девет пъти преди следобед да разрешите нов кредит. Всъщност опитите за измама не са български патент - подобно е положението в момента в цяла Централна и Източна Европа.

Статистиката на централната банка показва, че трезорите у нас продължават да провизират, а необслужваните кредити растат... Имат ли ресурс финансовите институции да се справят с по-голям дял на просрочията?
- Бих се притеснявал, ако банките не провизираха - това означава, че подценяват риска. Резерви има, защото освен вече заделените провизии срещу проблемни кредити, значителна част от текущата печалба също отива за резерви. Отделно капиталът е много значим буфер. При 8% изискване за капиталова адекватност в Европа в България нормативът е 12%, а банковата ни система поддържа в момента почти 18% или двойно повече капитал.

Заради нестабилността на европейската валута в последните месеци, забеляза ли се тенденция към обръщане на спестяванията на българите в долари и бягане от европейската единна валута?
- Практически не. Хората си харчат парите основно в България и пътуват предимно в Европа, защо да се тревожат? Напоследък наблюдаваме търсене на инвестиционно злато и монети. Имаме интересни продукти на австрийския монетен двор със съответните сертификати и сме единствени, които предлагат възможност за обратно изкупуване при определени условия.
Още от интервюто на „Класа"

„Следим джетовете по море и суша", казва в интервю за „Стандарт" министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков
Г-н Цветков, горещините напълниха плажовете. Работи ли наредбата за джетовете, сърфовете, яхтите и лодките за разходка? Любителите на силни усещания ще карат ли и това лято по главите на летовниците?
- Продължава регистрацията на джетовете. За съжаление по стара традиция всички чакат последния момент, за да свършат това, което им е задължение по закон. Регистрирането на джетовете става в Морска администрация. Процедурата е проста, не отнема време. Започна и контролът как се спазват правилата.

Спазват ли се?
- 8 катера патрулират ежедневно по цялото крайбрежие и следят за проблеми и за нарушения. Наредбата изисква джетовете да не карат по-близо от 200 метра от брега и по главите на къпещите се в морето. Има правила и нормативи за влизане и излизане от охраняемите плажове в морето. Забранени са водни колела и джетове на неохраняемите и на плажове с дължина, по-малка от 300 метра. Забранено е деца без придружител да се качват на джет. Всичко това трябва да се спазва и да има ред по плажовете. Освен катерите, които наблюдават от морето, инспектори на морската администрация ще инспектират по брега. Гражданите също могат да сигнализират за нарушения на телефон 112. Сигналът директно се препраща в Морска администрация и Гранична полиция, които са контролните органи. Нарушителите могат да бъдат засечени и санкционирани веднага.

Кодексът за търговското корабоплаване е качен на сайта на министерството за обществено обсъждане. Кое е важното в този закон?
- През последните 2-3 години българската флотилия е намаляла наполовина. За да преодолеем негативната тенденция, още миналата година променихме текстове в данъчните закони, които са бреме за българските корабособственици. В резултат 4 кораба се върнаха под български флаг. Очаквам с промените в Кодекса за търговско корабоплаване, който също не отговаряше на икономическата реалност, да продължи завръщането на кораби в българската флотилия. Действащата нормативна уредба е остаряла и нефункционална. Банките избягват да кредитират построяването на нови кораби. Или ако решат да отпуснат кредит, изискват корабът да бъде регистриран под флаг на държава, в която техните вземания са гарантирани. Измененията в кодекса уреждат по-детайлната уредба за ипотеката върху кораб и кораб в строеж, включително и чрез засилване на правата на кредиторите. Опростява се режимът на регистрация на корабите (чрез замяна на актовете за националност и позволителното за плаване със свидетелство за регистрация). Опростява се наемането на чужди граждани за работа на борда на български кораби за компенсиране на недостига на качествени морски кадри.

Има ли чужди кораби под български флаг?
- Когато нормативната база стане благоприятна, може и това да стане - да се включат чуждестранни кораби в нашата флотилия. 

В последните дни отново се заговори за Оперативна програма "Транспорт". Има критики, че проектите закъсняват.
- Истината е, че продължава много усилената работа по всички оси и проекти по ОП "Транспорт". Направихме първа копка за изграждане на Речната навигационна система по река Дунав. След две години ще имаме цялостна навигационна система, която ще бъде елемент на Единната навигационна система на ЕС по вътрешните водни пътища. Тя ще обслужва операторите на корабите, техните мениджъри и контролните органи. Ще подобри безопасността на плаване по река Дунав.
Още от интервюто на „Стандарт"