Министър-председателят на Индия Манмохан Сингх в изявление от вчера, 07.10, удвои размера на необходимите за просперитета на Индия инвестиции в пътища, летища, пристанища и друга инфраструктура, като акцентира върху важността на обществените проекти за увеличаване икономическия темп в страната и за борба с безработицата, научаваме от агенция Bloomberg.

Индия се нуждае от инвестиции в инфраструктура в размер на 320 милиарда долара до 2012 г., каза премиерът в Ню Делхи в събота. Това е съществена ревизия на по-рано обявените 150 милиарда. Основанието е, че да се постигне икономическия ръст от 10%, към който Индия официално се стреми, се изискват и повече инвестиции в инфраструктура.

По-добрата инфраструктура в съседен Китай, отворил икономиката си през 1978 г.: 13 години преди Индия да направи това, била фактическия източник на същественото му предимство. Само през 2005 г. Китай е привлякъл $60 милиарда чуждестранни инвестиции - а за Индия те са едва 50 милиарда от 1991 г. насам.

Сингх се обявил за повече инвестиции в заводи и фабрики в Индия, които да увеличат заетостта, да генерират икономически ръст и да подобрят живота на тази третина от 1,1 милиардното население на страната, които според Световната банка живеят с по-малко от 1 долар на ден.

Според министър-председателя, „Ако желаем да направим решителна крачка срещу недоимъка, ще трябва да увеличаваме икономическия ръст до 10% годишно. Нашият потенциал ще се осъществи единствено ако инфраструктурата не бъде пречка за това."

Индия е на второ място след Китай по прираст на икономиката. Ръстът е 8.1% годишно за последните 3 години, но за сметка на това инвестициите в инфраструктура са само 1/7 от китайските - съответно $150 милиарда и $21 милиарда за 2005 г.

Освен всичко това Индия произвежда с около 8% по-малко електричество, отколкото страната има нужда. За разтоварване и товарене на кораб в някое от главните пристанища в Индия се изискват 85 часа, което е 10 пъти повече отколкото в Хонконг или Сингапур. Производството съставлява 17% от индийската икономика, което сравнено с Китай отново е чувствително - двойно - по-малко.

Но основна спънка за лошите икономически показатели на Индия са пътищата. Магистралите в страната, по чиято мрежа се превозват до 80% от стоките, съставляват само 2% от дългата 3,32 млн. км. пътна мрежа на Индия.

Инвестициите в пътна инфраструктура могат да примамят някои от водещите автомобилостроители за влагане на повече средства. Форд вече има три завода в Китай и е вложил там 1,5 милиарда долара от 2004 година насам. В Индия инвестициите на Форд възлизат на 450 милиона, а заводът е само един. Интел няма завод в Индия, макар Индия да е най-големия пазар на труд в ИТ сектора - а от 1985 г в съседен Китай инвестициите са $1,3 милиарда.

БВП на Индия възлиза на 775 милиарда долара, което я прави втората икономика в света след китайската. Отчисления от БВП на Индия за инфраструктура възлизат на 4% от годишния БВП. По закон, Индия трябва да намалява бюджетния си дефицит с 0,3% годишно до 2009 г. Почти половината от федералния бюджет отива за отбрана, плащания по дългове и субсидии. Затова премиерът Сингх смята, че най-добрият модел за инвестиции в инфраструктура за Индия е публично-частното партньорство.