Само благодарение на експанзията в Източна Европа и Азия германският търговски гигант Metro съхранява ръста си през третото тримесечие. Всички хипермаркети, които са разположени вътре в Германия, се сблъскват със свиване на оборотите. Големият проблем си остава търговската верига Real, при която кризата се е задълбочила - посочва Handelsblatt.

„Общото подобряване на стопанската конюнктура до този момент не се е отразило на портмонето на потребителя", казва при обявяване на резултатите за третото тримесечие шефът на Metro Ханс - Йоахим Кьорбер.

Здравната реформа и повишаването на ДДС в Германия създават в потребителя усещането, че в бъдеще той ще разполага с по-малко пари, отколкото сега. Наистина, предстоят коледните празници - но според Крьобер от тях трябва да се очаква един „нормален бизнес".

Оборотът на Metro през третото тримесечие се е увеличил с 6.3% и достига до 14.13 млрд. евро. Но факторът за това увеличение не е във Федералната република: в чужбина оборотът се е увеличил с 11.9%, или €8,12 млрд., докато в Германия е спаднал с 0.3%. Или 57.4% от оборота на Metro се формира извън Германия.

Ако се изключат новите търговски площи, във ФРГ оборотът на търговията на едро под знака Metro е спаднал с 1.8%, във веригите за електрически уреди Media-Markt/Saturn с близо 3%, при търговеца на хранителни стоки Real/Extra с 0.5% и за Kaufhof - с 3.3%. Оперативната печалба на концерна в третото тримесечие се е увеличила с 4.7% и възлиза на 281 милиона евро.

Юлската жега и циганското лято през септември се отразиха изключително неблагоприятно върху търговията с дрехи. В Кьолнското дъщерно предприятие Kaufhof загубите са 7 милиона евро.

Real от Мьонхенгладбах отбеляза по-съществени минуси: експанзията в чужбина причини загуби за третото тримесечие от 41 милиона евро и така общите загуби за първото деветмесечие възлязоха на 75 милиона евро.

Въпреки това шефът на Metro - концерна не изключва възможността за цялата 2006 Real все пак да изравни баланса си. Резултатите ще зависят силно от Коледната шопинг - еуфория. Дъщерното предприятие било на верен път, но темпото за намаляване на разходите трябва да бъде засилено.

Metro иска да подсили Real чрез поглъщането на германските филиали на Wal-Mart и полските филиали на френската верига Géant. Това ще доведе до сериозни ценови предимства. Още през тази година първите пет Wal-Mart ще се превърнат в магазини на Real. Крьобер не изключва и отделни търговски единици на Wal-Mart да бъдат продавани.