„Кабинетът спешно търси пари за писта за Формула 1", съобщава от първата си страница „Дневник"
В рамките на четири месеца правителството прави втори опит да привлече арабски инвестиции за построяването на писта за Формула 1 край София. След неясната съдба на одобрения в края на април проект за меморандум с Катар сега надеждите за изграждане на съоръжението се възлагат на съвместна компания между държавни фирми от България и Абу Даби.
Министърът на икономиката Трайчо Трайков и шейхът на Абу Даби Мохамед Абдул Жалил ал Блюки подписаха вчера меморандум за сътрудничество, в който е записано създаването на смесената компания, съобщиха от министерството на икономиката.
По-рано шейхът е обсъдил въпроса за изграждането на трасето и с премиера Бойко Борисов, главния архитект на София Петър Диков, президента на Българската федерация по мотоциклетизъм Богдан Николов и председателя на Организационния комитет за изграждане на трасето - бившия вътрешен министър Румен Петков
От страна на Абу Даби в бъдещото дружество ще участва държавната Emirates Associate Business Group (ЕАBG), която обединява компании от различни сфери, сред които комуникации, софтуер и хардуер, снабдяване с нефт и газ, недвижими имоти. ЕАBG трябва да осигури финансирането на проекта, а българското правителство - земята.
Вчера от министерството на икономиката не уточниха кои държавни терени ще бъдат апортирани в бъдещата компания и през кое държавно дружество ще стане това. По-късно пред "Дневник" главният столичен архитект Петър Диков уточни, че става въпрос за земята на бившото военно летище Доброславци. Теренът от 3200 дка вече беше определен от държавата като място за бъдещото трасе, като земята беше оценена на 180 млн. евро.
Още от статията на „Дневник"
„Формула 1 до София", четем от първа страница на „Стандарт"
Шейх е на път да сбъдне приказката за Формула 1 в България. Само след година край София трябва да е готова пистата за най-гледания и скъп спорт. Това стана ясно, след като министърът на икономиката Трайчо Трайков подписа вчера споразумение за сътрудничество с шейх Мохамед Абдул Жалил ал Блюки, представител на владетеля на Абу Даби. Строежът на писта върху бившето летище в Доброславци е проект номер 1 в договора. За целта ще бъде създадено съвместно дружество между България и дър-жавната компания на Абу Даби EABG. Страната ни ще участва с апортна вноска под формата на 3200 декара терен на бившия военен аеропорт, който се оценява на около 180 млн. евро. Строежът ще бъде финансиран от Абу Даби, което е най-голямото и богато емирство в Обединените арабски емирства.
Още от статията на „Стандарт"
„Законът за кредитите не направи по-прозрачни банковите лихви", обобщава от първата си страница „Сега"
Клиентите на банките ще продължават да не разбират защо се вдигат лихвите по кредитите им, въпреки че от днес влизат в сила измененията на Закона за потребителския кредит, с които трезорите бяха задължени да направят образуването на лихвите по-прозрачно.
От 31 август трезорите, фирмите за бързи пари, лизинговите къщи и други подобни компании са длъжни да публикуват на интернет страниците си методиката за изчисляване на лихвите, пише в закона. Става дума не само за потребителски, но и за ипотечни заеми. Законът предвижда още, че след сключването на договора с клиента методиката не може да се променя едностранно от банката или фирмата. Освен това институциите ще трябва да извадят черно на бяло в интернет не само актуалните лихви, но и стойностите им в миналото.
Няколко трезора обнародваха методиките си още вчера. Проверка на "Сега" показа, че въпреки това образуването на лихвите по кредитите не става по-ясно и по-коректно. Проблемът е, че банките у нас определят лихвите на базата на изчисляван от тях "банков (базов) лихвен процент" (БЛП) плюс фиксирана надбавка, а не съобразно пазарен индекс, определян от трета независима страна. Още при приемането на текстовете в закона потребителски организации и други експерти твърдяха, че заради това законовата промяна е безпредметна, но въпреки това депутатите я одобриха.
В УниКредит Булбанк например лихвата е равна на БЛП плюс твърда надбавка, пише в методиката. Тя е под формата на текст с разяснения и няма формула. БЛП от своя страна се образува от пазарен индекс, например SOFIBOR, EURIBOR и др., плюс премия, но изчислявана от управата на трезора, т.е. може да се изменя от страна на банката, както пожелае. Има само ограничение, че вдигането на премията може да е с максимум 2% при всяка актуализация. Другото ограничение е, че лихвата на конкретния клиент може да се променя само ако премията и пазарният индекс, взети заедно, се изменят с над 0.25% спрямо действащата лихва.
Още от статията на „Сега"
„Разследват братя Диневи за частното море край Несебър", разкрива от първата си страница „Монитор"
Прокуратурата проверява скандалните бизнесмени Динко и Йордан Диневи. Причината е сигнал, подаден от несебърската партия ДЕЛА, че яхтеното пристанище на братята „Марина Диневи" в курорта "Св. Влас" е незаконно. А освен част от плажната ивица то е захапало и акваторията на Черно море.
Това стана ясно вчера от интервю пред bTV на лидера на ДЕЛА и общински съветник в града Атанас Терзиев. Телевизията беше поканила пред камерите си и самите братя Диневи, както и кмета на Несебър - Николай Димитров. В крайна сметка обаче в ефир се появи само Терзиев. Диневи проводиха адвоката си, който оправда отсъствието им с мотива, че заминали внезапно за чужбина.
Градоначалникът на Несебър пък отказа участие с аргумента, че предаването щяло да се превърне в линч срещу него. Николай Димитров придоби известност като кмета на Октопода, след като стана ясно, че шеф на предизборния му щаб е бил един от аверите на Алексей Петров-Трактора - Марчело Джотолов.
Първите постъпки за строителството на пристанището са направени преди 6 години. Документите са подадени от фирмата на Динко Динев - „Куентин", а през 2006 г. дружеството получава нотариален акт за собственост на 24 602 кв. м земя, върху които да издигне пристанището.
Няма разрешително за строеж или концесия. Нотариалният акт е издаден въз основа на съгласувателни писма с министерствата на регионалното развитие и на транспорта. Съгласува се изграждане на пристанище, но дали това ще е концесия или отстъпено право на строеж, не е ясно. Няма стар номер, не е наследствена земя, няма продажба. Как е издаден този нотариален акт, трябва прокуратурата да каже", отсече Терзиев, който е категоричен, че липсват основни документи по сделката.
Още от статията на „Монитор"
„Метали и енергоносители вдигнаха производствената инфлация с 9%", съобщава от първата си страница „Класа"
Производствена инфлация от 9 на сто през юли на годишна база отчетоха от Националния статистически институт. Това е най-голямото увеличение на индекса от началото на 2009 г., когато НСИ приложи нова методика за изчисляването му. Основни причини за скока на показателя са увеличението от 15,1 на сто в добивната промишленост, ръстът от 12,5% при производството и разпределението на електрическа и топлоенергия и с 6,9 на сто в преработващата промишленост.
За година най-значително е увеличението на производствените цени на основните метали - с 34,7%, на тютюневите изделия - с 8,2%, в кожарската индустрия - с 5.4%. За същия период статистиката отчита поевтиняване в производството на изделия от други неметални минерални суровини - с 6,3%, в дървообработващата индустрия - с 4,4%, и в хранителния бранш с 2 на сто.
На месечна база производствената инфлация е 2,3 на сто над равнището си от предходния месец.
Статистиката на НСИ показва, че през юли има осезаемо повишение на цените при производството на електрическа и топлоенергия и газ - с 10,8%. Поевтиняване, макар и минимално, пък е отчетено в добивната промишленост - с 0,7%, и в преработващата индустрия с 0,9%. В преработващия сектор по-значително намаление на цените спрямо предходния месец се наблюдава при тютюневите изделия - с 9,3%, при производството на основни метали - с 6,0%, и при машинната индустрия.
Още от статията на „Класа"
„За руския турист Турция е №1, България е седма", информира „Сега"
Турция, Гърция и Кипър са преди България сред предпочитанията на руснаците, показва статистиката на Асоциацията на туроператорите в Русия и Федералната агенция по туризъм. В ранглистата на предпочитаните места за почивка България е чак на седмо място. Първенец е Турция. На второ място в класацията за най-предпочитано място за ваканция сред руснаците е Египет, а след това се нареждат Испания и Гърция. На пето място е Тайланд с рекорден ръст на посещенията от 70%. Следва Кипър, а България и Тунис завършват първата седморка. Следват Черна гора, Хърватия, Доминиканската република и Чехия.
Още от статията на „Сега"
„Слагаме топломери с дистанционно", съобщава „Стандарт"
Абонатите на топлофикациите масово преминават от обикновените към топломери с радиоотчитане. Това се наблюдава при първите блокове, решили да подменят старите си уреди, чиято гаранция изтича, с нови, казаха от топлинния счетоводител "Техем". Тази година едва под 10% от сградите с парно трябва да сменят уредите си за дялово разпределение, 70% от абонатите в тях избират новите, по-модерни топломери. С тях отпада необходимостта в края на зимата хората да пускат в домовете си инкасатори, които да отчитат показанията им. Засега такива уреди са си сложили само абонатите на топлофикациите в София и Пловдив. Причината е, че първите сгради, преминали на дялово разпределение през 1999 г. и 2000 г., са само в тези градове. Почти 100% от абонатите предпочитат да купят новите уреди, вместо да ги вземат под наем. Причината за това е липсата на достатъчни възможности за промотиране на наема. "Надяваме се с настоящите промени в нормативната уредба клиентите ни да имат повече възможности и да правят информиран избор при вземането на решения", заяви шефката на "Техем" Милена Стоянова.
Още от статията на „Стандарт"
„Студентските заеми - схемата е налице, остава и да проработи", информира „Дневник"
След поне двегодишно забавяне от утре тръгва системата за студентско кредитиране. С нея България възприема модела, прилаган в повечето от развитите страни, за да подпомагат финансово младите хора, които искат да получат висше образование. Сега остава да се види дали предлаганата схема наистина отговаря на интересите на студентите, а и на банките, или ще остане само възможност на хартия.
Законът за кредитиране на студенти и докторанти беше приет през 2008 г, когато министър на образованието беше Даниел Вълчев. Банките и министерството обаче дълго време не можеха да се разберат за условията и да сключат помежду си договор, това стана едва в средата на тази година.
Така след публикуване на типов договор в Държавен вестник банките, желаещи да отпускат заеми за студенти и докторанти, имаха двумесечен срок (до края на юни), в който да го подпишат. Само две банки направиха това - Банка ДСК ЕАД и Райфайзенбанк ЕАД. И от двете институции отказаха да дадат повече подробности пред "Дневник" преди официалното начало на кампанията, което ще бъде дадено днес на пресконференция в министерството на образованието.
Публикуваният вече типов договор и законът за студентското кредитиране обаче дават доста ясна картина за условията, които се предлагат на студентите.
Право на кредит ще имат студенти и докторанти, които не са навършили 35 години, обучават се за първи път в редовна форма и досега не са прекъсвали образованието си. Банките трябва да разгледат искането в петдневен срок.
Още от статията на „Дневник"
„Плащаме до левче за ползване на банкомат", информира „Монитор"
Между 80 стотинки и левче излиза използването на банкомат, който не е собственост на вашата банка, показа проверка на „Монитор". Дори и да теглите от нейни апарати обаче, в повечето случаи пак трябва да платите, макар и по-малко. Само три от основните финансови институции у нас не ни таксуват при дърпане на кеш от техен банкомат. В същото време таксата за директно плащане с карта в магазин продължава да е предимно нула стотинки. Това е така, тъй като разходите по нея се покриват от търговеца.
Освен левчетата, с които ни цакат при всяко теглене на банкноти от дебитните карти, тихомълком бяха въведени и нови такси. Така например Юнионбанк, Райфайзен и ОББ вече вземат по 20 стотинки само ако проверите остатъка по сметката си на АТМ устройството, дори и да не теглите никакви пари. Първа инвестиционна банка пък взема по 5 лева при всяко подновяване на картата, докато при повечето от конкурентите й това става безплатно. Тя поне не взема месечна или годишна такса за обслужване на картовата сметка, както правят в Пиреос и Сосиете Женерал. В ЦКБ пък е въведена такса, ако искате да платите комунални сметки направо през банкомата.
Всички трезори вземат пари, в случай че счупите или загубите картата си, като преждевременното издаване на нова такава ще ви струва между 3 лв. и 10 лв. Както „Монитор" вече писа, банките масово увеличиха таксите и комисионните си, за да компенсират понижилите се приходи от лихви, след като кредитната активност рязко спадна заради кризата. Така през последните месеци банкерите успяха да увеличат приходите си от такси с около 25%.
Още от статията на „Монитор"
„Заместници на Танов си отиват заради конфликта МВР-митници", разкрива „Класа"
Заместници на Ваньо Танов си отиват заради конфликта на МВР с митниците, съобщиха за „Класа" източници в агенцията. Официално зам.-шефът Красимир Николов напусна от 30 август и засега определен титуляр на мястото му няма, но доста странно звучат мотивите за освобождаването му като „плод на желанието му за по-добра лична реализация". Според официално съобщение на пресцентъра на ведомството от 1 септември директорът на „Митническо разузнаване и разследване" Веселин Георгиев се премества на работа в Митница-Русе. Причината за това била, „за да се върне при семейството си".
Не такива са обаче мотивите за освобождаването на досегашния началник на Инспектората на агенцията Спас Шопов, а защото имало промени в Устройствения правилник на Министерството на финансите. Това накара наблюдателите да предричат още поне две уволнения на високопоставени служители в близките дни, сред които са зам.-шефът на ведомството Антоний Странджев и шефката на Митница-София Юлия Йорданова. Според източниците на „Класа" слуховете за освобождаване на „човека на Танов" - Антоний Странджев, се появиха след срещата на премиера Бойко Борисов и двамата вицепремиери Цветан Цветанов и Симеон Дянков с някои представители на алкохолния бизнес. Тогава бе отчетено, че приходите от акциз през юли са скочили близо три пъти, но за това са допринесли проведените от МВР акции, а не работата на Странджев, който отговаря за "Митническото разузнаване и разследване", както и за последващия контрол. Ще припомним, че преди седмица премиерът Борисов, вътрешният министър Цветанов и финансовият министър Дянков се срещнаха почти инкогнито с шефовете на големите винпроми "Пещера", "Карнобат" и "Търговище". На срещата е присъствал и шефът на НАП Красимир Стефанов, но не и Ваньо Танов. Твърди се, че на срещата босовете на алкохолните фирми предали на премиера списък с корумпирани митничари и това е в основата на чистката в агенцията.
Още от статията на „Класа"
„Парламентът влиза във Фейсбук", казва в интервю за „Стандарт" председателят на НС Цецка Цачева
Г-жо Цачева, в сряда ще ударите парламентарния звънец за начало на есенната сесия. Какво е най-важното в този пленарен сезон?
- Есенната пленарна сесия на Народното събрание винаги е взимала под внимание като приоритет законодателството, свързано с данъчните закони. По-специално приемането на държавния бюджет, което ще бъде приоритет и на това Народно събрание. Останалите теми, които ще ангажират вниманието ни, са злободневните проблеми на държавата. На първо място реформата в здравеопазването, предстои ни промяна в закона за здравето, лекарствата в хуманната медицина, законът за здравното осигуряване. Всички знаем, че секторът е свързван винаги с реформи през последните години. Оказа се обаче, че е най-нереформираният и оттам изтичат много държавни средства без резултат за медицината. Няма как да пропусна и мониторинговия доклад за проблемите в съдебната система, за идеята на ГЕРБ и експерти за създаването на специализираните съдилища. Тук трябва да намерят място и мерките, които взе правителството като противодействие на критиките от ЕК. Това е вторият голям приоритет за нас, както и изборното законодателство. Амбицията и политическият ангажимент са до коледната ваканция изборният кодекс да мине на първо четене. Обемът на работата и сложността изискват внимание от цялото общество, това е тема, по която всеки български гражданин има мнение. Така че ни предстои тежка задача, но съм убедена, че ще я приключим в срок. В сряда ще продължим с второ четене на закона за боеприпасите и взривните вещества и ще обсъдим на първо четене промени в законите за подземните богатства и застрахователните премии. В четвъртък вероятно първа точка ще е докладът на министър-председателя за участието на България в процеса на взимане на решения в ЕС за първото полугодие.
В здравеопазването вече е факт болници да връщат пациентите си. От здравните заведения настояха парламентът да отблокира резерва на НЗОК. Възможно ли е да видим това наесен?
- Не е това посоката според мен, да се иска увеличаване на средствата от държавния бюджет без каквито и да било реформи. Убедена съм, че ще се намери изход от ситуацията около финансовото положение на лечебните заведения. Считам, че не малко пари съобразно държавния бюджет са предоставени на болниците. Но когато тези средства се наливат в една нереформирана система, не се вижда ефектът върху здравеопазването.
В изборния кодекс също има спорни точки. Социолози се обявиха против предложението за забрана на скритите класации в изборния ден. Предстои ли промяна?
- Личното ми мнение е, че с оглед възможностите на интернет пространството няма механизъм, който да забрани гласността какво и как социологията дава като предварителни данни. С колегите, председатели на парламенти, коментирахме общуването във Фейсбук, ролята на интернет и е ясно, че то се саморегулира и е с абсолютна свобода. Считам, че каквото и да запишем като текст, трябва да сме прецизни и да сме наясно дали една забрана действително ще се изпълни. Мнението ми е, че в интернет няма как да се случи.
Още от интервюто на „Стандарт"
„Шефовете на МВР и МО се разпореждат като феодали", казва в интервю за „Сега" експертът Николай Слатински
Г-н Слатински, в момента върви поредната полемика между президента и главнокомандващ армията Георги Първанов и министъра на отбраната Аню Ангелов. Този път скандалът е заради началника на служба "Военна информация". Отново се повдига въпросът да бъде променяна конституцията, за да се изясни как се процедира след отказ на президента да подпише предложение от МС. Според вас коя институция трябва да загуби правомощия и да отстъпи - изпълнителната власт или президентството?
- В тази полемика последното, което води президента, е националната сигурност. Президентът постепенно се превръща в политик (заедно с Доган) от задкулисен, псевдоолигархичен тип. Той се опитва скрито да кадрува в ключови сфери на сигурността и съдебната система. Ако наложи свой човек, ще може да се среща с него на 4 очи и да трупа чувствителна информация и неформална власт.
Президентът злоупотребява с формалното право, дадено от конституцията, да назначи директора на Служба "Военна информация". Не напразно предложението се прави от МС и указът му се приподписва от министъра на отбраната.
Президентът няма апарат, с който да контролира дейността на тази служба. Той не може да отговаря за дейността на директора й. Президентът не може да му възлага задачи директно. И накрая, дейността на новия директор ще бъде с хоризонт, който надхвърля изтичащия втори и последен мандат на президента. Дори това е достатъчно президентът да се въздържа от прояви на инат и от деструкции.
Що се отнася до конституцията, то тук нещата са много сложни и нямат пряка връзка с този частен случай. Конституцията е сред главните причини сегашната ни държава да не може да работи нормално в условията на новите европейски норми, а да генерира хаос, корупция, отказ от правосъдие.
Как според вас трябва да приключи този конфликт? Военният министър трябва ли да си подаде оставка, след като не може да си говори с главнокомандващия? Това не застрашава ли националната ни сигурност?
- Правителството и военният министър трябва да проявят характер, търпение и спокойствие. Те трябва да гледат напред и по-малко да се занимават с човек, който слиза от политическата сцена. Дори дестабилизирано от президента, военното разузнаване може да работи, реформите и кадровата политика в него са прерогатив на правителството. От липсата на диалог министър - президент несъмнено губи страната, но повече губи президентът, защото правителството има работен орган в сферата на националната сигурност - Съветът по сигурността към МС, докато така президентът допълнително ще парализира единствения от множеството си съвети, който е "вписан" в конституцията - КСНС, Консултативният съвет за национална сигурност.
Още от интервюто на „Сега"
„Държавата ще продаде дела си в борсата на стратегически инвеститор", казва в интервю за „Дневник" Георги Български, член на СД на БФБ
На 13 септември Българската фондова борса (БФБ) свиква ново общо събрание, на което трябва да бъде гласувано увеличение на капитала под условие в полза на държавата - от 44% в момента до мажоритарен. След това борсата трябва да стане публична компания. По темата разговаряме с члена на съвета на директорите на БФБ и директор "Търговия, емитенти и членство" Георги Български. Български е завършил Международни икономически отношения в УНСС. Той е сертифициран финансов риск мениджър (FRM) и сертифициран финансов анализатор (CFA).
Доколко са обективни аргументите на тази част от инвестиционната общност, която критикува увеличението на капитала на БФБ под условие, за да стане държавата мажоритарен собственик, или това са предразсъдъци, наслоени от миналото, които виждат във всяка правителствена интервенция нещо непременно лошо?
- Инвестиционната общност би желала да има добре работещ, ефективен регулиран пазар и ангажиран с проблемите на пазарните участници мажоритарен собственик. Министерството на финансите (МФ) проявява необходимото разбиране и изразява ясно желание да излезе от инвестицията в БФБ - София, в полза на стратегически инвеститор.
Когато обаче се преговаря със стратегически инвеститор за придобивания в развиващ се пазар, винаги има очаквания за продажба на контролиращ пакет, тоест 50%+. Принципалът предприема увеличението на капитала под условие и придобиването на публичен статут на борсата именно поради тази причина: до привлече по-лесно стратегически пазарен оператор като инвеститор в БФБ.
Обсъден ли е този ход с всички заинтересувани лица и какво ще спечели и загуби инвестиционната общност с него?
- B съвета на директорите на борсата има представители на съсловните организации на банките и на инвестиционните посредници. Тези предложения не само се съгласуват с членовете на асоциациите, а и много често са продиктувани от самите тях. Конкретната процедура по публичност на БФБ е предложение на инвестиционната общност. Ние работим с цел да привлечем стратегически инвеститор в борсата, който има интерес да развива целия капиталов пазар.
Как вижда държавата в лицето на принципала й - Министерството на финансите - развитието на борсата в по-дългосрочен план?
- Вече споменах, че в стратегията на БФБ е заложено повишаване на прозрачността и придобиване на публичен статут. Очакваме подкрепа от правителството, за да се осъществят продажби на държавни дружества през борсата и по този начин да се привлече вниманието на големи регионални и глобални инвеститори.
Това е предпоставка за повишаване на интереса към капиталовия ни пазар, съответно ликвидността на борсата, а оттам и приходната част на дружеството БФБ. Логично е един акционер да продава своето участие в публично дружество, когато то работи добре, генерира приходи и печалби и се търгува при високи ценови коефициенти. Hакратко, стъпките са прозрачност, публичен статут, паралелно с подобряване на ликвидността на пазара и резултатите на дружеството и изход на финансовото министерство в полза на стратегически инвеститор.
Един български фонд за имоти набра пари от полския фондов пазар. Има ли потенциал и други местни компании да го последват и какви рискове и възможности създава това пред българския капиталов пазар?
- Ролята на БФБ е да създава и да поддържа инфраструктурата, която да се ползва от инвеститорите. Не бива да олицетворяваме целия капиталов пазар с акционерно дружество "Българска фондова борса - София". От друга страна, ръководството на борсата изпълнява амбициозна стратегия за цялостно подобряване на инвестиционната среда, що се касае до портфейлните инвестиции.
Още от интервюто на „Дневник"
„Реформа не означава да затворим няколко болници", казва в интервю за „Класа" д-р Константин Тренчев, президент на КТ „Подкрепа"
Д-р Тренчев, категорични ли сте в заявената готовност за стачка на лекарите през септември?
- Силно се надяваме, че гласът на лекарското съсловие и другите организации като синдикатите в сферата на здравеопазването ще бъде чут и ще бъде намерен изход от изключително критичната ситуация, в която е попаднало здравеопазването. Проблемите там са много, за тях сме предупреждавали многократно. Говори се за реформа, но аз съм убеден, че това понятие се използва доста широко. Поне на мен не ми е известно някой да може да извади 5-6 страници писмен материал и да каже - ето това е реформата, която предлагаме. Реформа значи да промениш нещо към по-добро, а не да промениш нещо и след това да стане по-лошо. Тогава би е трябвало да се търси някакъв друг термин. Ако търсим определение - това е пакет от мерки, който трябва да реформира системата към по-добро - тя да стане по-полезна за гражданите, да функционира по-добре - с две думи да изпълнява по-добре своите предназначения. Към този момент не сме виждали нищо черно на бяло. Реформа не значи да затворим няколко болници, а пакет от мерки, който по обясними причини не може да се изработи само от един-единствен екип. Ако говорим за реформа, тя трябва да има подкрепата на обществото - консенсус, и тогава да започне нейната реализация на практика.
Кои елементи от действията на правителството в сектора смятате за хаотични?
- Секторът здравеопазване изпадна в изключително тежка ситуация поради финансовата ситуация на държавата. Поради този факт настъпиха проблеми в науката, в културата, в пенсионната система и изобщо всичко идва от тази основополагаща причина.
Когато някой се разболее, разбира, че най-ценното нещо е здравето. Искам дебело да подчертая, че това, което иска медицинското съсловие, не е повишаване на доходите, а запазване на нивото му от миналата година. В момента парите дори за спешна помощ са намалени с около 50%. При това положение дейността не може да се осъществява. Не оспорвам някои твърдения, макар и неадресирани, че в медицината има злоупотреби, но това не значи, ако има единични случаи на злоупотреби, ти да обвиниш цялото съсловие - нещо, с което категорично не мога да се съглася. Защото познавам много добре лекарското съсловие, бидейки част от него като потомствен лекар. Мога да кажа, че не по-малко от 90% от лекарското съсловие изключително съвестно изпълнява своите задължения. Второ, говори се за някакви неописуеми заплати като суми. Ами този, който ги взима, си има име, има фишове, документи, в които това е отразено. Да кажат - този доктор, или този професор, взима толкова и толкова. А не да се казва, там взимат по 60 хил. лв. Мога да кажа, че голяма част от работещите в сектора изобщо не взимат големи заплати. Да не говорим за сестрите, които са последна грижа.
Ако се стигне до стачка, ефективна ли ще бъде тя?
- Първо, твърде често се употребява думата стачка. Това е една от формите на протест. В здравеопазването вече имаме право на стачка, защото доскоро такова право нямаше. От КНСБ и „Подкрепа" подадохме иск в Брюксел и заедно с нашите колеги от Европейската конфедерация заведохме дело до Европейския съд. Той се съгласи с нашите мотиви и задължи правителството на Сергей Станишев да промени закона. В резултат на това лекарите вече имат право на протести, по-рано нямаха. Протестите, разбира се, могат да станат при запазването на минимален обем от дейности, защото в крайна сметка не можеш да оставиш хората да умрат. Това никога не е било желание на който и да е от лекарското съсловие.
Още от интервюто на „Класа"
"Кабинетът има воля да се справи с пенсионната реформа", казва в интервю за „Монитор" Иван Нейков, член на Консултативния съвет по пенсионната реформа
Г-н Нейков, докъде стигнахте с преговорите за пенсионната реформа?
- Засега има само заявени намерения. Все още не е започнала най-важната фаза - дискусията в парламента. Но всички анализи показват, че колкото повече отлагаме този втори етап на реформата, толкова по-тежко ще ни е след това. Затова се надявам сега, след като започне есенната сесия, парламентът по най-бързия начин да започне дискусията и в рамките на формирането на бюджета на Националния осигурителен институт за следващата година вече да са отразени новите решения.
Основният въпрос е ранно или късно пенсиониране.
- Въпросът не е по-ранно или по-късно пенсиониране, въпросът е да има или да няма осигурителна система. Не е никакъв каприз или нечие искане да се направи пенсионната реформа. Всички разчети показват, че ако продължаваме по този път - на ранно пенсиониране, ниски осигуровки и т.н., системата няма да издържи. Ако не променим ситуацията, целият първи стълб ще трябва да идва от бюджета. Ако осигурителната система стане данъчна, това означава, че всеки човек сам ще си плаща пенсията чрез ДДС за лекарства, мляко и т.н. Напът сме да го направим това заради пропуски през последните 10 години.
Пенсиите не са награда, а математическа формула - толкова си внесъл, толкова получаваш. Съотношението е 2 към 1. Ако 40 години си работил, 20 години получаваш пенсия - това е европейският модел.
Първо, нека да поговорим за това- необходима ли е законодателна промяна, за да влезе в сила вторият етап от пенсионната реформа?
- При всички случаи е необходима промяна на Кодекса за социално осигуряване. Без това не е възможна нито промяната на изискващия се стаж, нито промяната на условията за ранно излизане в пенсия или пък пенсионирането на различните категории трудещи се. След като се промени Кодексът за социалното осигуряване, ще се наложи да се променят редица подзаконови актове. Така че ще има една нелека нормотворческа работа. Няма как на 31 декември да направим изменението и на 1 януари то да влезе в сила. Необходимо е време за тази променена уредба. Затова казвам, че никак не е много времето, което остава.
Когато казвате, че трябва да продължи вторият етап на реформата, той какво включва, какви промени са наложителни?
- Целта на този втори етап, първо, е да се преодолеят деформациите, които се получиха през последните десет години. Защото това, което стартира през 2000 г., е доста по-различно от това, което сега имаме като реалности. За десет години доста неща бяха ускорени в неправилната посока. Затова и стигнахме до това положение с толкова огромен дефицит. Т.е. трябва да бъдат възстановени първоначалните параметри на пенсионната реформа. Второ, през тези десет години се създаде един финансов нонсенс - непрекъснато намалявахме входящия финансов поток. Виждаме вече, че половината от приходите на НОИ идват от данъци, а не от пенсионни вноски. Първо, трябва да бъде намалена възможността за ранно пенсиониране. Второ, трябва да се предприемат действия за увеличаване на изискуемия се задължителен трудов стаж. И трето, трябва да започне дискусията за събираемостта на вноските.
Още от интервюто на „Монитор"