Има различни показатели, по които можем да се ръководим. Такива са: уникалните посещения, продължителност на престой, случайни попадения, импресии, сесии и много други. Правилата, които важат при конвенционалния маркетинг, трудно биват прилагани към този практикуван в световната мрежа. Универсален подход за преценяване на изгодата от реклама в интернет не съществува и именно тук се намесват консултантите, които обаче ще ви вземат определена сума за услугата.
Да вземем например първия случай, при който ще сравнявате отделните сайтове, по това кой има най-много посещения. Това е и най-широко разпространения метод от маркетинговите агенции, които ще ви предложат място за вашата реклама. Още през 90-те години, този метод изпревари предишния, който определяше рейтинга на даден сайт на база „hits" (попадения). Той не даваше добра информация, тъй като всяка графика по страницата, както и самата тя се броеше за попадение. Така, ако някой собственик на сайт искаше да покачи рейтинга на страницата си, просто слагаше повече графики.
В сравнение с този метод, отчитането на уникални посещения, всъщност дава някаква по-ясна представа на незапознатите с интернет маркетинга клиенти. Така години наред всички желаещи да поставят свой рекламен банер, гледаха единствено този показател. Тогава обаче се случи нещо много странно. Разглеждането на някои страници, особено на по-специализираните, започна да бележи спад, въпреки че на пръв поглед те оставаха силно популярни.
Обяснението на този феномен е свързан с „Web 2.0" и най-вече с технологията наречена "асинхронен джава скрипт и разширен маркъп език" или позната най-вече под съкращението AJAX. Това е методът, който позволява на интернет страниците, да обновяват самостоятелно само една определена част от себе си. Така например „тикер-лентата" с борсовата информация или входящата ви пощенска кутия може да се актуализират на всеки две минути, но без да се отчита презареждане на страницата. По този начин сайтовете започнаха да се държат не просто като сбор от документи, а като цял работещ софтуер. Това е проблем за някой интернет представители като Yahoo! Mail или Yahoo! Finance, в които потребителят може да прекара цял ден, без това да бъде отчетено от брояча. Той ще покаже само едно посещение, без да дава повече информация.
По тази причина, повечето рекламодатели станаха привърженици на метода „потребителски сесии", с който се прави друг вид оценка за рейтинга на един сайт. На практика той би трябвало да оценява колко реални посещение има даден сайт. Недостатъкът, който има този метод, е че отброява интернет-браузъри, а не отделни хора. Така, 2 млн. сесии може теоретично да означават няколко различни неща. Първо, това може да са 2 млн. души, които са посетили сайта по веднъж, или 1 млн. човека да са го посетили по два пъти, или дори може да отразява посещенията на някои особено упорит ползвател, посетил сайта 2 млн. пъти.
Хората обикновено посещават любимите си сайтове от офиса, от вкъщи и дори вече от мобилните си телефони, което означава, че тази система е неточна и дава завишени резултати. Друг път, няколко човека в офиса гледат едновременно видеоклип на YouTube от един монитор, което пък занижава реалния брой посещения. Това обаче няма как да бъде установено от рекламодателя, който следи единствено този показател.
С тенденцията, уебстраниците ползващи технологията AJAX, да стават все по-интерактивни, маркетинговите специалисти започват да търсят други методи за оценка на тяхната посещаемост. „Продължителност на престой" е особено добър метод, тъй като той дава ясна оценка, колко адекватни потребители са били насочени в един сайт и колко са попаднали там случайно. По този критерии, сайтовете „социални групи" като Facebook и MySpace се нареждат на едно от първите места.
В дните, когато имаше само конвенционална медия (без интернет), пийпълметричните методите за оценка бяха много по-лесни, но и по-неточни. При радиото и телевизията, двете водещи фирми за оценка на аудиторията Nielsen и Arbitron, предоставяха на малка група доброволци електронни устройства, които записваха кои телевизионни програми и радиостанции са най-популярни. Другият популярен вариант беше, най-елементарна анкета по телефона на случаен принцип. И двата метода останаха в историята като технология даваща изключително неточни данни.
Интернет е като отворена книга, в сравнение с другите медии. Десетките видове реклама, като банерите и подчертани думи в текст, са прецизно насочвани към точния сайт, който обхваща най-голям процент от търсената таргет-група. Използването на цял набор от различни методи за оценка, обаче е задължителен, тъй като всеки сам по себе си дава неточна информация.