В най-лошите си сънища виждам, че догодина 2/3 от хотелите ни въобще може и да не отворят врати за гости, казва изпълнителният директор на комплекса Красимир Станев

- Г-н Станев, вече направихте равносметка за летния сезон на 2008 г. Какви са резултатите?

- Въпреки че успяхме да се опазим и тази година от строителното нашествие и имахме най-добрия плаж на България - чист и подреден, мога с болка да заявя, че курортът ни втора поредна година търпи загуби. Инвестиционната ни програма за следващата година е свита докрай, тъй като прогнозната ни печалба от тази година ще бъде вероятно около 13 млн. лв. Това е с близо 20% по-малко в сравнение с лято 2007, когато печалбата на дружеството беше едва 17 млн. лв. През този сезон при нас почиваха общо 217 000 души.

За жалост  те си избраха по-късно ваканционните почивки и затова броят на реализираните почивки бележи спад от 4%. Вече осезаемо се променя и структурата на почиващите гости при нас. Значително по-малко са немските, британските  и белгийските  туристи. Броят на френските ни гости също значително спада. Имаме всеобщо намаление на гостите от Великобритания.

За сметка на това значителен ръст бележат българските туристи, които преоткриват родното Черноморие. Тази година те бележат ръст от 18%. Традиционно висок е броят на почивалите руски и румънски туристи. Ще спомена само, че курортът ни до голяма степен е зависим от руския пазар, а тази година той бележи 30% ръст, и облекчаването на визовия режим през лятото имаше своя благоприятен ефект. Освен това над 30% от нашите гости реализират предварителните си заявки чрез интернет.

Колегите ви от мениджърския екип твърдят, че „Албена" се готви за новия сезон с още изненади. Какво да очакваме догодина?

- Колегите от екипа са млади и нахъсани за работата, която вършат. Благодаря им за положения труд. Догодина „Албена" ще чества своята 40-годишнина. Но те не биха искали да говорят за това, което идва от Европа. Никой не може да каже как ще се отрази икономическата и финансовата  криза върху нашето развитие. В най-лошите си сънища виждам, че догодина 2/3 от хотелите на курорта  въобще може и да не отворят врати за гости. В най-оптимистичните прогнози можем да разчитаме само на няколко затворени хотела през следващото лято. Засега обаче никой с точност не може да прогнозира какво ще се случи.

Вероятно може да имаме някаква визия за следващия сезон едва през март-април 2009 г. Защото тук цените при всички случаи ще паднат, което ще бъде допълнителен бонус към почиващите. Но сами разбирате, че падането на цена под 40 лв. за нощувка в наш хотел е общо взето директна загуба. Предполагам, че ще редуцираме базата, но да се мисли за драстично намаление на цените, няма как да стане. При условие че всичко наоколо се вдига в ценово отношение, туристическият продукт трябва да реагира гъвкаво.

Е, ако наистина настъпи сериозна дефлация, в което аз дълбоко се съмнявам, и цените в тази ситуация започнат да падат, това би могло да ни даде възможност да осъществим и чувствително намаление на ваканционните цени. Но във време на кризисна ситуация ще бъдем принудени да редуцираме част от персонала, ще се наложи да купуваме и по-малко продукти за ресторантската ни база. Разходите ни за ток и вода значително ще намалеят. Както се казва, идва време, в което ще оцелеят истинските професионалисти, тези,  които могат да управляват по-добре, с по-малко разходи, но с по-добър маркетинг.

Който успее да оживее на пазара в тези трудни времена, атестатът му, уверявам ви, ще е наистина много добър. Затова курортът изцяло затваря врати през зимните месеци. Първите ни гости ще очакваме за Великденските празници. Вероятно традиционните ни румънски туристи ще са най-многобройните в началото на пролетта. Вярвам, че ще има и много българи, желаещи да прекарат празничните дни при нас. Иначе сме предвидили за следващия сезон още приятни изненади. Малка част от хотелите ще бъдат реновирани. Ще предложим на почиващите еднодневна разходка със самолет над делтата на р. Дунав.

Тя има и речен вариант, който ще даде възможност в рамките на два дни нашите гости да разгледат красотите на огромната плавателна река. Освен това с помощта на руска фирма ще изградим и нова лятна пързалка в центъра на курорта. Би било прекрасно за нашите гости една подобна атракция в горещите летни дни. На територията на комплекса не се предвижда ново строителство, а само реконструкция на по-старите хотели. През лято 2009 имаме огромното желание комплексът отново да  получи приза за най-чистата и предпочитана плажна ивица.

Неотдавна бяхте в Германия на един от най-престижните международни финансови форуми в света. Какви са резултатите от срещите, които проведохте?

- Форумът се проведе от 11 до 13 октомври във Франкфурт на Майн. Там се запознах с реалната ситуация, която се случва на германския капиталов пазар. Страшно е, когато усетиш кризата, която идва с пълна сила и към нашата страна. На срещата представихме възможностите на нашия курорт като великолепна дестинация за почивка, но и възможност за инвестиции. Но според почти всички мои колеги на форума нещата са доста драматични. Германия вече официално влезе в рецесия и нищо със сигурност не може да се каже за бъдещите планове.

Смятате ли, че в страните, където има по-активна държавна намеса и подкрепа в икономиката, туризмът може да се справи успешно със сегашната кризисна ситуация?

- Абсолютно съм сигурен. Вижте какво става в Испания. Тя отдавна е сред нашите конкуренти на пазара. Сега държавата твърдо е решила да инвестира в реклама за привличане на туристи. Това е голям бонус, който отрасълът им ще получи. Аз например зная от изключително сигурен източник, че правителството на Кипър наскоро е взело решение допълнително да налее сума в размер на 10 млн. евро за рекламна кампания на страната за предстоящите световни туристически борси. Сигурен съм, че в тази тежка ситуация по същия начин ще реагират и нашите съседи от Турция и Гърция. Подобни държавни субсидии  ще получат и редица други държави, но какво ще направи нашата страна никой все още не желае да каже.

Докъде стигна бизнес проектът „Бялата лагуна"? Има ли кандидати за осъществяването му?

- На брега на морето, в местността Бялата лагуна между Балчик и Каварна,  се предвижда бъде изградена нова жилищна структура. Имаме кандидати, водени са преговори с няколко руски и арабски фирми. Но все още не сме стигнали до конкретно споразумение. Всичко опира до редица предварителни условия.

Ясно ли е кой ще концесионира плажната ивица в курорта?

- До мен достигна неофициална информация, че „Албена" АД печели конкурса за концесия на плажната ивица. Да не забравяме, че в концесионната надпревара участва и още един кандидат, който мисля, че бе от Слънчев бряг. В рамките на няколко дни окончателните резултати трябва да станат известни.

Неизползвани възможности
Правим непрекъснато постъпки пред браншовите организации, пред държавната Агеннция по туризъм, пред правителството за подпомагане на туристическия продукт, но ефектът се вижда от всички. Аз съм песимист и честно да си призная, не вярвам, че някой ще си мръдне пръста, за да помогне на бранша. Напълно е възможно това да доведе до закриване на редица изградени хотели у нас и дори до фалити.

Нашите конкурентни вече обявиха, че ще получат подкрепа от  държавата. Вече е известно, че Кипър ще налее над 10 млн. евро за реклама на предстоящите туристически борси. Като се знае, че островната страна харчи годишно над 15 млн. евро само за реклама, това означава, че за догодина рекламният й бюджет ще е около 25 млн. евро, с което бъде подсилен туристическият им продукт.

*Използвани са въпроси и на други медии