Планираното враждебно поглъщане на германския производител на тежки камиони MAN, отправено към шведския Scania, може да излезе на MAN солено. Шведите могат да контрират с ответна враждебна оферта. Сега тежката дума има двойният голям акционер - концернът VW.

Handelsblatt е научил от браншовите среди, че главният акционер на Scania, Investor, холдингът на индустриалната фамилия Валенберг, от доста време обмисля създаването на единен мощен производител на тежки камиони. Преди месец изпълнителният директор Екхолм е заявил, че всички варианти са отворени, те включват също така и ответна оферта към MAN. Така от преследвач MAN ще бъде преследван. Днес се очаква и MAN да поднови офертата си към Scania.

Засега никой не издава плановете си - нито MAN, нито Scania нито Investor. Очевидно решаваща роля ще изиграят Volkswagen, защото те притежават 34% от правата на глас в Scania и 15.6% в MAN, но засега волфсбургците също мълчат. Но позицията им да консолидират новия супер-съюз на европейските камиони очевидно е много силна.

Утре на заседанието на надзорния съвет на VW ще се решава съдбата на спора MAN/Scania. В средата на октомври шефът на VW Пишетсридер отправи ултимативно искане до този срок да е готово споразумение между двете страни - в противен случай е възможно Фолксваген да се намеси с враждебни действия. Пишетсридер се спряга като ръководител на евентуалния нов концерн и от него се очаква да води инициативата по сливането.

Ходът на VW да увеличи акционерния си дял в германския производител на камиони дойде доста изненадващо в средата на октомври. Обаче тази инвестиция коства на предприятието от Волсфбург милиарди и сливане на тритe производители под "народна" шапка е забавено: ресурсите му са намалели. Освен това не могат да се пренебрегнат и действията на Investor, които имат миноритарен дял с право на вето в Scania.

Спекулира се, че в петък Volkswagen съвместно с Investor ще отправят ответна враждебна оферта към MAN. Например, VW може да отдели от MAN поделението за употребявани камиони и да осъществи сливане с поделението си за камиони в Бразилия и със Scania. Това не би било фатално за MAN, защото базирания в Mюнхен концерн и без друго е претрупан със странични дейности - например производство на турбини и дизелови мотори.

Нараства желанието на заинтересованите страни проблемът с тежкотоварния бизнес в Европа да се реши още в края на тази седмица.