"Те работят дълги часове, често до пълно изтощение. Много от тях са платени на парче - не става дума за шивачки и дрехи, а за публикувани материали в блоговете. Това е потилнята на дигиталната ера. Може би го знаеш под различното му име: дом" - така започва материал на New York Times, посветен на блогерите и трудовите им проблеми.
Проблемът е в това, че нараства броят на работната сила, която се труди от къщния си офис, оборудван с компютри и най-модерни мобилни устройства. Но "работната сила" са хора, които минават през изключителен физически и емоционален стрес, за да изтискат от себе си неспирен поток от новини и коментари, създаден и необходим на 24 - часовата Интернет икономика.
Разбира се, блогерите могат да работят и другаде, те заявяват за любовта си към труда без почивка и може би се надяват някой път да създадат глобална важна медия без първоначални инвестиции.
В същото време обаче мнозина започват да се чудят дали нещо не е тръгнало по грешен път. Интернет редакторите и блогерите се оплакват от наднормено тегло или болестно отслабване, смущения в съня, емоционално изтощение и раздразнителност и всякакъв друг вид тегла, породени от сремежа да се произвеждат материали за нон стоп Интернет дискурс с изключително разглезени и често недобронамерени читатели.
През изминалите месеци блогсферата на САЩ се прости с двама водещи специалисти: Ръсел Шоу, блогер по технологични въпроси, умрял на 60 години от сърдечен удар. През декември друг технологичен блогер, Марк Орчънт, на 50, бе вкаран в гроба от масивна тромбоза. 41 годишният Ом Марк преживя сърдечен удар през декември.
Нека сме сигурни, че няма официална диагноза "смърт от блогинг" и преждевременната кончина на двама души не означава епидемия. Също така няма ясни доказателства, че стресът в работата е довел до тяхната смърт. Но семейството и приятелите на починалите, както и някои информирани техни колеги, казват, че смъртта ги кара да се замислят за опасността от техния стил на работа.
Ако работиш за някой друг в Интернет, най-често си създаваш множество неприятни емоции. Но на още по-голям натиск са изложени тези, които работят за себе си - и между впрочем материално са добре компенсирани.
"Аз още не съм умрял", казва Майкъл Арингтън от популярния блог за технологии TechCrunch. Сайтът му печели милиони от приходи от реклама, но цената е била тежка: г-н Арингтън натрупал 15 килограма за последните три години, развил е тежки смущения в съня и е превърнал дома си в офис - за себе си и четирима служители. Той очаква в един момент да получи нервно разстройство, да влезе в болница или да се случи нещо друго. "Това не е устойчиво", казва той.
Не е установено колко са хората, които развиват блог за пари, но в САЩ те сигурно са няколко хиляди, а може би десетки хиляди, коментира NYT. "Появата на този клас информационни работници съвпадна с развитието на онлайн икономиката. Публикуването се разпространи в Интернет, рекламата последва".
Дори за утвърдените компании Интернет промени характера на труда, като позволи на хората да отварят виртуални офиси навсякъде и да работят отвсякъде по което и да е време. Тази гъвкавост обаче има много лоши страни, тъй като работниците винаги са на един клик от проблемите в офиса. За склонните към пристрастяване работници с информация, това даже означава те никога да не напускат домовете си.
За някои хора воденето на блогове може би изглежда привлекателно, но тези на по-ниско стъпало в бизнеса получават доста малко. В САЩ по $10 за постинг, в България не разполагаме с информация. Често се прилага прогресивна система за заплащане, която награждава успеха с изискване на даже още повече работа.
Има разрастващи се легиони хроникьори, репортери по темите спорт, политика, бизнес, знаменитости и всяка възможна тематична ниша. Някои пишат за удоволствие, но хиляди пишат за Уеб издателите, или пък са започнали собствена онлайн медия с надежда за печалба в главата си.
Едни от най-конкурентните са блоговете за технологично развитие и новини. Те са в порочна 24 часова конкуренция за "разбиващи" новини от компании, нови продукти, корпоративни гафове и т.н. Който победи - печели точки за своето его, а евентуално и реклама. Някои блогери се заплащат на всеки пост, други - според това колко души са прочели материалите им. Аудитория се трупа или със сензация, или с обем новини, или с двете едновременно.
Някои сайтове дават на блогерите възнаграждения и бонуси само ако читаемостта на материалите, които те пишат, надмине някаква отметка: да речем 100,000 посещения месечно.
Блогерите в някои от най-големите сайтове могат да изкарат по $30,000 за първата година, а някои печелят по $70,000. Малцина неуморни блогери достигат подобни цифри. Някои предприемачи са си изградили в Мрежата мини информационни империи и вадят стотици хиляди долари месечно. Други започват да правят кариери като блогери и трудно вадят и по $1,000 месечно.
Бързината е есенция. Ако блогерът бъде изпреварен с милисекунда, някой друг публикувал информацията ще привлече аудиторията и ще прибере приходите. "Няма време, включително и кгато спиш, когато не си обезпокоен дали няма да изпуснеш някоя история", казва Арингтън.
"Нямаше ли да е страхотно, ако никой блогер или журналист нямаше право да пише истории между залез и изгрев по Тихоокеанско време?" Но това никога няма да се случи, тъй като всеки в блогсферата се радва на преимуществата на своето време и място.
В тази надпревара има премия, ако останеш буден. 22 годишният Мат Бюканън работи от малкия си апартамент в Бруклин, в който "офис" леглото заема половината площ. Работата му за протала за джаджи Gizmodo се измерва с брой кликвания върху негови материали. Той спи по пет часа и често няма възможност да се навечеря. Поема гориво, като регулярно консумира протеинови добавки смесени в кафето.
Но грешка няма: г-н Бюканън, наскоро завършил университет, обича работата си. Казва, че му се плаща да пише (не се посочва колко много), взаимодействайки си с читателите в глобален диалог за най-новите и най-страхотните стоки. Няколко хиляди души ежедневно четат това, което той пише, и това го вдъхновява по някакъв начин. Е, изтощава също така: "Понякога просто искам да легна". Понякога си почива, случвало се е четири или пет пъти, като по невнимание клюмва пред компютъра.
Мениджърът на м-р Бюканън печели значително повече и съответно работи даже още по-напрегнато. Той е известен с това, че събира цялата нощна смяна в дома си в Сан Франциско, за да поддържа сайта организиран и конкурентен. Биографията му на кикбоксьор му давала нужната издръжливост да понася мъченията. "Аз съм много добър за тази работа, защото в миналото съм изял много удари в лицето".
Мениджърът съзнава, че персоналът му може да прегори и ги кара насила да си вземат почивки или даже ваканции. Но му е ясно, че тези хора са изправени пред изключителен натиск - вътрешен, външен и финансов. Според мениджъра, еволюцията на "плащай за клик" икономиката е поставила акцент върху читателския трафик и финансовата възвращаемост, а не върху журналистиката.
Приятелката на г-н Шоу, която се е срещала с него 13 месеца, казва, че натискът върху блогера бил много суров - макар наложен от него самия. Двамата са често си говорелио как могат да развият по-здравословен стил на живот, особено след смъртта на колегата му Орчънт. Последната дума, която той е написал в имейл, била "утре".
Две шепи дупе
на 07.04.2008 в 11:26:51 #5alibaba
на 07.04.2008 в 01:53:43 #4" Той спи по пет часа и често няма възможност да се навечеря. Поема гориво, като регулярно консумира протеинови добавки смесени в кафето. " Ето до какво води пристрастяванео към мрежата, американския работохолизъм, комбинирани с "добрия" капитализъм !
PEKO
на 06.04.2008 в 22:29:52 #3Нищо не разбрах.
Delfos
на 06.04.2008 в 20:33:50 #2Kihano6
на 06.04.2008 в 13:06:10 #1Тук има нещо дето не се връзва как така хем "Бързината е есенция. Ако блогерът бъде изпреварен с милисекунда, някой друг публикувал информацията ще привлече аудиторията и ще прибере приходите." хем работят от къщи. Ако работят от къщи значи могат само да са прочели новината отнякъде, т.е. тя е вече публикувана. Блогерите да не са информационни агенции с мрежа от кореспонденти? Освен това, неизвестна новина не се търси, на нея читателя попада или случайно или закономерно, ако чете само даден блог или информационен сайт, например. Но тогава пак няма защо да себърза. Това с милисекундите е отявлена глупост. Ако блогерите пишат коментари, и коментарите са различни, тогава пак няма нужда да се бърза толкова. Ако са еднакви тогава пак няма щото за читателя е едно и също? Бесмислен труд! Но блогетите, или технитесобственици, изглежда не мислят за читателите, а главно за себе си. Типично за съвременния егоистичен бизнес дух. Това намеква и самата статия "...еволюцията на "плащай за клик" икономиката е поставила акцент върху читателския трафик и финансовата възвращаемост, а не върху журналистиката." Един пример относно нещо, което аз отдавна написах в този сайт, че пазарните отношения могат и често водят до влошаване на качеството.