„Милионери комбайнери", четем от първата страница на „Стандарт"
Бум на милионери комбайнери се очаква през тази година. Земята става златна, след като Европа развързва кесията и вади един милиард лева за фермерите. Парите, които са с над 200 млн. повече от миналогодишната субсидия, ще потекат по сметките на стопаните по Коледа. От заявленията за подпомагане, чийто прием приключи в понеделник, става ясно, че тази година броят на кандидатите намалява. В същото време заявените ниви са по-големи. Това съобщи за "Стандарт" шефът на Държавен фонд "Земеделие" Румен Порожанов. Окрупняването на масивите ще направи богатите фермери още по-богати. Броят на агромилионерите вероятно ще се увеличи. Те ще приберат парите на дребните стопани, които са им преотстъпили земите си.

Само миналата година едри земевладелци прибраха по 30 млн. от европейски помощи. Най-много пари влязоха в джобовете на производителите на зърно.
Още от интервюто на „Стандарт"

„Борисов: Ще правим БМВ", е водещото заглавие на „Труд"
В един момент ще оставим Германия да прави само двигателите на БМВ, другото ще го правим ние. Тази прогноза направи премиерът Бойко Борисов във вторник при откриването на цех на южноафриканската фирма ALC до софийското село Мусачево.

Там се произвеждат кожени салони за баварската фирма. Борисов обясни, че голяма част от автомобилните стъкла в Европа се произвеждат в България, а носачите се майсторят в Русе. Седалките за 1000 от 1600 произведени автомобила на ден от най-скъпите и луксозни от 5-а, 6-а и 7-а серия ще идват от България.

Истински се радвам и приветствам инвеститори, които правят заводи, реално производство, разкриват работни места, каза премиерът.

До края на годината се очаква цехът да има приходи 300 милиона лева. Според Борисов досега 75 на сто от инвестициите са били в строителството - "абсолютно спекулативни", а останалите - във ветро- и соларни паркове.
Още от статията на „Труд"

„И на север, и на юг - тапи към морето" е водещото заглавие на страниците „Бизнес" на вестник „24 часа"
Пътят към морето това лято ще се превърне в истинско изпитание за шофьорите, а тапи ги чакат точно преди да стигнат, показа проверка на в. "24 часа".

За тези, които ще почиват по Северното Черноморие, основното препятствие ще е ремонтът на естакадата при Девня на магистрала "Хемус".

Той е от най-важните проекти по програмата на пътната агенция в област Варна. Съоръжението е ремонтирано за последно преди близо 20 години. Като част от аутобана естакадата била от изключително значение за трафика Шумен-Варна и София-Варна, поема и част от транзита от Дунав мост към курортните комплекси.
Още от статията на „24 часа"

„Сделка на годината", разкрива от първата си страница „Капитал Daily"
Най-голямата приватизация на годината започва - държавата ще опита да намери нов собственик на почти монополния товарен жп превозвач. Волята да се продава е положително явление. Конкретната процедура обаче страда от няколко недостатъка.

Първо, критериите към стратегическите кандидати за "БДЖ Товарни превози" са свръхзавишени, а уж за компанията се търси точно този тип опитен купувач. Това прави сделката почти предрешена и бъдещият собственик, изглежда, ще е финансов инвеститор, много вероятно с местен корен.

Вторият проблем е, че желаещите ще имат много кратки срокове, за да вземат решение дали да участват: 20 дни за купуване на документация и още толкова, за да внесат искане до ДАНС за индустриална сигурност. Така, точно в средата на лятото, мъртъв за инвеститорите сезон, ще трябва да се очаква бърза реакция от международни гиганти.

Друг "детайл", който би могъл да компрометира сделката, е амбициозната цена - 100 млн. евро, колкото търси държавата за 100% от капитала на дружеството, което има дълг от над 100 млн. лв.

Какви купувачи се търсят

Критериите към кандидатите са почти идентични с тези за "Булгартабак холдинг". За финансовите инвеститори те са направо прекопирани: да управляват активи за над 1 млрд. евро и да имат собствен капитал от 20 млн. евро. При стратегическите купувачи летвата е олимпийска: да имат по 400 млн. евро оборот за всяка от последните три години (между четири и пет пъти по-голям от този на българския превозвач), да са работили в сектора минимум 10 години. На тези критерии не отговаря нито един от жп превозвачите в региона. Агенцията не е правила маркетингово проучване колко фирми покриват изискванията, но в сектора посочват, че само дузина световни компании отговарят на условията и те не са показвали, че проявяват интерес към българския пазар. Консорциуми не се допускат, което допълнително ще ограничи кръга от потенциални кандидати.
Още от статията на „Капитал Daily"

„Полицаите са демотивирани и се оплакват от натиск", пише на първата си страница „Сега"
Българските полицаи са демотивирани, нямат доверие на началниците си, недоволни са от заплащането си и имат здравословни проблеми. Това са резултатите от първото по рода си независимо социологическо изследване в сектор "Сигурност", направено по поръчка на Синдикалната федерация на служителите в МВР.

Най-смущаващият резултат от изследването е, че 47% от полицаите твърдят, че върху тях е оказван нерегламентиран натиск от страна на началниците им, коментира председателят на синдиката Валентин Попов. Най-често споменаваните от анкетираните форми на натиск са отказът да се поеме отговорност от висшестоящите, изкуствените бюрократични спънки, изискването за отчитане на резултати и "чадърът" върху определени случаи.

3/4 от полицаите са недоволни от основната си заплата. Според различните полицейски категории и служби тя варира между 700 и 2000 лв. Анкетираните се оплакват и от заплащането на извънредния труд - 1/3 от тях смятат, че той не се отчита коректно. Четирима от всеки петима полицаи работят извънредно поне един ден седмично. Висока степен на неудовлетвореност има сред полицаите и от снабдяването им с облекла и обувки, от техническото оборудване, бронежилетките и др.
Още от статията на „Сега"

„Администрацията отчете 2023 услуги и регулации за бизнеса", съобщава от първата си страница „Класа"
Общо 2023 административни услуги и регулаторни режими действат у нас, се казва в доклад за състоянието на администрацията през 2011 година, който ще бъде разгледан в сряда на заседание на МС. Най-много услуги - 82%, се предоставят от НАП. Авторите отбелязват, че през миналата година успешно са премахнати 19 режима - един лицензионен, 7 регистрационни и 11 разрешителни. Отмяната на 9 от тях вече е в сила, а за останалите 10 предстои да се произнесе Народното събрание.

В документа е отбелязано, че и тази година въвеждането на електронното управление остава приоритет на правителството. Причината: обобщените данни показват, че 365 от общо 515 администрации все още не предоставят услуги по електронен път. Администрациите отличници, противно на очакванията, не са в централната власт, а в страната. Свиленград, Габрово и Баните са най-успешни в електронното управление. От централните ведомства най-напред с материала е Агенцията по геодезия, картография и кадастър. За да бъдат обучени служителите да работят електронно, около 1000 от тях са минали съответното обучение.

Почивки и съкращения

Мерките на кабинета да намали броя на невзетите отпуски са дали очаквания резултат, излиза от данните, изнесени в документа. С общо 649 980 дни са по-малко почивните дни, които са били натрупани през годините. Припомняме, че в края на 2010 г. невзетите отпуски бяха над 2 милиона дни и доведоха до правителственото решение да се редуцират почивките на чиновниците, както и те да бъдат задължени да си изчистят старите отпуски. Така при съкращение от бюджета ще им се дават по-малко пари за обезщетения.
Още от статията на „Класа"

"Техноекспортстрой" за колкото дадат", пише „Стандарт"
Държавното строително дружество "Техноекспортстрой" ще бъде предложено за продажба чрез конкурс, без да има минимална тръжна цена, научи "Стандарт". Това ще се наложи, след като вчера стана ясно, че процедурата по приватизация на дружеството се проваля за втори пореден път. Причината за отменения публичен търг с явно наддаване е "липсата на инвеститорски интерес", гласи официалното съобщение на Агенцията по приватизация и следприватизационен контрол.

Одисеята по продажбата на строителното дружество започна през февруари тази година, когато беше обявена тръжна процедура с начална цена от 68 млн. евро. Месец по-късно процедурата беше прекратена, тъй като нито една от трите фирми, проявили интерес, не закупи информационен меморандум до изтичане на крайния срок. В отговор на това два месеца по-късно АПСК пусна втори търг, но с по-ниска начална тръжна цена от 60 млн. евро. Паралелно с това бяха занижени с 50% и изискванията за размера на приходите и капитала на потенциалните инвеститори.
Още от статията на „Стандарт"

"До 140 километра в час по новите магистрали", съобщава „Труд"
Леките коли ще могат да се движат с до 140 км в час, но само по новите и рехабилитираните магистрали. Това решиха вчера след 5-часова дискусия депутатите, с решаващите гласове на ГЕРБ и независимите, които гласуваха "за" окончателното приемане на поправките в Закона за пътищата.

Сега максималната скорост за колите на магистралите е 130 км в час.

"Ще се увеличи скоростта по автомагистралите до 140 км в час, но единствено в участъците, където това е възможно. И сега не навсякъде скоростта е 130 км в час", посочи Станислав Иванов от ГЕРБ.

Шефът на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров уточни, че по-високата скорост ще се прилага само за нови магистрали или рехабилитирани.

"Да не стане така - след някой и друг месец при тежко произшествие на магистралата поради скорост 140 км/ч да ви покажат снимките във вестниците кой какво е гласувал", предупреди Иван Иванов от "Синята коалиция". Той добави, че при 10 на сто увеличаване на максимално разрешената скорост, жертвите нарастват с 30 на сто.

Иванов каза още, че печеливши щели да са "тези в големите черни лимузини и джипове, мутрите на България, които ще опънат транспарант "Благодарим ти Бойко, законът е супер".

Румен Такоров от левицата пък изрази учудване, че ГЕРБ се ограничава само със 140 км в час, а не вдигне скоростта директно на 200 км в час.
Още от статията на „Труд"

"Еднакви условия за банки, обслужващи държавни пари", съобщава „24 часа"
Всички банки, които искат да обслужват държавата, трябва да подпишат договор с Министерството на финансите. Условията и цените, по които държавата ще им плаща таксите и комисионите за преводи към бюджета, ще са еднакви.

Това предвижда проект за промени в Закона за държавния бюджет, който се готви във финансовото министерство. Проектът не е обявен на сайта на ведомството.

Източници на "24 часа", запознати с него, твърдят, че парите на държавата в по-голямата си част и догодина остават на депозит в БНБ.

В проекта нямало и текстове, които да сменят регламентите за парите на държавните фирми - нетърговски дружества. Те ще избират в коя банка да ги слагат на депозит. Така режимът, позволяващ държавните пари да са концентрирани в Корпоративна банка, ще се запази и през 2013 г.
Още от статията на „24 часа"

„Крайречните гори ще бъдат жертвани заради магистралите", прогнозира „Сега"
Всички дървета и храсти около дигите по реките ще бъдат изсечени до голо, ако се приемат поправките в закона за горите, предложени от ГЕРБ. За това алармираха еколози от няколко неправителствени огранизации. Според Тома Белев от Асоциацията на парковете в България, тази точка от законопроекта обслужва интересите на инвеститори, които ще изсекат леснодостъпните крайречни гори за инертни материали за строежа на изграждащите се и бъдещи магистрали. Това ще доведе и до увеличаване на риска от свлачища и наводнения. Предложенията в закона за горите предвиждат крайречните гори в страната да спрат да се водят и стопанисват като гори, обясниха еколозите.

Срещу приемането на поправките са заявили, че ще гласуват всички опозиционни сили - СДС, ДСБ, ДПС, "Атака". Природозащитниците от коалицията "За да остане природа в България" ще поискат от президента Росен Плевнелиев да наложи вето върху поправките, а омбудсманът - да ги обяви за незаконосъобразни. Белев допълни, че еколозите ще сезират и Европейската комисия, тъй като според тях промените представляват нерегламентирана държавна помощ, облекчаваща строителството на лифтове, влекове и голф игрища върху горските терени.
Още от статията на „Сега"

"Агрополихим" заплашва, че напуска България", разкрива „Капитал Daily"
"Информирахме синдикатите, че ще ни се наложи да започнем преговори за масови съкращения на служителите, тъй като вече не можем да работим нормално. Ще демонтираме инсталацията и ще се изнесем в чужбина", това заяви изпълнителният директор на "Агрополихим" Васил Александров пред "Капитал Daily".

Причината

Причината за крайното изказване е, че от цели осем години предприятието за производство на азотни и фосфорни торове се опитва да достигне до фаза право на строеж за изграждането на ново депо за отпадъци. Процесът обаче е блокиран в министерството на земеделието. Компанията генерира по 60 хил. тона на месец, а старото й депо е пред запълване. За целта има постановление на Министерския съвет от 2006 г.

Александров обясни, че имат всички необходими разрешителни от Министерството на околната среда и водите, но от няколко години чакат министерството на земеделието да даде зелена светлина на строителството, тъй като земята е под тяхна юрисдикция. Специална комисия с председател, назначен от министъра на земеделието Мирослав Найденов, трябва да подготви документите за право на строеж на база оценка на терена. Финалната оценка обаче се бави.

"Тя беше направена и беше с 40% по-висока от предишни оценки за аналогични цели в региона. Нямаме проблем с цената от 3.34 лв. на кв.м. Вече платихме и за да изчистим старите отпадъци оттам, тъй като е била ползвана като нерегламентирано сметище от заводите в района на Девня. Въпреки това председателят на специалната комисия поиска от независимия оценител тя да бъде завишена до 15 евро/кв.м, което, преведено за "Агрополихим", означава допълнителна такса от около 2.5 млн. лв.", обясняват от компанията. Следва ново протакане на процедурата между оценителя и специалната комисия.

В историята има и куп загубени от чиновници документи и постоянно изпуснати срокове. В края на юни отново изтича давността на различни разрешителни по проекта и компанията ще трябва да започне отначало, т.е. още осем години бюрокрация.
Още от статията на „Капитал Daily"

„Очакванията за силен летен сезон вдигнаха оптимизма за наемане на персонал", съобщава „Класа"
Очакванията за добър туристически сезон вдигнаха оптимизма на мениджърите за наемане на персонал. Близо един от всеки петима работодатели отчита положителни планове за привличане на още хора през третото тримесечие и съответно нетният обзор на заетостта за юли-септември e на ниво от +13%, сочи най-новото обзорно изследване на Manpower. В сравнение с второто тримесечие на годината показателят се повишава с 5 процентни пункта.

Най-оптимистични са плановете на работодателите в секторите ресторанти и хотели, строителство, както и финанси, застраховане, бизнес услуги и недвижими имоти.

"Важно е да се отбележи, че въпреки че плановете за наемане от страна на българските работодатели остават благоприятни, това не означава, че свободните работни места ще бъдат заети веднага. В много случаи позициите ще останат отворени, докато не се намери подходящият служител. Липсата на свободни кандидати с подходящи технически компетенции и умения продължава да бъде предизвикателство и много от свободните позиции, които работодателите имат нужда да запълнят, са онези, изискващи специализиран набор от умения, които са в недостиг на местния пазар", коментира Надя Василева, управляващ директор на Manpower за България, Сърбия и Хърватия. „Ако в началото на кризата работодателите се опитваха да се адаптират, като изискваха многостранно развити работници, то сега силно търсени стават висококачествените специалисти", допълва експертът.

Работодатели от всички пет региона отчитат положителни намерения за наемане на нов персонал през следващото тримесечие. Най-оптимистични очаквания са отчетени от областите Пловдив и Русе с нетни обзори съответно от +21% и +17%. „Възможностите за търсещите работа са се подобрили значително в региона на Русе. Правят се инвестиции за разширяване на завода за автомобилни части, което ще доведе до наемането на нови служители.
Още от статията на „Класа"