Постепенно родителите започнаха да делегират всичките си отговорности за възпитанието на децата на техните учители. За съжаление обаче, централизираната образователна система в САЩ, не е достатъчно подготвена да възпита отговорни и мислещи граждани. „Бюрократите не могат да заменят майката и бащата в общото възпитание на едно дете", коментира Фридман.
Родителите се интересуват много повече от работата и ваканциите си отколкото от качеството на образованието получавано от децата им, въпреки че винаги са твърдели точно обратното (но само на думи). Според Фридман, свободната пазарна система може да проработи и за подобряване на образованието. Той предлага „ваучер системата".
Според тази новост, родителите ще получават ваучери равностойни на парите необходими за обучението и издръжката на един ученик в държавната образователна система за една година. Тези ваучери могат да бъдат похарчени, в което и да е училище на територията на САЩ (включително и с доплащане за частните училища), като така родителите ще предпочетат онова, в което децата им ще получат най-добро образование.
Тази система ще включи дейно родителите в целия процес по обучение и възпитание, а училищата ще имат стимул да подобряват условията, които предлагат, в противен случай ще бъдат закрити. Фридман предлага по този начин да се създаде ефективна конкуренция между учебните заведения и постепенно да се подобри качеството повсеместно.
Милтън Фридман се занимава и с проблема на висшето образование и по-специално с несправедливото заплащане на таксите в държавните университети. Според него, младите американци, които учат в държавен колеж или университет биват издържани от данъците на цялото общество, без значение бедни или богати. В следствие на това свое висше образование, абсолвентите ще получават по-високо заплащане и ще попълнят редиците на средната и високата класа в САЩ.
Според Фридман, тези които оценяват високо висшето образование, трябва да заплащат по-голяма част от него, а университетите да не разчитат изцяло на субсидии от бюджета. Така също ще се създаде пазарна конкуренция, като университетите ще бъдат принудени да се състезават за парите на студентите и ще предлагат все по-добро обучение и материална база.
BatVlad
на 16.11.2007 в 16:57:54 #4Прав е Неделчо. За съжаление бюрокрацията е доста атрактивна професия. В БГ не чак толкова, но в Европа е супер. Ето, дори снощи бях на доклад в Хайделберг, където Разни от ЕУ вербуваха студентите за чиновнически позиции. Доводите им определено бяха силни.
Неделчо Съботинов
на 16.11.2007 в 09:40:06 #3Взел съм образованието си в държавен университет и съм благодарен на държавата, че ме отгледа и изучи, но не дължа на нея възпитанието си. Сега за сметка на това, тази същата държава взима от мен един не лош годишен доход под формата на данъци (не окривам и 1%), така че аз съм чист пред съвеста си. Според мен Фридман още веднъж доказва интелектуалния си потенциал (между другото мир на праха му, днес се навършва 1 година от кончината му). Това с ваучерната система съм го чувал и преди, работи къде успешно къде не толкова, но е начин да се въведе конкуренция в обхванатото от бюрократщина средно и висше образование. Когато ти дадат ваучер с пари, който можеш да осребриш където си поискаш (дори в частно училище с доплащане) нещата стават на едно по-високо ниво и училищата вече изпитват нужда да си размърдат задните части, за да привлекат ученици. Нали все пак конкуренцията създава качеството, какво по-хубаво от това. Разберете, че когато държавни чиновници като на Вълчев хората управляват цял един сектор, то той няма как да се развива успешно и да работи за децата. Благодаря на Money.bg, че продължиха поредицата с Фридман.
Само Левски
на 15.11.2007 в 23:48:06 #2Поредната ВЕЛИКОЛЕПНА ПУБЛИКАЦИЯ НА ЕДИН ВЕЛИК ЧОВЕК.
barabanista
на 15.11.2007 в 23:35:34 #1Неделчо, къде си? Ето ти поредната боза от интелектуала с IQ 199. Нали чакаш следващата статия по творбите му за дискусия. Какво ще кажеш по този въпрос? Ти къде си взе образованието, благодарение на което непрекъснато се хвалиш, че си много добре. В частен или държавен университет. Колко плати ти или тате или колко платиха мойта майка или червените бабички с данъците от мизерните им пенсии за твоето благоденствие да можеш да четеш на воля измислени Нобелови лаореати. И можеш ли да ми светнеш лампата - вие, интелектуалното богатство на БГ, като сте го чели този нещастник и мнооого го тачите, с какво помогнахте на БГ и защо БГ-то е в това дередже, като сте много доволни от възможностите там? Какво се поучихте от тоя конюкторен научен работник и какво ви пречи да си направите рай в БГ. Хайде, давайте да разрушавате ролята на държавата ,та дано ви помогне да смените поне цветовете на знамето ни със синьо, червено и бяло и да му турнете някоя и друга звездичка, та дано чичо ти Сам ви забележи.