Образователната ни система изостава. Текущите оценки падат, а бюджетът за обучение се увеличава. Започва да става все по-ясно, че американските училища нямат нужните качества да подготвят интелигентни членове на съвременното общество. Милтън Фридман пише в книгата си „Свободен да избираш", че проблемите с образованието са в следствие от липсата на родителски контрол и заинтересованост.

Постепенно родителите започнаха да делегират всичките си отговорности за възпитанието на децата на техните учители. За съжаление обаче, централизираната образователна система в САЩ, не е достатъчно подготвена да възпита отговорни и мислещи граждани. „Бюрократите не могат да заменят майката и бащата в общото възпитание на едно дете", коментира Фридман.

Родителите се интересуват много повече от работата и ваканциите си отколкото от качеството на образованието получавано от децата им, въпреки че винаги са твърдели точно обратното (но само на думи). Според Фридман, свободната пазарна система може да проработи и за подобряване на образованието. Той предлага „ваучер системата".

Според тази новост, родителите ще получават ваучери равностойни на парите необходими за обучението и издръжката на един ученик в държавната образователна система за една година. Тези ваучери могат да бъдат похарчени, в което и да е училище на територията на САЩ (включително и с доплащане за частните училища), като така родителите ще предпочетат онова, в което децата им ще получат най-добро образование.

Тази система ще включи дейно родителите в целия процес по обучение и възпитание, а училищата ще имат стимул да подобряват условията, които предлагат, в противен случай ще бъдат закрити. Фридман предлага по този начин да се създаде ефективна конкуренция между учебните заведения и постепенно да се подобри качеството повсеместно.

Милтън Фридман се занимава и с проблема на висшето образование и по-специално с несправедливото заплащане на таксите в държавните университети. Според него, младите американци, които учат в държавен колеж или университет биват издържани от данъците на цялото общество, без значение бедни или богати. В следствие на това свое висше образование, абсолвентите ще получават по-високо заплащане и ще попълнят редиците на средната и високата класа в САЩ.

Според Фридман, тези които оценяват високо висшето образование, трябва да заплащат по-голяма част от него, а университетите да не разчитат изцяло на субсидии от бюджета. Така също ще се създаде пазарна конкуренция, като университетите ще бъдат принудени да се състезават за парите на студентите и ще предлагат все по-добро обучение и материална база.