Милтън Фридман
В глава пета от книгата си „Свободен да избираш", Милтън Фридман описва пътуванията си в Индия, Великобритания и отделните щати на САЩ. Тук той коментира въпроса за равнопоставеността между отделните хора в различните общества.
Той уточнява, че американското общество винаги е вярвало в равенството на хората пред Бог и равенството им да постигат със собствени сили успехите в живота. Първото по-скоро прави препратка към важността човек да има собствено достойнство и вяра в доброто. Второто е свързано с това, отделните граждани да имат неотменното право да развиват талантите и възможностите си, без никой (включително и държавата) да ги подтиска.
И двете концепции за равенство, които Фридман разглежда, водят към най-важната цел на всяко демократично общество, а именно осигуряване личните свободи на членовете си. През последните години на Студената война, Фридман отбелязва опитите за прокарване на трети вид равенство в САЩ - „равенство при разпределението на благата". Най-просто казано, последователите му защитават правото на всеки гражданин да получава равни части от плодовете на икономическия прогрес в страната.
Въпреки, че оценява добрите намерения на тази концепция, Фридман коментира, че за да се постигне това, то държавата трябва да има изключително силен контрол над обществото и разпределението на ресурсите сред отделните субекти. Това обаче автоматично нарушава личната свобода и неприкосновеност на частната собственост, които са основен стимул за развитието на човека в обществото.
Равенството при разпределението на благата е идея, която изисква и стриктен контрол на свободните пазари, както и честа намеса на регулаторните органи в дейността на пазарните участници. Фридман илюстрира това свое становище с примера на много социалистически държави, които дълги години се водиха именно от идеята за равенство на всички членове на обществото. Там разликата в имотното състояние на управляващите и близките до тях протежета съотнесена към най-ниските слоеве на обществото е много по-голяма отколкото в развитие пазарни икономики.
Най-хубавото на свободния пазар и свободата на личността, е че от това се възползват в най-пълна степен именно представителите на средната класа. Нобелистът завършва с думите: „Онова общество, което поставя равенството на групата пред свободата на отделния индивид, в крайна сметка остава и без двете".
Следва - Какво не е наред с образователната система?
BatVlad
на 15.11.2007 в 18:49:35 #3Някои от долните конспиратори май вярно са спали в часовете по Икономическа политика когато с е говорило за А.Смит, Дж.Ст.Мил, Рикардо и всички класици и не разбират много класическото понятие на свободата. Е, поне прочетете още веднъж преразказа и после поровете из гугъл. Иначе в БГ някой умник може и да си помисли за пропаганда-)
Неделчо Съботинов
на 02.11.2007 в 21:59:22 #2Колеги, много на конспиративни теории го ударихме. Студената война свърши, това е просто преразказ на книгата на един нобелов лауреат по икономика. Човекът е знаел какво говори, свободата преди всичко, минимална правителствена намеса, всичко да се контролира от пазара, подкрепям НАПЪЛНО. Колкото до това дали се прави пропаганда, може би е така, но да не би да има изцяло безпристрастни хора в медиите, мисля че няма. Мъни.бг продължавайте с поредицата, чакам следващите глави с нетъпрение, дано продължим и коментарите тук долу. Успех на всички
JIMI
на 31.10.2007 в 16:24:24 #1Кихано, И аз се чудя, защо този уважаван от мен сайт, продължава да побликува творенията, останали без съдържание или по-точно създадени без съдържание, на този Рейгънов тарикат. Те просто не звучат в унисон на времето. Но все пак са доказателство как лесно се стигаше до научни върхове критикувайки отсрещната страна. Това беше ежедневие и при социалистическите върхушки. Много от днешните политици са били творци на диалектическия материализъм и политикономията с трудове по нищо неотстъпващи по научна стойност на гореспоменатия, защото имаше два строя и две гледни точки. Сега е интересно да се разглеждат въпросите на развитието на пазарното общество, което няма конкурент вече. Преди имаше прайм ейм - свалянето на противника, унищожаването му. Сега няма противник. Има грешно или правилно тълкуване на икономиката, грешни или правилни методи на анлизи, грешни или правилни постъпки във финасов план и т.н. Ако обаче, чрез припомнянето на такива като ..ман се цели насочването на мисълта към дилемата кой беше прав преди 20 години, тогава нека се представят алтернативите на модерната икономическа наука и да решиме кое е за предпочитане- социален капитализъм или американската мечта. Между другото, водещо заглавие е че САЩ са първи по конкурентоспособност, заедно със страните на развития социален капитализъм от Скандинавия. А сега. Ето тема за разговор.