Всички европейски министри на транспорта на започналата днес конференция в София се обединиха около становището, че задръстванията са голяма пречка за икономическото развитие.

Гръцкият транспортен министър Михалис Ляпис даде примери как се справя Гърция с този проблем. За да се улесни и облекчи трафика в Атина, е била построена нова магистрала в западна посока, дълга 65 км, която значително е намалила задръстванията.

По думите му Гърция трябва да се справи със задръстванията във и около големите градове и по пътните връзки към тях, което все още остава нерешен проблем за страната.

Турският министър Исмет Йълмъз заяви пред участниците в конференцията, че задръстванията определено спъват търговията по света и нанасят огромни загуби.  Той смята, че именно този европейски форум, може да промени бъдещето, ако всички държави работят заедно за решаването на проблема.

Микола Рудковски, министър на транспорта на Украйна, поиска съдействие от ЕС за проектите, които се осъществяват в граничните на Общността държави. По думите му това би могло да даде тласък и на товарооборота и по-доброто икономическо сътрудничество.

Той прогнозира, че все по-голямо съдействие и приоритет в Европа ще се оказва на екологичния и безопасен транспорт. Украйна вече е разработила своята стратегия за 20 години напред и в нея влиза проекта за построяване на голям аутобан от Източна до Западна Украйна, който ще свърже Китай с ЕС.

За реализацията на проекта обаче е необходимо участието на всички заинтересовани държави. В момента за този проект текат консултации между страните в ОНД и с Полша, като представител на ЕС и най-заинтересован потребител на проекта.

Украинският министър на транспорта предложи всички държави да насочат усилията си към железниците, най-вече за увеличаване на скоростта и възможността да се ползва този транспорт, за да се облекчи трафика по пътищата.

Тази идея подкрепи и македонският транспортен министър Миле Янакиески, който посочи за пример съвместните проекти с България. Коридор №10 и Коридор №8 са приоритетни за Македония, каза министърът.

Коридор № 10 , от който особено важен за нас е участъкът Истанбул-София-Белград, минава през граничната гара Димитровград, която стана обща гранична жп гара с България и така времето за престой на товарните и пътнически влакове беше намалено наполовина.