„Общините се надяват да закърпят бюджетите си с данък "Ниви", съобщава от първата си страница „Сега"
В търсене на допълнителни бюджетни приходи местните власти поискаха да се облагат и ниви, лозя, ливади, овощни градини и пасища. "Националното сдружение на общините в България (НСОРБ) предлага да се въведе данък върху земеделските земи, независимо дали те се обработват или не. Това е единственият недвижим актив, върху който няма данъци, а чрез него се генерират съществени приходи, включително и чрез субсидии от ЕС", обясни вчера кметицата на Добрич Детелина Николова, член на ръководството на НСОРБ. Министерството на земеделието обаче веднага отхвърли идеята, а финансовото не успя да даде коментар в рамките на работния ден. Представители на бизнеса обясниха пред "Сега", че най-големите потърпевши от въвеждането на такъв данък може да се окажат държавата и общините, защото и те са собственици.

В НСОРБ са изчислили, че ако се въведе минимална ставка - например левче за декар, в общинските хазни ще влязат 19 млн. лв. годишно, а ползата ще е най-вече за малките селски общини, които са зле финансово, а и няма откъде да си набавят допълнителни приходи. За целта трябва да се допълни Законът за местните данъци и такси. Земеделските терени са единствените имоти, които не пострадаха сериозно в кризата, напротив, интересът към тях, сделките и цените растат.

Общините не за пръв път повдигат този въпрос. Те го поставиха и през есента на 2009 г., в първите месеци от управлението на ГЕРБ. Тогава мнозинството се раздвои. Менда Стоянова, председател на парламентарната бюджетна комисия, прояви разбиране към желанието на кметовете местните бюджети да се захранят с нови данъци, вкл. и за пустеещи земи. Но съпартийката й Десислава Танева, шеф на парламентарната комисия по земеделие, опонира, че администрирането на такъв данък е трудна и неблагодарна работа. "Ще трябва да създадем администрация, чиито разходи ще са два пъти повече от събраните приходи", обясни Танева, която доскоро имаше акции в един от най-големите фондове за земеделска земя - "Мел инвест".
Още от статията на „Сега"

"Данък нива", четем от първата страница на „Стандарт"
Данък "нива" поискаха кметове. Земеделските земи са единствената недвижима собственост, която не се облага, мотивират се те. Общинарите са пресметнали, че ако налогът е един лев на декар, в касите им ще влязат 19 милиона лева.

Идеята на Националното сдружение на общините огласи кметът на Добрич Детелина Николова.

Нивите носят сериозни приходи на собствениците и чрез европейски субсидии, аргументира се Николова. Постъпленията от новия налог ще отиват в малките и средните общини, които нямат други възможности за повишаване на приходите.

Досега неведнъж е било обсъждано въвеждане на данък, но само върху пустеещите ниви, за да се стимулира тяхното обработване. Нито един министър на земеделието обаче не посмя да го вкара в закон.
Още по темата от „Стандарт"

„Шофьори на градус ни возят до морето", предупреждава от първата си страница „Монитор"
Шофьори, които настъпват газта повече от позволеното, след като преди това са изпили една или две бири, ни возят до морето. Това сочат първоначалните данни от акция „Автобус", която провеждат служителите на „Магистрална полиция" към СДВР. От общо 40 проверени шофьори от събота до понеделник полицаите са написали около десетина акта за превишена скорост и са свалили двама водачи от рейсовете за груби нарушения. Единият бил изпробван с дрегер на магистрала „Тракия" и уредът отчел 0,52 промила алкохол. Шофьорът обяснил, че предишната вечер е изпил една бира, докато гледал европейското първенство по футбол, но проверяващите са категорични, че не е възможно при една бира преди лягане устройството да покаже тези стойности на следващия ден.

„Може да е изпил една бира, но ако е била 5-литрова", коментираха шеговито полицаите. Веднага след засеченото нарушение се наложило от фирмата превозвач да изпратят друг водач, а през това време рейсът останал спрян край пътя. Другият свален от автобуса бил шофьор, който превозвал пътници при положение, че книжката му е била отнета за различни нарушения.

Проверките на рейсовете ще продължат пред цялото лято. За пръв път през тази година служителите на „Магистрална полиция" спират абсолютно всички автобуси, с които се превозват деца на летни лагери до морето.

„Реално спираме всяка машина, защото предварително не можем да знаем дали има деца в нея или пътници", обясни пред „Монитор" шефът на „Магистрална полиция" Васил Илиев. От събота сутринта 10 полицейски екипа и два на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация" контролират всички изходи на столицата, откъдето минава потокът от пътуващи към морето. „Сега ги проверяваме на излизане, в края на лятото ще ги спираме като се прибират", посочи Илиев.
Още от статията на „Монитор"

„Чакаме 1 млрд. лева от 10 концесии в транспорта", пише на първата си страница „Класа"
Към настоящия момент на концесия са предоставени 10 транспортни инфраструктурни обекта. Разчетите показват, че те ще донесат на държавата приходи от над 1 млрд. лева. Сред предоставените и вече концесионирани обекти са и двете летища във Варна и в Бургас, които са добър пример за публично-частно партньорство. Това каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски в понеделник на форум "Перспективи за развитие и инвестиции в секторите транспорт, логистика и машиностроене в България". По думите му, двете летища са набрали темпове и са започнали реално да реализират инвестиционната си програма. Тя включва нови писти и два терминала, които са в процес на изграждане.

В момента се подготвят процедури за няколко важни обекта, които се надявам да привлекат чуждестранни инвеститори. Летище София се нуждае от стратегически инвеститор, като целта е то да стане, колкото е възможно по-силно регионално летище. За концесия се подготвят и редица пристанищни терминали - в Бургас, Русе, Видин, Лом, Никопол и Тутракан, подчерта министърът. Той добави, че се работи активно по предстояща концесия на пристанището във Варна. Стартирали сме и няколко процедури за отдаване на концесия на жп гари. В момента се прави анализ за летище Пловдив, а летищата в Русе и Горна Оряховица са в отворена процедура по концесия, посочи Московски.

Министърът съобщи още, че сме дали всички необходими документи на инвеститорите от Катар и те си правят анализи и разчети. Доколкото ми е известно, те не се интересуват само от летището в Балчик, по-скоро ги интересува пакет от терен, летище, възможност за яхтено пристанище. Теоретично сме в състояние да им предоставим това. В момента, в който кажат точно какво ги интересува, ще направим всичко възможно да отговорим на техните инвестиционни очаквания, увери министърът.
Още от статията на „Класа"

"Няма забавачки за 5-годишните", разкрива от първата си страница „Труд"
Училищата в столицата нямат готовност да приемат 5-годишните деца в подготвителни групи, въпреки че от септември 2012 г. всички малчугани на тази възраст трябва задължително да се включат в такава подготовка. Това показа проверка на "Труд".

По закон родителите са длъжни да запишат детето си в подготвителна група в детска градина или в училище, иначе ги заплашват глоби от 20 до 100 лв. Идеята е училищата да компенсират недостига в забавачките в големите градове, като разкрият подготвителни групи в своите сгради. Родителите обаче не могат да разчитат на школата.

Едва 24 от общо 160 училища в София са открили подготвителни групи с общо 480 места за петгодишни.

"Информационната система на Столичната община показва, че за 1000 петгодишни деца няма да достигнат места в детските градини", каза пред "Труд" шефката на дирекция "Образование" в Столичната община Мария Минчева. В момента от "Московска 33" издирват по електронната поща родителите на тези деца, обясни Минчева. Досега от кореспонденцията излиза, че 300 от тези 1000 деца не са проблем за общината, защото вече са записани в частна забавачка.

Сега общината търси 700 места за петгодишни, за да запълни недостига поне според данните на информационната система.

Тези 700 бройки също надвишават квотата за петгодишни в училищата, но не е това единственото главоболие на общината. Оказа се, че администрацията не знае колко точно са 5-годишните на територията на София! В момента районните кметства работят по задачата да открият колко малчугани в задължителна предучилищна възраст живеят на тяхна територия по данни на ЕСГРАОН. "Процесите са динамични и не знаем точно колко семейства се заселват и излизат от столицата всяка година", обясни Мария Минчева. Така че кметството трябва да се готови и за още липсващи места в предучилищните групи.

По данни на Националния статистически институт едва 81% от петгодишните в цялата страна са обхванати от подготвителни групи. Децата на тази възраст са 75 915. Излиза, че за една пета от тях няма места. До редакционното приключване на броя от министерството на образованието не казаха как ще се справят с очертаващия се хаос.
Още от статията на „Труд"

"Охранителят Енев пробвал схемата на грабежа седмица по-рано", е едно от заглавията от първата си страница „24 часа"
Георги Енев, който открадна 1,5 милиона лева от инкасо автомобил, вероятно е действал сам, съобщи БТВ. Според говорителя на Окръжна прокуратура - Пловдив Гаврил Гавраилов охранителят е бил добре трениран физически и е напълно възможно да е пренесъл 150 килограма банкноти сам от служебния в личния си автомобил. Директорът на местната полиция Тодор Чонов изясни, че парите са тежали доста по-малко, но не конкретизира колко точно.

Липсват и други доказателства, които да водят към съучастник на Енев. Според източници, близки до разследването, минути след обира мъжът е заснет от камера на КАТ да управлява сам колата си „Опел Кадет", която вече е намерена на десетина километра от Пловдив - след село Храбрино, при хижа "Академик". Полицията вече използва кучета, които следят оставената от охранителя диря.

Няма данни мъжът да е напуснал страната. Енев е бивш военнослужещ, участвал в мисия в Афганистан преди осем години, като е бил шофьор. Твърде вероятно е и да се укрива в планината, а за последно е засечен над родопско село.

От пловдивската полиция твърдят, че няколко дни преди обира Енев направил генерална репетиция по същия маршрут и за първи път в службата си като охранител помолил колегата си да наруши правилата и да слезе от автомобила, за да му купи закуска. След като се убедил, че схемата работи, 33-годишният мъж я приложил на практика в петък. Предстои колегата му да бъде разпитан, като най-вероятно ще мине и през детектор на лъжата.
Още от статията на „24 часа"

"КЗК препоръча увеличаване на надценките за аптеките", съобщава от първата си страница „Капитал Daily"
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) излезе със становище по искане на Българския фармацевтичен съюз (БФС), който настоява аптеките да получават процент от цената за работа с платените 100% от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) медикаменти. Антимонополният регулатор призовава здравните институции да увеличат парите, които фармацевтите получават. Ако това се случи, цените на т. нар.безплатни лекарства, които НЗОК покрива напълно, ще се увеличат средно с 20%, изчисляват от институцията. В момента касата плаща пълната цена на лекарства на стойност около 320 млн. лв. годишно.

КЗК: Аптеките да получават процент

Фармацевтите получават за напълно платените от касата медикаменти два лева за обработка на рецептата и касата им ги плаща на цена на търговец на едро. Те изтъкват, че касата бави 45 дни продажбата на лекарства, като по този начин аптеките кредитират със значителни средства държавата, която има законово задължение да осигури достъп на гражданите до лекарства.

Напълно платените от касата медикаменти обикновено са с висока единична стойност и затова желаещите да работят с тях трябва да разполагат с голям финансов ресурс, което според БФС насърчава съществуването на веригите аптеки, които компенсират разликата с продажбата на останалите си стоки.

Затова КЗК посочва, че аптеките трябва да получават процент. Освен това държавата трябва да създаде достъп на пациентите, тъй като от около 4000 аптеки едва половината - 2076, са сключили договор с НЗОК, като половината от тях предлагат 100% платени медикаменти. Това означава, че едва 25% от аптеките в България продават тези лекарства и е факт, че основно веригите изпълняват тази функция. Освен това в 15% от общините няма нито една аптека, която изобщо да е сключила договор със здравната каса.

Според Мирослав Ненчев, председател на БФС, държавата трябва да се погрижи гражданите си да имат достъп до лекарства. "КЗК постанови, че двата лева, които получава аптеката, са за плащане на дейността. Настояваме да получим реалната надценка или да договорим със здравната каса процент върху напълно платените лекарства. НЗОК получи отстъпки от производителите и ако ги използва, за да заплати нашата социална функция, цените няма да се увеличат", коментира той.
Още от статията на „Капитал Daily"

"ЛУКойл България" взе поредната поръчка от държавния резерв", разкрива „Сега"
"ЛУКойл България" взе поредния крупен договор за доставка на гориво за държавния резерв. Фирмата получи близо 42 млн. лв. за доставката на 14 421 тона зимен дизел. Поръчката е била изпълнена почти светкавично - договорът е сключен на 1 юни и към 11 юни вече е изпълнен, става ясно от регистъра на обществените поръчки.

Това е третият договор за доставка на зимно гориво, който държавният резерв сключва от началото на годината. Резервът първо закупи 8163 тона дизел за 24.9 млн. лв., а после плати допълнителни 99.6 млн. лв. за 33 100 тона дизел. И трите сделки се сключват, без да е приета задължителната годишна програма за обновяване и натрупване на запасите. Те се финансират с пари от продажба на старо гориво. Не е ясно кой и на какви цени го купува. Тази информация не се обявява публично от резерва, а сделките стават през борсите.

Продължава да е и мистерия защо агенцията се запасява с толкова много зимен дизел, който е по-скъп от обикновения. Общото количество дизел, което трябва да се обнови тази година, е 90 000 тона.

Доставките на гориво за резерва отвориха и нова разделителна линия между вицепремиерите Симеон Дянков и Цветан Цветанов. В портала за обществени консултации на кабинета изненадващо тази седмица се появи изцяло нов законопроект за задължителните запаси от нефт и нефтопродукти. Проектът не е придружен от мотиви, не пише и коя институция го е подготвила. Според източници на "Сега" обаче законопроектът ще бъде внесен именно от Цветанов. Текстът предвижда сериозно намаляване на количествата задължителни запаси, които частните фирми са длъжни да поддържат като резерви наред с агенцията.
Още от статията на „Сега"

"Дянков на турне за еврооблигациите", четем в „Стандарт"
Финансовият министър Симеон Дянков тръгна на турне, за да презентира пред европейските банки предстоящата през есента емисия на български еврооблигации, научи "Стандарт". До петък вицепремиерът и екипа му ще посетят градовете, където са централите на трите банки, които ще извършат предстоящото емитиране на облигациите. Става дума за BNP Paribas, чиято централа е в Париж, HSBC в Лондон и Raiffeisen bank във Виена. Трезорът, през който ще бъдат осъществени транзакциите по продажбата на дълга, е базираната в Люксембург Bank of New York Mellon.
Още от статията на „Стандарт"

"Проблемните кредити растат с още 160 млн. лв. през май, от началото на годината с 818 млн. лв.", пише „Класа"
Лошите и преструктурираните кредити в банковата система отчетоха пореден скок. Само за месец май те се увеличават с нови 160 млн. лв. до общо 9,9 млрд., показа статистиката на БНБ. Това като че ли обаче не е новина, тъй като от началото на годината тенденцията е все такава. Единствено през декември имаше спад, но това се оказа епизодично явление за последните три години и не доведе до постоянен тренд. Като дял от всички отпуснати лошите и преструктурираните заеми нарастват съвсем минимално за месец - от 23,43% от всички отпуснати на 23,65%.

Най-сериозно е покачването в кредитирането за фирмите - на годишна база те растат с 6,1% през май т.г. (5,3% ръст през април 2012 г.) и в края на месеца достигат 33,883 млрд. лв. За домакинствата са отпуснати общо 18,788 млрд. лв., като спрямо същия месец на 2011 г. намаляват с 0,8% (0,8% годишен спад през април). Лекият ръст при жилищните заеми също се запазва. В края на май в тази графа са отпуснати 8,777 млрд. лв. и нарастват на годишна база с 0,4% при 0,5% ръст през предходния месец. Най-голям е спадът при потребителските кредити - те намаляват с 1,2% до 7,462 млрд. лв.

По дял на лошите кредити бизнесът остава първенец. От отпуснати 24,69 млрд. лв. (като се извадят овърдрафтите, тъй като при тях се счита, че няма лоши кредити) 6,38 млрд. са с проблеми в обслужването или са преструктурирани. Това прави 25,84%, или всеки четвърти. При потребителските делът на лошите заеми е 19,57%, или 1,46 млрд. лв., и бележи лек спад от април, когато бяха 19,82%. При жилищните всеки пети попада в тази графа - 20,5%, или 1,86 млрд. лв.

Така с тези 160 млн. лоши кредити през май от началото на годината цифрата е набъбнала с 818 млн. лв., като най-голям бе месечният скок през март - цели 394 млн. лв. На годишна база през май скокът е със 1,99 млрд. лв. Припомняме, че според статистиката на централната банка лоши заеми са само тези с просрочие над 90 дни, които в края на март са 16,21%, или в цифри това прави 9 млрд. лв. при собствен капитал на банковата система от 10,5 млрд. лв. и активи за 78 млрд. лв.
Още от статията на „Класа"

„Пътувайте с най-добрите джаджи през лятото", препоръчва „24 часа"
Лятото вече дойде и е време да стягаме куфарите за традиционната ваканция. Добрите туристи се отличават по това, че организират багажа си. А това в последните години означава вземането на по-малко дрехи и на повече джаджи, които ще са ви изключително полезни по време на почивката.

Дрехи и сувенири можете да си купите отвсякъде, но понякога липсата на качествен кабел или друго миниустройство може да вгорчи почивката ви, казват пътешествениците. За това британският вестник "Индипендънт" направи подбор на най-полезните джаджи, които е добре да сложите в куфара си по време на почивката, независимо дали тя ще е обикаляне из непозната страна, или просто мързеливо излежаване на плажа.

За да пестите място от книги, може да ги прехвърлите на електронен четец. Не се разделяйте обаче с устройства, снабдени със слънчеви батерии, могат да се окажат много полезни.
Още от статията на „24 часа"

„Нов живот за старите мебели", разкрива „Труд"
Какво се случва с мебелите и вещите, които внасят удобство и уют в живота ни, когато един ден станат излишни и излязат от употреба?

Нагласата да имаме все повече и по-нови неща, а и динамичният и мобилен начин на живот не ни позволяват да се привързваме особено силно към предметите в дома. Рано или късно те стигат до боклука, но не е задължително животът им да свършва там.

7 млн. тона предмети на боклука

Седем милиона тона мебели излизат от употреба всяка година в Германия. Шкафове, етажерки, дивани, скринове и купища столове и кресла - почти 90% от тях директно се изгарят в предприятията за преработка на отпадъци. Но това вече е на път да се промени. Как в страната на реда и дисциплината - Германия, се дава втори шанс на употребяваните мебели?

Хаген е малко градче в гъсто населената германска провинция Северен Рейн-Вестфалия, на по-малко от час път от Кьолн, Есен и Дюселдорф.

Мебелното предприятие Moеbel & Mehr е разположено недалеч от гарата, в ремонтирана сграда на бивша пивоварна.

Фирмата стартира дейността си с 35 работници, чийто брой днес е нараснал на 350 заети в различни дейности в дърводелската, шлосерската, електротехническата и тапицерската работилница, в художествения дизайн и фотостудиото. Тук обаче не се произвеждат нови мебели, макар че навсякъде се носи миризма на дърво, стърготини и лакове. А се реновират изхвърлени вещи.

В изложбените халета, разположени на три етажа и 4500 кв. м, човек може да намери на разумни цени почти всичко, което е необходимо за бита и обзавеждането на едно жилище. Залите обаче нямат вид на окаяни складове за мебели втора употреба, а са аранжирани с любов към детайла. Любезни консултанти общуват с клиентите, сякаш са в луксозен магазин.
Още от статията на „Труд"

"Пластхим-Т" ще вложи 33 млн. лв. в нов цех за целофан", съобщава „Капитал Daily"
Компанията за пластмасови изделия "Пластхим-Т" ще инвестира 32.9 млн. лв. в разширяване на производството си в град Аксаково до Варна, като за целта ще купи нови, енергоспестяващи машини. В понеделник дружеството получи сертификат за инвеститор клас А от министерството на икономиката, който дава право на административни и други облекчения. От началото на годината Агенцията за насърчаване на инвестициите е издала 5 сертификата за общо 454 млн. лв. планирани вложения, които ще разкрият 580 постоянни работни места, обяви по време на церемонията по връчването министър Делян Добрев.

Повече целофан

Новият цех, който се строи със заеми от BNP Paribas и "Уникредит Булбанк", ще заработи до края на следващата година и ще създаде работа за 50 души. "Пластхим-Т" ще купи машина за производство на биаксиално полипропиленово фолио (целофан), съоръжение за разкрояване и нарязване (слитер) и рециклираща инсталация. Целта е удвояване на сегашния производствен капацитет. Фолиата се изпозлват най-вече в хранителната и химическата промишленост, в строителството, транспорта и печатарството.

"Сега удвояваме капацитета на цялата компания, тъй като има голямо търсене в Европа", обясни пред "Капитал Daily" председателят на директорския борд на фирмата Цветан Лъжански. По думите му моментът е много подходящ за инвестиции в икономично оборудване, което ще създаде конкурентно предимство пред останалите в бранша. "Конюнктурата е много удобна за такава голяма инвестиция", твърди Лъжански, който доскоро беше изпълнителен директор на бутилиращата компания "Девин".

Производството на полипропиленови продукти не генерира отпадъци, тъй като всички остатъци се смилат и се връщат обратно в цеха, твърди производителят. Засега в "Пластхим-Т" не е планират да се занимават с биоразградими полимери.

За какво е сертификатът

Производителят на целофан все още обмисля за какви отстъпки да използва сертификата. По закон администрацията трябва да придвижва в съкратени срокове документите на инвеститорите, обозначени като клас А. Те имат право и на индивидуално обслужване, финансова помощ за строителство на инфраструктура и обучение на персонал, свързани с инвестиционния проект. "Засега ни се дава този сертификат, оттам нататък вече се работи с министерството и с агенцията по инвестиции", коментира Лъжански.
Още от статията на „Капитал Daily"

"Пускат рекордно евтини кредити за саниране", съобщава „Монитор"
За заем за саниране на жилищна кооперация на цена от 2,87% до 5,86% ще може да се кандидатства в най-скоро време. Това стана ясно вчера при представянето на Фонда за жилищно обновяване, който се управлява от Корпоративна търговска банка (КТБ).

Средствата на фонда се осигуряват от два източника - над 9,5 млн. лв. от Оперативна програма „Регионално развитие" (ОПРР) и 1 млн. лв. съфинансиране от КТБ.

„Цената на кредита за саниране от фонда е без такси и комисиони, поясни Александър Пантелеев, началник управление „Кредитиране" в банката. „За кредит от 2000 лв. със срок на изплащане от 7 години вноската ще е 32 лв., а ако заемът е от 3000 лв. месечно, ще трябва да внасяме по 47 лв. При 5000 лв. - по 79 лв.", уточни той.

„Всеки заем от фонда ще е с шестмесечен гратисен период, а цената на кредита пада, когато доверителната сметка на Сдружението на етажната собственост е в КТБ", поясни той.

„Целта на отпусканите евтини кредити от Фонда за жилищно обновяване е да могат и хората, нямащи достатъчно спестени пари, да се включат в проектите за саниране по ОПРР и да могат да платят своя дял от 50% от цената на проекта, другата половина от стойността е субсидията по европрограмата", каза Георги Христов, изпълнителен директор на КТБ. „Банката ще дава и гаранции за отпускане на кредити за саниране от други български трезори", поясни той.

За получаването на нисколихвените кредити има определени условия, като едно от тях е възрастта на заемополучателите, добавена към срока на кредита, да не е по-голяма от 63 г. за мъжете и 60 г. за жените. Това ограничение може да бъде игнорирано, ако се сключи застраховка живот в полза на банката. Друго от условията е кредитоискателят да няма просрочени за повече от 60 дни задължения към кредитни институции. Срокът за отговор за одобрение или отказ на искането за кредит е 15 дни.
Още от статията „Монитор"