Radiohead разчупи традициите в звукозаписната индустрия и заяви, че феновете могат да платят колкото си искат за новия албум на групата In Rainbows, теглейки го от Интернет. Феновете могат също така изобщо да не плащат.

Подобно нещо е правено и преди, но сега начинанието е особено знаково, тъй като Radiohead е една от най-големите група в света - твърди  британският Daily Telegraph, напомняйки за парчета като Creep, Paranoid Android, Karma Police.

Radiohead могат да си позволят да продават албума си директно от уебсайта си, тъй като вече не са обвързани с някоя звукозаписна компания. Китаристът Джони Грийнууд заявява, че албумът ще се „продава" само от уебсайта на компанията, започвайки от 10 октомври.

Лоялните фенове може би ще искат да платят на бандата нещо за положения труд, но по-икономичните могат да се разминат с 45 пенса, колкото е таксата за обслужване на кредитната карта.

Албумът се предлага и „на живо", но вече струва 40 паунда. Освен CD с новите песни на групата в специалния комплект има две грамофонни плочи, компакт диск с допълнителни песни, фотографии, текстове, арт. Групата няма да дели печалбите си с търговци на дребно - поръчката на специалната кутия може да се направи само онлайн.  

Това е първият албум на Radiohead след излезлият през 2003 година Hail to the Thief, на който договорът на групата с EMI/Capitol приключи.

Коментатори посочват, че Рейдиохед се опитват да изградят независим бизнес модел, който е пригоден за нуждите им. „Освен ако звукозаписните гиганти не се събудят един ден и не открият модел, който осигурява истинска ценност на творците, технологията ще продължи да заобикаля звукозаписните компании и в сравнение с това пиратството ще изглежда сравнително малък проблем".

Radiohead ще имат изгода и от онези, които няма да решат да отделят 40 паунда, тъй като изтеглянето на песните става след регистрация на данни за потребителя - така че бандата ще знае какви са феновете им и ще може да се насочва към тях директно в бъдещи маркетингови кампании.

Безплатните албуми увеличават търсенето на изпълнения на живо и турнета.

Другият голям пример е Принс, който през юли пусна албума си ‘3121' безплатно във Великобритания чрез Daily Mail. Едновременно с това бяха обявени 21 дати за изпълнения в Лондон, всички билети за които се разпродадоха.

Починът на Radiohead надали ще добави нова известност или много милиони в банковите сметки на световната група, но моделът, който те разработват, може да се окаже правилното решение за новите и още непознати групи. Те досега се бореха да сключат договор за звукозапис, който им отнемаше печалбите и канализираше в поп творческите им търсения.