Кражбите на гориво в БДЖ за 2013 и 2014 година възлизат съответно на 1 млн. лв и 1.174 млн. лв. или общо това са 2.174 млн. лв. Това заяви изпълнителният директор на БДЖ "Товарни превози" Любомир Илиев по време на пресконференция днес.

В кражбите са участвали хора от всички нива в дружеството за товарни превози, както и самият "Холдинг БДЖ". За 2013 г. са били заловени 35 души, които обаче са наказани със забележки или други по-ниски наказания и не са били уволнени. През 2014 г. броят на заловените лица се увеличава драстично на 65 души, като и сред тях няма уволнени. Тези служители обаче в момента са на прицел, заканиха се от ведомството.

Илиев заяви, че в кражбите най-вероятно са участвали и бившите изпълнителен и зам. изпълнителен директори на дружеството -  Християн Кръстев и Чавдар Трендафилов. Просто те е нямало как да не забележат преразхода на гориво, категоричен бе шефът на БДЖ "Товарни превози".

Председателят на съвета на директорите на "Холдинг БДЖ" Велик Занчев от своя страна се застрахова, като посочи че Християн Кръстев и Чавдар Трендафилов няма преки доказателства за това дали са участвали в кражбите, но бе посочено, че под тяхно наблюдение са били доставките на гориво и разходните норми на локомотивите.

Илиев даде и данни за средния разход на гориво, който през 2012 г. е бил. 8 л. на брутотонкилометри. През 2013 г. този разход се увеличава с 1 литър, а през 2014 г. с още един. Разходната норма за маневриране е била 15 литра на час, като постепенно и тя се е увеличавала.

За да се стигне до това състояние, GPS системите на почти всичките локомотиви са били деактивирани, като те не са могли да изпращат данни за движението им. Заедно това камерите от пунктовете за зареждане също са били изключени и също не са могли да съхраняват важни данни от процеса по зареждане на резервоарите с дизел, допълни Илиев.

Това, което обеща Любомир Илиев, е за тази година загубите да бъдат намалени с 1 млн. лв. За тази цел са предвидени няколко мерки, сред които възстановяване на GPS проследяването, както и повторното пускане в експлоатация на видеосистемите в десетте пункта за зареждане на гориво в локомотивите. Освен това ще бъде създадено спецзвено, което ще обикаля точки от трасетата на влаковете, за които се подозира, че локомитивите се източват.

Любомир Илиев каза още че през април се очаква да бъдат отчетени първите резултати след въвеждането на мерките.