Автомобилният концерн Daimler, след като се раздели с Chrysler, ще бъде изложен на засилен натиск от страна на финансовите инвеститори. Според експерти, акционерното дружество „Даймлер" ще събуди апетита на хедж фондовете, твърди германската бизнес медия Handelsblatt.

Голямата нетна ликвидност, която сега според анализаторите възлиза на €12,9 млрд., превръща ново-формирания концерн в една атрактивна цел. „Все още не сме решили за какво ще изразходваме тези пари", казал е за Handelsblatt финансовият шеф на Daimler Бодо Юбер.

„Ако Daimler сам не се задейства, виждаме концерна като ясна цел на хедж фондовете, които ще упражнят натиск върху мениджмънта", казва финансист от BHF-Bank. Daimler може да бъде принуден да изплати извънредни дивиденти или да започне програма за обратно изкупуване на акции. Подобно начинание няма да бъде първо по рода си във финансовия свят. По същия начин хедж фондът TCI принуди Deutsche Börse да се откаже от едно планирано поглъщане, а от енергийният концерн Eon след провалената сделка за испанската Endesa бе поискано да изплати извънредни дивиденти.

За разлика от ръководството на компанията, специалистите в бизнеса не изключват опасността от атака срещу Daimler. Експерт в автомобилния бизнес предполага, че новият Daimler може да стане кандидат за поглъщане. „В средно- и дългосрочен план Daimler трябва да се притесни за собствената си независимост".

Разбира се, според мениджърите на Daimler подобен сценарий е невероятен. „Контролираме нашата съдба повече и по-добре, отколкото преди половин година", каза шефът на Даймлер Цетше в понеделник в Щутгарт. Директорът се аргументира със силното повишение курса на акциите на компанията си, след като от февруари насам се търсеше съдбата на американското поделение Chrysler. „По него време имаше риск, че друг вместо нас ще взема решенията - със сигурност рискът бе далеч по-голям, отколкото днес".

По сведения от индустриалните среди, до този момент е нямало знаци, че някой финансов инвеститор се е опитвал да погълне компанията.

Анализатор от Hypo-Vereinsbank по същия начин не счита, че поглъщане на Daimler е вероятен сценарий. С пазарна капитализация от над €60 млрд. Даймлер ще е голяма лъжица за устата на финансовите инвеститори.

И въпреки това специалистите настояват, че в следствие на силно разчленената структура на акциите ще е достатъчно едно просто по-голямо дялово участие в Daimler, за да може да се оказва сериозен натиск върху ръководството. Щутгартци си нямат голям акционер. Най-големият индивидуален вложител е Кувейт, който има близо 7.1%. Това не осигурява действителна защита срещу финансови инвеститори, които според предишни изказвания на Daimler могат да укрупнят между 15 до 20 процента от акциите на компанията.

Затова анализаторът от BHF-Bank вижда потенциална атака от хедж фондове за повече от възможна. Разбира се, сега рискът Daimler да бъде атакуван от финансови инвеститори е по-малък, отколкото по времето, когато курсът на акциите бе едва 33 евро. Обаче тогава големите инвеститори са били задържани от гнилия Chrysler. След освобождаването от американското поделение, сега  производителят е „евтин, чист и се състои от две поделения, които могат да вървят и сами".