БАЛИП посочва, че ръстът на цените на ограниченото предлагане от публични компании придобива обезпокоителни размери. Общността на инвестиционните посредници обръща внимание на регулаторния орган към някои тревожни тенденции, които се отразяват манипулативно на пазара и следва да предизвикат сериозна инициатива в регулацията.
Интересът към първичните публични предлагания се преекспонира чрез пропуски в процедурите, като в последния случай с IP0-то на Трейс Груп Холд се стигна до мащаби на истерия. Стойностите на съотношението между цена на акцията и печалбата от нея (коефициент P/E) за много от позициите към юни 2007 г. вече са екстремни - трицифрени и дори четирицифрени.
Средните коефициенти цена/възвращаемост при основните индекси на БФБ към края на октомври 2007 г. варират от 30 при SOFIX до над 185 при BG40. Сред инвестиционната общност съществува убеждение, че някои цени на нисколиквидни дружества са поддържани манипулативно с цел преоценка на портфейли и изкуствено завишаване на резултати, като това се допуска дори от колективни инвестиционни схеми, които са в санкция от регулаторния орган.
Екстремни крайности се забелязват и при провеждането на добра корпоративна политика от компаниите на борсата: от пълно пренебрежение към задълженията си за прозрачна и публична информация до прекалено насищане с „добри новини", които подвеждат непрофесионалните инвеститори на пазара. Очевидно е засилването на манипулативната роля в рекламната дейност на публични компании и взаимни фондове, които акцентират върху постигнати резултати за минали периоди при отсъствието на еквивалентни послания, че постигането им в бъдеще не е толкова сигурно.
„Считаме, че КФН като регулаторен орган, който следва да реагира в интерес на всички участници на пазара, има нормативно дадената възможност да следи и санкционира пазарните злоупотреби с финансови инструменти, вкл. манипулирането на пазара на финансови инструменти, така че да осигури еднакви условия за всички участници на пазара" - посочва писмото на БАЛИП до регулаторния орган, като уточнява конкретни механизми, които следва да бъдат прилагани от КФН за преодоляване на негативните ефекти от нездравословния дисбаланс на пазар.