„Предай хазяйката", избира за заглавие на първата си страница „Стандарт"
Дойде часът да отмъстим на алчните хазяи. Данъчните пуснаха горещ телефон, на който всеки може да натопи собственици на имоти за укрити налози от наеми. Обажданията до 0700 18 700 са на цената на градски разговор от цялата страна. Участниците в акцията "Предай хазяина" може да пратят и имейл на адреса infocenter@nra.bg. Приемат се сигнали за укрити доходи от наем на магазини и жилища. Анонимки обаче няма да се проверяват, предупредиха от Националната агенция по приходите. Оттам гарантират, че няма да разкриват на никого авторите на сигналите. Копия от договори за наем или документи за платените суми са добре дошли за бирниците.

В момента масово студенти и гурбетчии дават пари на ръка, които изобщо не се декларират от собствениците.

„Правителството отлага реформите поне с година", разкрива от първата си страница „Сега"
Управляващите отлагат реформите поне за средата на мандата си. "Първо трябва да запушим пробойните, не може успоредно да правим и реформи. Мандатът е четири години", отсече премиерът в интервю за Нова телевизия. В отговор от "Синята коалиция" обвиниха кабинета, че няма воля за реформи, а синдикатите и бизнесът настояха за ясен график и ангажимент на кабинета по изпълнение на антикризисните мерки.

"Първата антикризисна мярка, която съм обещал и с колегите от МВР и ДАНС правим, е да уплътним бездънната каца, да не изтичат средствата на държавата. На втората, на третата, на четвъртата година тя ще започне да се пълни, защото няма да изтича от нея. Тогава ще можем да свършим и тези неща, които, за съжаление, сега без пари не можем да свършим. Реформи се правят и с пари", отложи хоризонта на реформите Борисов. От думите му стана ясно, че мерки в близко бъдеще могат да се очакват само в областта на здравеопазването. Пенсионната реформа се отлага за 2012 г., когато и в Европа, и у нас ще има по-голям консенсус по темата за вдигане на пенсионната възраст.

Охлаждането на реформаторския патос на кабинета е в рязък контраст с поетите ангажименти в управленската програма до 2013 г. В нея реформата в администрацията и публичния сектор е представена като антикризисна мярка, която ще гарантира по-ефективно изразходване на публичните финанси, а кризата се сочи като шанс за по-бързи и решителни действия. Липсата на такива действия и ангажимент за по-сериозно орязване на публичните разходи бе критикувана от икономистите, а вчера от "Синята коалиция" заявиха в прав текст, че отлагането на реформите се дължи на страх.
Още от статията на „Сега"

„25 "безработни" тузари на прокурор", съобщава от първата си страница „Монитор"
Още 25 тузари от столицата са на път да се сбогуват с имането си, след като прокуратурата и НАП образуваха дела срещу тях. Акцията на данъчните и държавното обвинение започна преди близо година и има за цел да провери законно ли е богатството на хора, които притежават имане над 500 000 лева. Новите дела касаят далавери за милиони левове. Разследванията са за укриване на данъци и пране на пари в особено големи размери. Досъдебните производства са образувани, след като от НАП изпратили доклади от ревизиите на съмнителните тузари.

Оказало се, че те нямат доказани доходи, с които да покриват разноските по охолния си начин на живот. Някои от делата са за суми между 50 000 и 100 000 лева установена разлика в данъчните декларации на проверяваните. Други от разследванията обаче са за около половин милион лева.

При проверките на данъчните лъснали имената на младежи, голяма част от които били безработни. Те обаче мистериозно се оказали наследници на скъпи имоти в тузарските квартали на София. Благодетелите им не били техни роднини. По същия начин безработни са се оказвали и притежатели на лъскави лимузини. По образуваните до момента дела данъчните вече са наложили запор на част от имуществото на прикритите милионери. Тази мярка е задължителна, за да може НАП да си гарантира, че проверяваното лице няма да прехвърли имуществото си и така да се окаже без пари, с които да си плати дължимите налози.
Още от статията на „Монитор"

„Прогнозират до 1,2 млрд. лв. по-малко приходи в бюджет 2010", информира от първата си страница „Класа"
Прогнозираме около 1-1,2 млрд. лв. по-малко приходи в бюджета за 2010 г., отколкото сме планирали, съобщи вицепремиерът и финансов министър Симеон Дянков вчера.

По думите му събираемостта процентно се увеличава, но потреблението спада и затова има нулев растеж, а на фона на кризата това е успех.

В четвъртък ще се свика Консултативният съвет към Националната агенция за приходите (НАП), за да се обсъдят постъпленията в хазната. На него са поканени браншови организации, които ще представят състоянието на производството в момента и прогнозите си за края на годината. Вицепремиерът изрази надежда оживлението, което се наблюдава в износа, „да дръпне" и останалите сектори на икономиката. Засега правителството не планира да предложи актуализация на бюджета. Според Дянков от три до шест месеца след като икономиката тръгне нагоре, това ще се отрази и в приходите на хазната.

Вчера стана ясно, че няма да има извънредно заседание на Министерския съвет, защото ведомството на Дянков вече е намерило начин, по който с проектопостановление да се извърши намалението с 10% на разходите по министерства и ведомства. Документът вече е съгласуван с премиера и останалите министри и ще бъде внесен за гласуване на правителственото заседание утре.

В него е предвидено до декември да се превеждат по 90% от трансферите към държавните ведомства. Така на практика правителството връща използвания от предишните кабинети бюджетен буфер, като ще съкрати разходите, без да се позовава на чл. 17 от закона за бюджета, обявен преди 2 седмици за незаконен от Конституционния съд /КС/.

Съкращаването на държавните разходи с около 450 млн. лв. до края на годината е предвидено в антикризисния пакет от 60 мерки на правителството. Според представителите на Националния съвет за тристранно сътрудничество тази мярка ще има най-голям и сигурен фискален ефект за свиване на държавните разходи.

Ще припомним, че КС обяви за недопустимо намаляването на разходите, както бе записано в Закона за държавния бюджет за 2010 г., тоест, ако има влошаване на икономическата обстановка. Според съда промяна в параметрите на бюджета, каквато са разходите на бюджетните организации, може да стане само с решение на парламента. Това на практика „връзва ръцете" на правителството да приложи директно мярката за свиване на бюджетните харчове с 10%.
Още от статията на „Класа"

„Поредна отстъпка за колекционерите на антики", информира от първата си страница „Дневник"
Само два дни след като изтече законовият срок - 10 април, в който колекционерите на антики трябваше да декларират притежаваните от тях предмети, от Министерството на културата заговориха за нова отсрочка от 3 до 6 месеца за обявяване на собствеността върху ценностите.

В петък пред "Дневник" зам.-министърът на културата Тодор Чобанов заяви, че ведомството ще спази закона, който предвижда глоба, затвор и конфискуване на антиките от притежателите им, които не са изпълнили задължението си. А за регистрация на антики след изтичането на този срок вече се изискват по-сериозни документи, като договори за покупко-продажба, фактури, митнически декларации за внос и други доказателства за придобиването им.

В неделя зам.-министърът съобщи, че се обмисля поредна отсрочка, а в понеделник лаконично коментира, че удължаването е само хипотеза и тепърва ще се обсъжда. Неофициално източници от ведомството обясниха, че поредната отстъпка е почти сигурна и е по настояване на т.нар. големи колекционери.

Още миналия четвъртък в. "Труд" публикува становище на фондация "Тракия", свързана със смятания за най-големия колекционер в България Васил Божков, според което трите месеца, откакто са готови наредбите по закона, са недостатъчни като технологично време гражданите да се подготвят и подадат съответните документи.
Още от статията на „Дневник"

„Бюджетен детектив по следите на тайните анекси", пише в седмичния си анализ в „Сега" икономистът Емил Хърсев
В петък вечер онези, които по занятие се занимаваме с финанси в България, чухме от първенците в правителството две смразяващи вести - едната причина за другата, първата засягаща миналото, втората основа за бъдещето. Даже не мога засега да преценя коя от двете е по-тежка. Открити са тайни анекси, с които ведомства са поели незаписани в бюджета задължения, така че пресметнатият с отчитане на тези нови тежести бюджетен дефицит е не само двойно по-голям от досега обявения, но и ще надхвърли Маастрихтския критерий - максимум 3% годишен недостиг в хазната. Затова кабинетът се отказва от намерението да поиска България да се включи в Европейския резервен механизъм II, последна крачка преди замяната на лева с общата валута - еврото. Излиза, че през последните години всички сме смятали с грубо неверни данни. Тепърва всички прогнози, модели и бизнес планове ще трябва да се коригират. По-лошото е, че истината остава скрита.

Разбрахме, че известните ни данни за бюджета са неверни. Какъв е истинският фискален резултат за последните две години обаче не научихме. Правителството също не знае отговора на загадката. Тепърва ще правят ревизии и разследвания на държавните финанси за 2008 и 2009 г. С точна информация ще разполагаме едва когато аутопсията завърши. Дотогава ще гадаем и за по-сигурно ще приемем най-тежкия вариант, че 2008 г. не е завършила с излишък, а с поне 1% недостиг и че истинският дефицит за 2009 г. е поне 4%. (Финансовото ведомство говори за 3.7%, но коя е гаранцията, че при проверката няма да извади още 200-300 милиона задължения, които до днес не е установило?). Аз мисля, честно казано, че накрая дефицитът за 2009 г. ще се окаже под 3%. Дори да са намерени скрити задължения за милиарди, не всеки дълг е дефицит. Само онзи, падежиран в рамките на годината - вече платим, дори и да не е платен. В следващите месеци всеки може да се заеме по свой начин с разплитане на фискалната енигма.

Излишно е да питате финансисти и юристи какво и как се е случило, как изобщо е възможно в бюджета да изникнат милиарди скрити разходи, та да щръкне признатият от кабинета "свръхдефицит". Никой засега не знае отговора. Дори Еркюл Поаро да заведете при наскоро открит скелет, не би могъл да ви каже на мига кой е убиецът. С откриването на скелета работата на детектива тепърва почва. Същото е с бюджетните детективи. Има дълго да бъклим възможните версии и да търсим отговори. Това, което извести правителството, изглежда не само абсурдно, би трябвало да е невъзможно. По закон всяко ведомство сключва договори до размера на утвърдения му бюджет. Сумите са точно разпределени по бюджетни параграфи, мероприятия, проекти. Дължимата цена по всеки договор или анекс е държавен дълг от първия миг, в който овластеният положи подписа си. Вярно, има проекти, които траят две и повече години. Тогава средствата за тях се предвиждат в няколко последователни бюджета. Но преди да се сключи въпросният договор, пълната му цена трябва да е включена във финансовия план на държавата. Дължимите плащания за текущата година - в разходната част, всичко, което ще се плати през следващи години - в гласувания от парламента лимит за държавен дълг. Редът за поемане на държавен дълг е посочен в конституцията и който подпише договор и задължи държавата в нарушение на конституцията, макар и само със 100 лева, вече е извършил откровено престъпление, все едно дали го съзнава, или не. Не ми е работа тук да се занимавам с престъпления. Предостатъчно са гавазите на закона у нас - близо 70 хиляди.
Още от статията на „Сега"

„Спекула с бензина", разкрива „Стандарт"
Спекула с бензина завъртяха бензиностанциите, твърдят източници на "Стандарт", пожелали анонимност. От неделя цената на най-масовия бензин А 95 закова на 2,18 лв. за литър. Последно тя беше на такова ниво преди две години. Тогава обаче цената на петрола по световните пазари счупи всички рекорди, достигайки 147 долара за барел. С това се оправдаваше космическото поскъпване на горивото. През април 2008 г. литър А 95 в България струваше 2,20 лв., а цената на нефта тогава все още не беше достигнала върха си и се въртеше около 120 долара. Сега барелът се търгува за около 85 долара, но цената на горивото е на нивото, което беше при 35 долара по-скъп петрол. Въпреки че преди две години доларът вървеше по 1,27 лв., докато курсът сега е 1,46 лв., простите сметки показват, че в момента има спекулативно увеличение на цената на бензин и дизел. Цената на един литър петрол тогава е била 96 стотинки, а сега е 78 стотинки, показват изчисленията. Въпреки по-високия курс на щатската валута в момента нефтът е по-евтин, дори и пресметнат в левове. В образуването на цената на литър бензин се включват освен петрола, и производствените разходи, данъците, акцизът и печалбата. За тях в края на април 2008 г. са оставали 1,24 лв., докато сега за тези компоненти плащаме 1,40 лв.
Още от статията на „Стандарт" и Още по темата от „Стандарт"

„Санираме жилища с пари от конфискувани имоти", информира „Монитор"
Строителното министерство подготви промени в Закона за етажната собственост, с които да се предвиди създаването на фонд за саниране на сгради, като в него ще влизат и средства от конфискувани имоти, придобити по престъпен начин. Това каза за "Монитор" Екатерина Захариева, зам.-министър на МРРБ. Останалите приходи във фонда ще бъдат от бюджета и част от имотните данъци, уточни тя.

В проекта за промяна на закона ще се предвижда общините също да правят свои фондове, насочени към обновяване на жилищата, добави Захариева. Мисля, че подготвяните редакции ще намерят широка подкрепа, прогнозира тя.

Според зам.-министъра на строителството досега жилищната политика е била само на книга и почти нищо конкретно не е направено. Единствените изключения са съвместният проект с ПРООН и програмата за изграждане на ромски жилища. Звеното в МРРБ, занимаващо се с жилищна политика, се състои от 3-4 души и сега ще търсим начини да привлечем повече специалисти от други отдели, добави Захариева.

Ролята на държавата е да формира основните насоки в отрасъла, да осигурява средства не само от бюджета, но и чрез различни данъчни улеснения, добавя Захариева. Едва ли е най-удачно държавата да прави всичко в тази сфера. Опитът на напредналите страни в Европа показва, че много по-рационално е определени дейности в жилищната политика да се прехвърлят към други организации (да се аутсорсват).

В тези практики много напред са Германия и Холандия. Там се прилагат много независими от държавния бюджет облекчени схеми за финансиране на обновяването на сградите. Оттам са готови да ни окажат помощ, уточнява зам.-министърът на МРРБ.
Още от статията на „Монитор"

„Рекламният пазар през първото тримесечие: Минус 13%", анализира „Дневник"
Тъжните прогнози на българския рекламен бизнес от края на миналата година са факт. През първите три месеца на 2010 г. рекламният пазар продължава да върви надолу. Според данните на агенцията за пийпълметрични и маркетингови изследвания TNS/TV Plan брутните инвестиции в телевизионна реклама са паднали с около 13% спрямо същия период на 2009 г., когато за първи път се усетиха признаци на криза и свиване на маркетинговите бюджети на рекламодателите.

При разглеждането на числата обаче трябва да се има предвид, че те са изчислени по официалните тарифи на тв каналите и не включват отстъпките за количество, комисионите на агенциите и рекламодателите, както и бартерните договори. Сумите са без рекламите на игри, лотарии, тв канали и радиостанции, вестници, списания, издателска дейност, благотворителни организации, социологически и рекламни агенции. Обикновено истинските инвестиции се изчисляват, като се извадят между 15 и 50% от обявените стойности, което винаги прави числата за пазара условни, но пък тенденциите са ясни.

Така например според TNS/TV Plan за цялата 2009 г. пазарът на тв реклама беше спаднал с около 20%, докато по изчисленията на Асоциацията на рекламните агенции (АРА) намалението в нетни стойности беше около 28%.
Без изненади в топ 10
Въпреки че целият телевизионен пазар отбелязва 13% спад на вложените рекламни средства, комбинацията от гарантирани резултати за рекламодателите, евтина цена за контакт на хиляда души и адекватно пазарно поведение на големите играчи все още поддържа телевизията като канала с най-добри позиции в медийния микс.

В стремежа си да запазят пазарен дял и да отговорят на повишените очаквания на рекламодателите в кризата основните тв групи намалиха тарифите си средно с около 30% още в началото на миналата година. В конкурентна надпревара с лидерите bTV и "Нова тв" държавната медия БНТ 1 също коригира цените си за реклама през септември 2009 г. Според данните на TNS/TV Plan БНТ 1 бележи около 13% спад на привлечените инвестиции в сравнение със същия период за 2009 г., като обаче трябва да се има предвид, че миналогодишните суми са изчислявани върху по-високи цени за рекламно време.
Още от статията на „Дневник"

„Енергийният холдинг оставя 110 млн. лв. несъбрани вземания", обобщава „Сега"
Българският енергиен холдинг (БЕХ), който трябва да бъде закрит до края на юни, оставя след себе си 110 млн. лв. несъбрани вземания. Това научи "Сега" от одитори на холдинга.

Преди седмица от БЕХ съобщиха, че печалбата за 2009 г. е над 75 млн. лв. Според одиторите обаче отчетът е пренебрегнал факта, че на холдинга висят несъбраните вземания от столичната "Топлофикация". В края на 2008 г. бюджетът отпусна 400 млн. лв. на БЕХ. С половината от сумата бе увеличен капиталът му, а с другата половина холдингът купи вземанията на своята дъщерна компания "Булгаргаз" от столичната "Топлофикация". Оттогава тези вземания са намалели до около 110 млн. лв., но продължават да стоят в баланса на холдинга. Одитът ще бъде публикуван идната седмица и се изготвя от "Ърнст енд Янг".

БЕХ ще бъде окончателно разформирован до края на юни, а след това дъщерните му дружества ще заработят или самостоятелно, или ще бъдат групирани по сектори, заяви вчера министър Трайчо Трайков. В петък той и премиерът Борисов обявиха, че БЕХ се закрива, защото е "паразитна структура".

"Единият вариант е да се обособят газовите дружества в една група, останалите - в друга. Или пък търговските в една, а самите активи в друга", прогнозира Трайков. Засега обаче дружествата ще се управляват самостоятелно. До края на седмицата ще има още уволнени шефове на държавни енергийни компании, закани се вчера Трайков. В края на миналата седмица бе сменена шефката на БЕХ Галина Тошева, като нейното място до закриването на холдинга бе поето от заместника на Трайков Евгени Ангелов.

От думите на икономическия министър се разбра, че заместничката му Мая Христова, която също е в ръководството на БЕХ, ще продължи конкурса по избор на консултант за АЕЦ "Белене". "Булгаргаз" пък ще продължи самостоятелно да преговаря с "Газпром" по новите газови договори.

Освен това управляващите не се отказват от намеренията си да раздържавят части от НЕК или негови активи. Икономическото ведомство било и на финалната права по създаване на консолидационна компания, в която да влязат миноритарните дялове на държавата в ЕРП-тата, както и държавното участие в още около 50 компании.
Още от статията на „Сега"

„Удрят "копърките" с 3 бона глоба", разкрива „Монитор"
С 3 хилядарки и лиценза си ще трябва да се простят таксиметровите шофьори, които са си позволили да преметнат свой клиент, като го обрулят повече от нормалното за дестинацията, която е пропътувал. Всяка община ще определя самостоятелно таван за цените. Солената глоба за шофьорите, които не се съобразяват с максималните такси, е предложена от правителството в промени в Закона за автомобилните превози, които са внесени за разглеждане в Народното събрание миналата седмица, докато депутатите бяха във великденска ваканция.

От поправките, които трябва да ударят най-вече добилите популярност като "копърките" ментета на таксита с добър имидж, става ясно, че идеята да се спусне таван за цените, на които возят жълтите коли, най-после ще намери реализация, като общинските съвети сами ще определят максималните стойности. Общинарите ще решават какъв да бъде таванът на начална тарифа при повикване, на всеки изминат километър и на престой на минута. От ДАИ пък ще душат дали таксиджиите шмекеруват и прибират повече от допустимото от своите пътници. Който не спазва ограниченията, ще олеква с 3 хил. лв. Даиджиите ще късат и разрешението му да върти волана на таксито. Те ще бъдат стимулирани с премии за всеки сгащен в нарушение печалбар.

Както е известно, в момента таксиметровите компании сами решават на какви цени да возят своите клиенти, като са длъжни да поставят табели с таксите на стъклата на колите. Шофьорите на най-голямата фирма от бранша "ОК Супер Транс" например прибират по 50 стотинки за повикване. Още с качването в колата клиентите, които са повикали таксито на адрес, олекват с още 60 първоначална такса. За изминат километър през деня те се бъркат по 59 стотинки, както и по още 18 стотинки за всяка минута, прекарана в чакане в задръствания или на червен светофар. Нощната тарифа пък скача на 70 стотинки. Според промените, които предлага кабинетът, началната такса въобще не влиза в сметките на министрите, което означава, че може и да отпадне.
Още от статията на „Монитор"

„Ще обсъдим пенсионната реформа в НСТС до 31 май", казва в интервю за „Класа" Тотю Младенов, министър на труда и социалната политика
Г-н Младенов, министърът на финансите обяви, че трябва да има още съкращения в министерства и ведомства. Какъв е процентът на досега съкратените от вас?
- Около 14,5% са съкратените в самото министерство от началото на тази година. Знаете, че към МТСП има и много второстепенни разпоредители като Агенцията по социално подпомагане, Агенцията по заетостта, ГИТ, Държавната агенция за закрила на детето и др. Навсякъде в тези структури са направени съкращения между 6-7%. Стигнахме до оптималния минимум, в който може да работи една администрация. В момента правим анализ, за да се види дали има още възможност за съкращения, особено в МТСП.

Успяхте ли да закриете структурите с дублиращи функции?
- Да. И продължаваме да го правим. Това, което сме планирали за германо-българските центрове за обучение, е те да минат на самостоятелна издръжка и в момента правим тези преобразувания. В Главна инспекция по труда предстои да се направи нов устройствен правилник, който да оптимизира регионалните структури и те да бъдат намалени от 28 на 14. Въпросът къде ще бъдат центровете на тези структури зависи от броя на работодателите и от броя на работещите в съответните региони. Може да се каже, че правим всичко възможно за оптимизация. По отношение на съкращаване на хората, които работят на терен - като социални работници, тези, които работят в бюрата по труда и в ГИТ, оттук нататък е изключително трудно да се правят повече съкращения. В момента дейността им се увеличава и има опасност да се наруши системата на обслужването.

Премиерът обяви наскоро, че се надява да сме стигнали дъното на кризата. Вашите наблюдения като човек, който пряко е ангажиран с пазара на труда, какви са, съвпадат ли с тези надежди?
- В икономически план аз се надявам това да е така, в социални измерения обаче положението на пазара на труда ще остане тежко тази година. Така е и във всички страни от ЕС. Възстановяването на пазара на труда става по-бавно. От декември 2008 г. насам (откогато започва повишаване нивото на безработица у нас) за първи път през март тази година отчетохме намаление на регистрираните за безработица с около 4600 души. Т. е. безработицата е около 10,13%, при положение че през февруари тя беше 10,26%. Надявам се това да е знак, че започва стабилизиране. За тази цел ние използваме всички възможности от държавния бюджет, на националния фонд по заетостта, както и на оперативна програма „Човешки ресурси". През следващите месеци предстои да се отворят схеми по младежка заетост. Както и да се отпуснат повече средства по програмата „Личен асистент". Ако съчетаем всички тези мерки, ще успеем да задържим нивото на безработица, доколкото е възможно това на база на икономическите показатели.

Освен това аз смятам, че от 60-те антикризисни мерки, които приехме заедно със социалните партньори, една част от тях са насочени към подпомагане на пазара на труда. Отпуснаха се 10 млн. лв. допълнително за субсидиране в районите с голяма безработица. Това постановление ще бъде гледано тази сряда на МС. Ще бъдат обхванати 9700 дълготрайно безработни лица, които ще бъдат назначени в районите с висока безработица за шест месеца.

Ще отстъпите ли от идеята как да се плащат болничните за първите три дни. Социалните ви партньори не приемат третият ден да се поема от работника?
- Ще направим всичко възможно да не изтичат пари от бюджета на НОИ. По данни на НОИ средствата за обезщетения за болест са се увеличили над 17 милиона лева само за първите 3 месеца на тази година в сравнение с миналата. Най-големият брой болнични, които се ползват, е от 3 до 5 дни. Тази мярка, която предприема правителството, е за дисциплиниране на работодателите и на служителите, а и на тези медицински лица, които издават болничните листа. Ще дам пример как е в ЕС. В 16 страни се използва изчаквателен период, в който няма обезщетение. В Белгия той е 1 ден, за Естония, Италия, Кипър, Франция, Австрия, Португалия, Великобритания е 3 дни. За Финландия е 9. Страните в ЕС са стигнали до извода, че за да се дисциплинират в този процес всички, трябва да има кардинални мерки. Ние също може да го постигнем, като се даде възможност работодателят да плаща първите 2 дни от болничните, 3-тият да е за сметка на работника и след 3-тия ден да се плащат от НОИ.

Какъв е в момента дефицитът в НОИ?
- През първите 3 месеца на тази година изпълнението на бюджета на държавното обществено осигуряване по отношение на приходите е с 33 милиона лева по-малко.

Какви са ви последно идеите за пенсионната реформа?
- Искам да разсея внушенията, които се правят напоследък, че пенсионната реформа е спряла. Не, тя не е спряла. Преди време, когато обявихме експертните становища на Консултативния съвет по пенсионната реформа, синдикатите отказаха да седнат на масата да ги обсъдят. В антикризисните мерки обаче има заложени срокове и партньорите ни се съгласиха, че до 31 май ще седнем на масата на преговори и заедно ще направим новите реформи в пенсионната система. Мисля, че това е правилното решение, което ще отговори на предизвикателствата на демографските проблеми. Съвсем наскоро ЕС ще има указания към всички страни в ЕС за приемане на мерки за пенсионната реформа, за да може тя да е устойчива.
Още от интервюто на „Класа"

„Ще връщат пари с лихви за надписани сметки", казва в интервю за „Стандарт" Ангел Семерджиев, председател на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране
Г-н Семерджиев, ще разрешите ли на електроразпределителните дружества да вдигнат цените на тока?
- Шефовете и на трите енергийни дружества са тук, за да изясняваме какво и как да правим. Убеждаваме ги, че трябва да потискат разходите. Това го правим с всички компании и не е нещо ново. Мисля, че откакто съм дошъл, казах, че цени няма да се вдигат. И досега не съм ги вдигнал. С държавните компании се оправяме. Видяхте с "Булгаргаз" какво стана.

Въпросът е, че не може само държавните компании да поемат тежестта, а чуждите да печелят.
- Не, не. Не може само те да бъдат буфер. Затова сме започнали сериозен преглед на ЕРП-тата. Досега те са имали относителен комфорт. Но повече няма да работят в такива условия. Казах им на всички, че оттук нататък всеки разход, който участва в образуването цената на електроенергията, ще се гледа под лупа. Ще трябва да намаляват разходите. Не може да се работи с такива цени. Това е, което ние можем да правим.

Какво установиха проверките в енергийните дружества?
- Натрупани са проблеми. Една от целите на регулаторния одит е да се провери доколко и как с инвестиционните програми са постигани целите, които са били поставени, до каква степен, дали не е имало прехвърляне на средства от едно перо към друго. Аз съм работил в енергийна компания и знам за какво става въпрос. Това е, което заявих на ЕВН и на Ян Вавера от ЧЕЗ. Поискахме от тях информация за всички външни услуги.

Те не са ли ви предали такава информация с отчетите си?
- Досега такава информация не е получавана.

Какви външни услуги?
- Услугите, които не извършват те, а ги възлагат на друг.

Контролирате ли как калкулират, например следните разходи - компанията майка, която е 100% собственост на чуждия собственик, примерно ЧЕЗ-България, дава компютри под наем на ЕРП-то, в което българската държава притежава 33%. По същия начин ставало с автомобили и т.н. Това не е ли начин за източване на енергото?
- Точно това ще проверим. Това е една от най-съществените цели на регулаторния одит, за да не се допуска прикриване на разходи. А те твърдят (поне шефовете на ЕВН и ЧЕЗ, които бяха тук), че не са го допускали.

Вие очаквате ли да твърдят друго?
- Ние ще го проверим.

Защо досега не е проверено?
- Първо, защото отчетите им не бяха готови. От 1 април всички енергийни фирми предават отчетите си. Електроразпределителните дружества ги предадоха. Само че на нас не ни харесват и ще им искаме допълнителни данни и разбивки на разходите. Предали са ни отчетите на базата, на които искат и новите цени. От 1 април сме започнали истинската регулаторна дейност и целия април, май, юни ще се прави пълно разглеждане и проверка на всички разходи, инвестиции и т.н. За трите ЕРП-та сме сложили една голяма лупа и ще се гледат всички неща в детайли. Там се крият и възможностите да се потиснат разходи. Да се отложат инвестиции, които не са толкова необходими. Така че в резултат да потиснем цената. Първоначално те дойдоха с предложения за още по-високи цени. Категорично им казах да огледат внимателно разходите и инвестициите си. Загубите, които са заложили например, са много по-високи от действителните. Оттам също може още да се редуцира цената надолу.
Още от интервюто на „Стандарт"

„Принципът на мълчаливото съгласие ще помогне на инвеститорите", казва м интервю за „Класа" Стоян Сталев, изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции
Г-н Сталев, България и Китай ще си сътрудничат за насърчаване на инвестициите, стана ясно от проектомеморандум, одобрен от правителството. В кои сектори реално имаме шанс да привлечем китайски компании?
- Много важно за България е да бъде по-добре опозната от азиатските инвеститори и особено от Китай. Все още изоставаме в това отношение от другите източноевропейски държави. Япония например има добро, макар и недостатъчно, инвестиционно присъствие у нас. То възлиза на около 400-500 млн. евро. Отсъства обаче другият тигър от Изтока - Корея, която пък е навлязла сериозно в нашите съседи - в Турция, Румъния, в Словакия. Отсъства и Китай. Предимство за нас са добрите политически отношения между двете страни. Дори миналата година на посещение у нас беше вицепрезидентът на Китай. Той доведе и голяма бизнес делегация. Тогава Българската агенция за инвестиции предложи да се сключи индиректна спогодба с китайската агенция за размяна на информация, организиране на форуми и подкрепа на инвеститорите. Решението на правителството е продължение на тази среща.

С какво обаче можем да привлечем повече инвеститори не само от Китай?
- Китай привлича международните компании благодарение на стройната административна йерархия, добре разработените индустриални зони и работната ръка с висока производителност. Същите фактори са определящи и за България. Ние имаме предимството да сме членове на НАТО и ЕС, което създава стабилност. Други положителни фактори са либералната правна рамка, бързата регистрация на фирмите (вече и по електронен път), най-ниското данъчно облагане в Европа. Освен това работната ръка е адаптивна. Положително за имиджа на страната се отрази ясната позиция на управляващите, че ще се придържат към постоянен курс на еврото и стабилната данъчна политика. Все още в сферата на бюрокрацията има какво да се желае.

На първо място трябва да се увеличи бързината на обслужване от страна на администрацията. В този смисъл подкрепям идеята за навлизане на принципа на мълчаливото съгласие в сферата на административните разрешителни. Това ще задължи бюрократичната машина да отговаря много по-бързо, а не както е досега - мълчанието да се счита за отказ.

Важно е също така да има синхрон между местна и централна власт. Все по-често получавам сигнали от инвеститори, които се оплакват от различното третиране в различните местни органи на властта. Например правото им да определят местните си данъци и такси често води до злоупотреби - до прекалено високи такси и налози, които притискат компаниите. Те се оплакват например от таксата смет, която не отговаря на реалното количество отпадъци, които са произвели, а свързана само със стойността на имота, което е грешен подход. Така че трябва да сме много внимателни да не допускаме крайности в автономията на местната власт и съответно тя да не създава негативна инвестиционна среда.

Споменахте стабилната данъчна рамка, но само преди няколко седмици на дневен ред бе идеята за вдигане на ДДС с 2 пр.п. Премиерът Бойко Борисов също не отрече подобен вариант...
- ДДС е един от основните данъци, който пълни бюджета. В много държави като Турция се ползват диференцираните ставки - за хранителни стоки, медицински стоки и т.н., така че няма само един верен вариант. Все пак това е въпрос на финансова политика, където не мога да давам съвети. Но ДДС е налог, който се поема от крайния потребител. От гледна точка на инвеститорите е важно да има стабилност на общата данъчна среда и на местните данъци и такси.

Смятате ли, че са необходими законодателни промени за подобряване на инвестиционния имидж на страната?
- Една от основните ми препоръки е да има прозрачност на местните данъци и такси. Другото предложение е да се обмисли по-гъвкава форма за работа с данъчната администрация - например за компании, които се ползват от спогодби за избягване на двойното данъчно облагане, спогодби за защита на инвестициите, данъчните да взимат по-бързо решения, да са по-гъвкави.

Двата големи недостатъка на страната са - инфраструктурата и ниската производителност на труда. Ако искаме модерно инвестиране, е необходимо радикално модернизиране в инфраструктурата. Трябва да се диверсифицират инвестициите, а това няма как да стане, ако всички усилия се хвърлят само в големите градове. Необходимо е и модернизирането на образованието. Тук е важен диалогът между браншовите организации, работодателите и образователните институции. Кардинален е проблемът и с "изнасянето на мозъци". В период на криза много от търговските ни партньори либерализираха трудовия си пазар именно за да запазят качествените служители и конкуренцията във вътрешния пазар.
Още от интервюто на „Класа"

"Най-важната задача е да преосмислим каква трябва да е армията", казва в интервю за „Дневник" военният министър Аню Ангелов
Трудно ли е на бивш военен да е министър на отбраната? На вас се падна тежката задача да интегрирате Генералния щаб (сега Щаб по отбраната - бел. ред.) в министерството. Години наред именно военните се съпротивляваха на това.
- Не ми пречи, даже ми помага, тъй като съм запознат и съм работил в Министерството на отбраната и в Генералния щаб. Напълно съм наясно какво трябва да се направи. Това е една съвременна концепция, която се прилага за пръв път в България. И считам, че ще завърши успешно.

Т.е. според вас не е верен изразът, че никой не мрази повече армията от бившия военен?
- Как ще я мразя войската? Защо трябва да я мразя? Напротив, аз съм военен и обичам войската. Всичко, което правим, е в интерес на българската армия.

Ако спрем да гледаме назад към работата на вашите предшественици и погледнем напред, кои са най-неотложните ви задачи като министър?
- Имаме толкова много задачи през 2010 г., че даже да работим по 24 часа в денонощието, пак няма да са ни достатъчни. Най-важното, което предстои през тази година, е да преосмислим какво всъщност трябва да представлява армията в период от пет-шест години.

И дали ще можем да направим така, че да имаме формат, който да използваме много по-продължително време, отколкото досега. С други думи, да дадем крайна картина на структурата на армията до 2015 г. Естествено армията е консервативен механизъм, който не трябва твърде често да се подлага на изпитания. Факт е, че хората в системата са уморени от непрекъснати реформи и това ги демотивира.

Считам обаче, че с този преглед на силите (анализ на структурата, задачите и въоръжението на армията - бел. ред.), който започва сега и трябва да завърши в края на годината, ще постигнем много от това, което военнослужещите искат да знаят, че ще имат сигурност в продължение на поне десетгодишен период след 2015 г.

Някой иска ли от вас да се направи подобен преглед? Постоянно се правят такива през последните години.
- Няма защо да го иска някой. Това се налага по няколко причини. Никога досега прегледът на силите не се е извършвал на базата на нужните способности на армията, а на базата на това какво е имало към момента и какво да се съкрати, за да се икономиса нещо. Не се е отчитало какви способности се нарушават и какво ще ни дадат целите структури. Сега прегледът се основава на преоценка на необходимите минимални военни способности, които трябва да притежава страната.

Очевадно е, че българският народ не може да отделя средства за нуждите на отбраната в такъв обхват, както досега. Трябва да бъдат ликвидирани диспропорциите между това, което армията представлява, и какво се заделя за нейната издръжка. Досега е купувано ново въоръжение както за Военновъздушните сили, така и за бойния флот, с които сякаш са придобити нови способности, но в същото време те не могат да бъдат използвани във враждебна среда.
Още от интервюто на „Дневник"