Системата за самооценка на административното обслужване, управлявана от МДААР, е одобрена като успешна практика и ще бъде представена на ІV-тата конференция за качествено административно обслужване на ЕС, съобщиха от пресцентъра на МДААР.
България е поканена за първа година да вземе участие в тази среща, въпреки че все още страната ни не е член на Европейския съюз.
Конференцията, която ще се проведе на 27 - 29 септември в Тампере, Финландия, се организира от Генерална дирекция "Публична администрация в ЕС", подгрупа "Иновационни публични услуги" и Министерството на финансите на Финландия. Целта на форума е участниците да обменят опит в предоставянето на качествени административни услуги и да се запознаят с добрите практики в тази област.
Системата за самооценка на административното обслужване, която е призната като пример за добра практика, представлява уеб-базиран модел за събиране и обобщаване на данни за административното обслужване. Тя е създадена през през 2003 г. по проект, финансиран от
Британското министерство за международно развитие, и се основава на модела на Европейската фондация за управление на качеството. Управлението и поддръжката на този софтуер се ръководи от Министерството на държавната администрация и административната реформа от края на 2005 г. През месец юли 2006 г. Системата е обновена съгласно новата версия на модела на "Общата рамка за оценка" на Европейския съюз - CAF 2006.
Системата съдържа статистическа информация, самооценка на административното обслужване в отделните институции, анализи на възможностите за въвеждането на подобрения и модернизации. В Системата за самооценка всички администрации в страната публикуват отчети и така МДААР получава актуална информация за текущото състояние на административното обслужване, за тенденциите на развитие, за силните и слабите страни в предоставянето на услуги.
Анализът на резултатите помага на министерството да планира необходимите мерки и да решава конкретни проблеми - въвеждане на принципите на обслужване на "едно гише", "единен фиш", интеграция на услуги под формата на "етапи от живота"; развитие на електронното правителство и др. На базата на анализите от самооценката през т.г. МДААР определи 60-те най-изостанали в административното обслужване общини в страната и разработи проект, по който те получават техническо оборудване, деловоден софтуер и консултантска помощ.
Чрез системата всяка администрация се самооценява на базата на различни критерии и под-критерии, за всеки от които има шестстепенна скала за оценка. Всеки отговор е придружен също така и с обосновка и доказателства. Системата не изисква допълнителни инвестиции от страна на администрациите, но им служи като инструмент за дефиниране на силните и слабите страни и ги провокира за промени в посока повишаване качеството на обслужването.
Системата предлага и механизъм за сравнителен анализ между различните администрации, както и възможност за насърчаване на добрите практики в административното обслужване.
От 2003 г., когато стартира Системата, до сега има значително увеличение на броя администрации, които попълват регулярно своите отчети. А с приетата през септември 2006 г. Наредба за общите правила за административно обслужване отчитането в Системата става задължително за всички администрации.