„Обезщетяват жертвите на реституцията" е водещото заглавие на „Новинар"
Гражданите, чиито жилища са били отнети и дадени на бившите им собственици след реституцията на имотите, вече могат да получат обезщетение. Това съобщи вчера Румен Порожанов, директор на дирекция "Финанси на реалния сектор" във финансовото министерство.
Бившите собственици ще имат предимство при покупка на държавни и общински жилища.
Гражданите, които в периода 1950-1970 година са купили жилищата си, но по-късно те са били реституирани, са получили жилищни компенсаторни записи като обезщетение. Сега бившите собственици ще могат да получат левовата равностойност на дадените им жилищни компенсаторки.
Редът и условията за това са определени в специална наредба.
Документите, необходими за кандидатстване за обезщетение, са заверен запис от влязлото в сила съдебно решение, официално заверени преписи от решението за признаване на правото за обезщетяване с компенсаторни записи, с което е определен размерът на обезщетението, удостоверение, издадено по образец от Централния депозитар.
„Приемат молби за обезщетяване на собствениците на компенсаторки", съобщава и „Дума"
Започна разглеждането на молбите за изплащане на левовата равностойност на жилищни компенсаторни записи (ЖКЗ). Това съобщи Румен Порожанов, директор на дирекция "Финанси на реалния сектор" на Министерството на финансите.
С промените в Закона за възстановяване на собствеността върху одържавени недвижими имоти, се даде нормативна възможност за обезщетяване на гражданите, чиито жилища са отнети и са възстановени на бившите им собственици във връзка с реституирането на имотите. Гражданите получават правото на обезщетение под формата на на компенсаторни записи, които могат да се използват при закупуване с предимство на държавно или общинско жилище. Ако това не стане, те могат да получат левовата равностойност на притежаваните от тях компенсаторки.
Министърът на финансите назначи на 12 юни временна комисия, която да организира и осъществи изпълнението на тази дейност. Румен Порожанов, който е и председател на тази комисия, посочи, че едно от условията за обезщетяване на собствениците на жилищните компенсаторни записи, е тези записи да са първично издадени, а такива придобити на вторичния пазар няма да подлежат на обезщетяване.
Временната комисия вече е заседавала и е разгледала 4 молби, които обаче не са били напълно окомплектовани с нужните документи. Информация за необходимите документи може да се намери в приемната на Министерството на финансите и в интернет
Общо емитираните ЖКЗ са за 181 млн. лева, като от тях на обезщетение хипотетично подлежат компенсаторки за около 26 млн. лева. Не са предвидени средства от централния бюджет 2007 г., но те ще бъдат осигурени от икономии на разходите и от преизпълнение на приходите. Срокът за разглеждане на молбите и изплащане на обезщетенията е три месеца.
„Руска енергийна обсада на Балканите", според „Дневник"
На две поредни срещи - по въпросите на енергетиката в Загреб и на Организацията на черноморското икономическо сътрудничество (ОЧИС) в Истанбул, Русия обяви мащабните си енергийни планове за Балканите. Москва предложи страните от региона да координират енергийните си стратегии и да осигурят взаимно изгоден достъп до енергийните си ресурси. На срещата в Истанбул руският външен министър Сергей Лавров напомни плановете за изграждане на черноморски магистрален пръстен, като и старата руска идея за черноморски електроенергиен пръстен. В организацията членуват България, Турция, Албания, Армения, Азербайджан, Грузия, Гърция, Молдова, Румъния, Сърбия, Русия и Украйна.
Идеята на Русия за черноморски електроенергиен пръстен датира от 90-те години на миналия век. В момента желанието на Русия и Украйна да внасят ток в Турция или Гърция например не е осъществимо, защото трябва да бъде възстановен електропроводът "Дружба" на територията на Румъния. Руските планове са до края на годината да бъде подписано споразумение за изграждането на пръстена, както и меморандумът за строителството на черноморския пръстен от автомагистрали. Преди два месеца българското правителство одобри подписването на меморандума за пръстена, чиято дължина ще е 7000 км. Проектът включва рехабилитация на вече изградени отсечки и строеж на нови. Пръстенът ще минава през Турция, Грузия, Русия, Украйна, Молдова, Румъния, България и ще завършва отново в Турция с отклонение през Гърция. Предвижда се и развитието на интермодални превози и изграждане на терминали за тях. Финансиране за проекта ще се търси от заеми от ЕБВР и Световната банка и европейските фондове.
Ден по-рано на среща на върха в Загреб руският президент Владимир Путин представи проекта за новия газопровод "Южен поток" по дъното на Черно море до България и заяви, че Русия е заинтересувана от бъдещата продажба на синьо гориво в региона, използването на транзитните възможности на Балканите и строителството на подземни газохранилища. По думите му интерес представлява газификацията на Македония и разширяване на мрежата от газопроводи с включване на Албания, Южна Сърбия и Косово.
В Истанбул президентският помощник Сергей Приходко разкритикува работата на ОЧИС. Според него в декларацията на форума, която ще приемат държавните глави, ще влезе руското предложение за реализация на регионални проекти и засилване на сътрудничеството в енергетиката, транспорта, търговията и туризма. По думите му експертите ще продължат да работят по интеграция на регионалните енергийни пазари.
Първанов:"Южен поток" ще разнообрази доставките
България проявява интерес и е готова да се присъедини към проекта за изграждане на нова газопроводна система "Южен поток" от Русия до Европа през акваторията на Черно море, заяви президентът Георги Първанов след едночасова среща с президента на Русия Владимир Путин в Загреб в неделя. Първанов посочи, че проектът ще бъде важна стъпка в търсенето на възможности за разнообразяване на енергийните източници и за постигане на повече гаранции за енергийна сигурност. Той допълни, че в следващите дни правителството и съответните звена ще обсъдят финансовите и други аспекти на проекта, който беше обявен за пръв път от министъра в оставка Румен Овчаров по време на работното посещение на премиера Сергей Станишев в Москва.
"Южен поток" повишава ролята на България като транзитен и разпределителен център в Европа, каза президентът на Русия Владимир Путин. Той допълни, че проектът ще доведе до диверсификация на доставките и повишаване на енергийната сигурност.
Руски анализатори коментираха, че за "Газпром" новият газопровод е гаранция, че компанията ще може да се закрепи на север и юг в Европа и да заобиколи Украйна, където транзитирането понякога е непредсказуемо. Новият газопровод не е алтернатива на проекта "Набуко", твърди зам.-шефът на УС на "Газпром" Александър Медведев, цитиран от агенция Тренд. По думите му за реализацията на "Южен поток" се предвижда създаване на няколко компании, които ще се занимават със строителството и експлоатацията на конкретни участъци от тръбопровода.
Западните медии: Руският контрол се засилва
Нов проект за газопровод осветлява несигурните отношения на Европа с енергийната сила Русия. Тръбата на ЕНИ и "Газпром" може да помогне за утоляване на нарастващите нужди на континента от природен газ, но също и да засили директния контрол на руската компания върху енергийните доставки за Европа. Сделката, подписана в събота, има мащабно значение както за Европа, така и за участващите компании. Но докато Старият континент се нужда от нови тръбопроводи, европейските политици са все по-силно загрижени за обвързаността на бъдещите енергийни доставки с Русия, пише в. "Уолстрийт джърнъл".
Предложеният проект изпробва стратегията на "Газпром" да строи тръбопроводи, с които да може да продава газ на пазарите в ЕС, без да минава през определени държави. Такъв е и замисълът на предложения "Северен поток", който по дъното на Балтийско море ще достига Германия. "Южен поток" ще доставя газ от Южна Русия, като заобикаля Турция, която обслужва "Син поток", отбелязва в. "Файненшъл таймс".
Руският икономически вестник "Комерсант" посочи, че в началото "Южен поток" бил замислен като паралелно на "Син поток" трасе през Черно море, което после преминава през Турция. Според източник от "Газпром" Анкара обаче не проявила интерес към новия проект, а освен това открито поддържала алтернативния "Набуко", което наложило изменението на маршрута директно към България. Браншови експерти, цитирани от "Комерсант", обясняват, че промяната на трасето на "Южен поток" има за цел диверсифициране на коридорите за доставка на руски газ в Европа. Константин Батунин от Алфа-банк оценява само морската част на проекта на 3-4 млрд. долара. "Продължаването на втората отсечка на газопровода в коридора на "Син поток" би било по-евтино, отколкото директно към България", смята анализаторът. Сумарно преносната способност на "Южен поток" и "Син поток" би възлизала на 48 млрд. куб.м и Турция би получила възможност да влияе върху енергийната сигурност на ЕС. А като близък съюзник на САЩ в региона не е ясно как би се възползвала от тези транспортни потоци и дали не би предпочела в даден момент доставки на газ от Азербайджан или Иран вместо от Русия, коментира още Батунин.
Същността на случилото се в Загреб е, че президентът Владимир Путин пробива енергиен прозорец в Европа, коментира руският "Газета". Според изданието щурмът на "Газпром" е започнал със Северноевропейския газопровод. Последвала е позиционна схватка, като под знамето на енергийната безопасност руският монополист е атакувал различни европейски държави. "В балканския пробив са хвърлени всички сили - "Атомекспортстрой се връща в България чрез АЕЦ "Белене", РАО ЕЕС е готова да участва в приватизацията на енергомощности в различни балкански държави. Но на острието на пробива остава "Газпром", пише изданието
„ОЧИС празнува в Истанбул", е материалът на „Дума"
Вчера в Истанбул започна юбилейната среща на високо равнище на страните-членки на Организацията за Черноморско икономическо сътрудничество (ОЧИС). Форумът се организира по случай 15 години от създаването на организацията, в която членуват България, Турция, Албания, Армения, Азербайджан, Грузия, Гърция, Молдова, Румъния, Сърбия, Русия и Украйна. Президентите на почти всички страни от ОЧИС, включително руският държавен глава Владимир Путин, участват в разговорите.
Форумът започна със среща на външните министри, по време на която участниците подчертаха, че различни спорове между страните-членки пречат на икономическата интеграция на региона. "Можем да съжаляваме, че политическият потенциал на организацията не е използван напълно", каза арменският министър на външните работи Вардан Осканян. Турският външен министър Абдуллах Гюл заяви от своя страна, че неформалните срещи, предвидени в рамките на срещата на високо равнище, "биха могли да представляват добро начало за усилията за намиране на решение на политическите ни проблеми".
Турция, която председателства в момента на ротационен принцип организацията, каза, че иска да даде нов тласък на организацията и призова за по-голямо сътрудничество в областта на транспорта, енергетиката, околната среда и борбата с организираната престъпност. Един от основните въпроси в дневния ред на срещата е подобряването на транспортните инфраструктури в страните-членки, за да се насърчават туризмът и търговията.
Президентът Георги Първанов участва в срещата на държавните и правителствените ръководители. В програмата му фигурират и двустранни консултации с турския му колега Ахмет Недждет Сезер и с президента на Исландия Олавур Гримсон. Външният министър Ивайло Калфин взе участие в специалната среща на Съвета на министрите на външните работи на страните от организацията. На тази среща бе изготвена декларация за постигнатите резултати и бъдещото развитие на ОЧИС и за предприетите действия за активизиране на сътрудничеството с ЕС, която да приемат държавните глави в Истанбул.
Руският президент Владимир Путин, който също пристигна за форума, се срещне с турския си колега Ахмет Недждет Сезер и с турския премиер Реджеп Тайип Ердоган. Съветникът на Путин Сергей Приходко заяви, че на срещата в Истанбул се очаква да се разгледат резултатите от дейността на ОЧИС през последните години, както и въпроси за усъвършенстването на практическо сътрудничество в рамките на Организацията. Той допълни, че в центъра на вниманието на срещата ще бъдат проблемите, свързани с енергийната безопасност, както и икономическото сътрудничество със страните от Черноморския регион.
Сред участниците във форума са още заместник-генералният секретар на ООН и администратор на Програмата на ООН за развитие Кемал Дервиш, експерти от Европейската комисия, Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа и други международни и регионални организации. От общо 13-те държави със статут на наблюдател в организацията, на срещата има представители на външните министерства на Франция, Австрия, Италия, Египет, Чехия, Словакия и САЩ.
„Газопроводът Син поток 2 ще излезе и на нашия бряг", информира „Новинар"
Газопроводът "Южен поток" от Русия до Европа, известен още като Син поток 2, ще мине по дъното на Черно море, ще излезе на българския бряг и ще се разклони към Гърция, Италия и към Унгария, Австрия, съобщи Газета.ру. България е готова да се включи към проекта, правителството ще обсъди финансовите и други аспекти и ще вземе решение, заяви президентът Георги Първанов в Загреб след срещата си с президента на Русия Владимир Путин. Проектът може да увеличи прекия контрол на Газпром над енергийните доставки в Европа, коментира "Таймс". Сред европейските политици нараствала острата тревога от засилващата се зависимост от Русия. Целта на "Южен поток" е да сплаши Украйна, че руският газ ще я заобиколи, твърди "Газета по киевски".
„Путин ни иска за диспечер на газа", отбелязва „Стандарт"
Хърватската столица Загреб се превърна в център на енергийната политика на Балканите през уикенда. Държавни глави и премиери на 15 страни се събраха, за да решат проблемите в сектора. Специално за срещата пристигна и Владимир Путин. Три самолета "Ил 96" докараха руския президент и придружаващите го секретари, гардове и журналисти. Машината, в която се вози Путин, е обзаведена с всякакви екстри, дори има и басейн.
Хотел "Уестин", където се проведе срещата на високо ниво, бе окупиран от едри мъже с черни костюми. Имаше и униформени с бронежилетки, въоръжени до зъби. На метри от луксозния хотел 300 журналисти бяха натъпкани в специално изградена шатра. При температура от 40 градуса те прекараха над 12 часа. На окачени телевизори се излъчваха речите от форума.
Срещата започна в 12 часа, но Путин го нямаше.
Протоколът изпадна в паника наложи се да сменят програмата. След като се изказаха повечето присъстващи, думата взе и Господарят на Кремъл. Русия ще продължи да играе балансираща роля в региона, отсече той. Основните акценти в речта му бяха за изграждането на подземни газови хранилища в редица балкански страни и за създаването на енергиен пръстен от електропреносните мрежи на Изтока и Запада след уеднаквяване на стандартите. Русия ще участва в изграждането на нови енергийни мощности в държави от региона или в приватизирането на вече съществуващи, каза още Путин.
В късния следобед започнаха срещите на четири очи на президентите с руския държавен глава. Така той измести домакина на срещата хърватския президент Степан Месич. Първанов също чакаше на опашката и влезе към 18,45 ч. Срещата на двамата продължи повече от час. За какво са се договорили, знаят малцина. "След като се срещна с Джордж, трябва да докладва на Владимир", коментираха зевзеци. Официално стана ясно, че според Путин България може да измести Австрия в разпределението на газ и енергийни ресурси за Европа. От изявлението личи намерението на руския президент да лансира България като ключов диспечер на енергийните доставки от Русия за Европейския съюз. Двамата с Първанов обсъдиха и параметрите по нов проект. Това е т. нар. Южен поток. Вероятно става дума за същия проект, за чието договаряне се похвали енергийният министър в оставка Румен Овчаров, след като се завърна от българо-руската среща в Москва. Газопроводът ще пренася синьо гориво от Русия през България до Италия. Център на проекта у нас ще е Варна. Световни експерти го оценяват за над 10 млрд. долара а времето за изграждане - поне 3 години. Български специалисти обаче твърдят, че тръбата ще струва повече, ако бъде реализирана идеята да минава по дъното на Черно море.
Има два варианта за трасето на "Южен поток", заяви строителният министър Асен Гагаузов, който също бе в Загреб. Единият е тръбата от Русия под Черно море да минава през България и Гърция и да стига до Италия. Втората възможност е газопроводът да заобиколи Гърция и от наша територия да се отклонява през Македония, Албания по европейския коридор 8 и да стига до Италия. И в двата случая почти сигурно е, че "Южен поток" ще има свое северно отклонение. То ще тръгва от България през Румъния за Централна Европа, обясни Гагаузов.
Дали България ще участва в "Южен поток", тепърва ще се изяснява. Според Първанов българските институции трябва да оценят и обсъдят финансовите и технически аспекти на проекта и тогава да се вземе решение.
Европейската комисия гледа положително на проекта. Руският газов монополист "Газпром" вече подписа договор с италианската компания ЕНИ за новия газопровод под Черно море.
„ЕС дава 1 милиард евро за Черно море" съобщава „24 часа"
ЕС е предвидил 1 млрд. евро за черноморски проекти. Това е решено с документа "Черноморско взаимодействие", известен още като като "Синергия", каза вчера вицепремиерът и външен министър Ивайло Калфин. Той бе приет миналия месец.
Парите са заделени за периода 2013-2020 г.
Заедно с президента Георги Първанов Калфин участва в 15-ата юбилейна годишна среща на Черноморското икономическо сътрудничество (ЧИС) в Истанбул. В турската столица бе и зам.-шефът на Еврокомисията Гюнтер Ферхойген.
За първи път се събраха "тройките" на ЕС и на ЧИС", отбеляза Калфин. Според него България като страна членка трябва да започне да разработва конкретни проекти с всички страни от региона. Те могат да се финансират вече от програмата "Синергия". Така се дава съвсем нова форма на ЧИС.
„Печелим до $ 400 млн. от модния газопровод", информира „24 часа"
От 200 до 400 млн. долара можем да печелим от транзитни такси от новия газопровод "Южен поток".
Новата тръба все още дори не е на официален чертеж, но стана изключително модерна. Зад нея застанаха правителствата на Русия и Италия, следват ги с не по-малък ентусиазъм България, Гърция, Сърбия...
Печалбата за нашата страна зависи от това кое трасе ще се избере, обясни вчера за "24 часа" министър Румен Овчаров.
За да вземем сериозен дял в новия проект обаче, трябва да инвестираме в тръбите около
1 млрд. долара
500 млн. долара биха могли да се вложат в сухопътните тръбопроводи на наша територия, останалите 500 млн. долара за дял в подводния газопровод. Така ще бъдат защитени държавните интереси, категоричен е Овчаров.
Според него нямало никакъв проблем да се осигури финансиране на българското участие. При такъв проект с гарантирани доставки банките ще чакат на опашка, смята той.
Тайнственият газопровод бе оповестен още на 5 май 2007 г. при посещението на премиера Сергей Станишев и Румен Овчаров в Москва.
Тогава обаче нямаше име и всички кръстосваха с моливи през морето, без да улучат посоката му. През последната седмица тръбата доби реални очертания и име - "Южен поток".
„Изгубени в протестите", анализира „Дневник"
Не знам дали някой все още обръща внимание на новините, но едни хора в държавата продължават да стачкуват. Лекарите от "Пигоров" и учители от различни краища на страната се опитват да привлекат вниманието на управляващите и на обществото към проблемите си. И за съжаление не успяват. Защото не са шофьори.
Българският модел за успешна стачка (или поне за успешно изглеждаща такава) е радикален - окупираш за нула време Народното събрание (това ти гарантира светкавична политическа и общинска подкрепа, както и медийно внимание), крещиш каквито ти дойдат на ума искания (може и да нямат връзка с повода за протеста и да не са от компетентността на депутатите и министрите - например недоволство от работодателя и условията на труд), заплашваш със следващи брутални действия и... успехът е гарантиран.
Верижна реакция
Работещата формула беше използвана два пъти тази година - веднъж през зимата от таксиметровите шофьори, които блокираха столицата с неясни искания, с които обаче изкрънкаха всякакви обещания от властта (включително да спре приватизацията на автобусни линии в София), и втори път от колегите им от градския транспорт, които само със заплахи за нула време успяха да си докарат 1000 лв. базова заплата.
Невероятният клек, изпълнен от правителството, предизвика верижна реакция и сега лекари, социални работници и учители се опитват да се закачат за вълната на шофьорите, но, както става ясно, тя се е разбила вече в брега и ги залива само нейната пяна. И въпреки че здравният и просветният министър с половин уста признават, че протестите имат своите основания, решение на проблемите не се задава.
Причина за това вероятно е, че липсва радикалният елемент на стачката. Защото явно е, че светкавични успехи се постигат само на жълтите павета. Лекарите и учителите обаче са миролюбиви и разбрани и това работи в техен ущърб.
Към този основен недостатък на стачките трябва да се добави и пълното разминаване във въпросите и отговорите на протестиращите и опонентите им. За разлика от лекарите и учителите шофьорите нямаха този проблем. Те бяха ясни, крайни и първичното им поведение стигна за отрицателно време до съзнанието на управляващите. И възпроизведе невероятен ефект. Явно това е тайната - бъди първичен.
Интелектуалците от лекарските и учителските среди не могат да се похвалят с това. Във властта са наясно, че те нямат ресурсите на шофьорите, затова и съвсем вяло се отнасят към протестите им (с това са ангажирани главно ресорните министри), а в Народното събрание даже никак не се вълнуват. Защото, признайте, друго си е бесни шофьори да ти препречат пътя от кулоарите до мерцедеса. Тогава ситуацията е екстрена и се налага да се вземат спешни решения. Сега обаче случаят е друг.
Кой на какъв език говори
Спорещите страни определено имат нужда от медиатор, който да им преведе за какво точно си говорят. Да вземем лекарите. Те настояват за по-високи заплати, подобряване на материално-техническата база и промяна на статута на "Пирогов". По-високите заплати си ги представят чрез промяна на финансирането на института за спешна помощ по следните начини: първо, здравното министерство да финансира всички спешни случаи второ, здравната каса да плаща лечението по клиничните пътеки трето, по линия на Министерството на държавната политика при бедствия и аварии, тъй като само "Пирогов" поддържал високо специализирани екипи, които са подготвени да действат при бедствено положение и четвърто, Министерството на финансите да поеме провежданата в болницата учебна дейност.
Какво им отговаря министър Гайдарски: "Ако лекарите имат търпение, само след година и половина-две заплатите в "Пирогов" няма да бъдат 1400 лв., а 1500 евро." Някой да разбра как ще бъдат постигнати споменатите 1500 евро? Откъде точно ще дойдат, след като съвсем прясно изготвената здравна стратегия не предвижда нищо оптимистично относно реформирането на сектора. Вместо това въпросният документ среща неодобрението на финансовото министерство заради липсата на съществени промени в досегашната политика, на конкретни стъпки за реални промени в развитието на здравния модел и на мерки срещу множеството нерегламентирани плащания. С две думи: шансът министърът и протестиращите да заговорят на един език е нулев. Искате още доказателства? Според министъра на здравеопазването проблема в института "си го правят хората", които работят там, защото той няколко пъти им обяснявал, че болницата има статут на търговско дружество, което министерството не може да финансира.
Шестици на инат
Голямо разминаване се случва и между учителите и управляващите. Надеждата за диференцирано плащане умря набързо, след като учителите бързо осъзнаха, че оценяването им няма да е външно, че критериите са твърде субективни и че в крайна сметка става дума за добавка към заплатата от порядъка на 40-80 лв. Те обаче щяха да бъдат склонни да изчакат резултатите от експеримента, ако не бяха станали свидетели как заплатите на шофьорите от градския транспорт драстично скочиха от 600 на 1000 лв. Това преля чашата на търпението им и ги накара да отрекат диференцираното плащане, като настояват за 540 лв., при това веднага. И понеже финансовият министър ясно им каза, че е невъзможно, преминаха към ефективни действия.
Ефективността им обаче е на светлинни години от шофьорската (най-много да пропуснат по един учебен час на ден), затова преподавателите от Френската гимназия в София решиха всичките им ученици да завършат годината с пълно шест. Това никак не притесни министъра на образованието. На упреците, че правителството е допуснало огромен гаф, като е позволило да се увеличат заплатите на шофьорите в градския транспорт в София, той отговори: "Какво очаквате, да се запаля пред Министерския съвет ли?" И щедро им предложи по цели 100 лв. отгоре, взети от резервите на министерството. Освен това ги увери, че и през следващата година образованието няма да е приоритет на правителството, тъй като на ред е инфраструктурата. И тук въобще не става въпрос за факта, че реформата в образованието, която отдавна трябваше вече да е завършила, среща вътрешната съпротива на всички по веригата, срещу което всеки министър е безсилен. С една дума - и тук задънена улица.
Дилемата
За протеста на лекарите и учителите се закачиха служителите от домовете за социални услуги - с едночасово ефективно спиране на работата и исканията за увеличаване с 20 на сто на средната им брутна заплата от 1 юли (сега тя е 259 лв.). Дали обаче някой въобще ще им обърне внимание, като се има предвид, че домовете за деца без родители и за стари хора са максимално далече от цивилизацията, а в центъра на столицата съвсем няма.
Покрай тях взе да се носи ропот и от университетски преподаватели, миньори, земеделски производители. Така в битката за пари се включват все повече обществени групи, като всички претендират да им бъдат дадени държавни пари и отказват да приемат, че неговото предназначението на бюджета е друго.
Това впрочем е естественият резултат от неблагоразумието на управляващите, проявено спрямо шофьорите. И би трябвало да им е за урок това, че даването на привилегии на една група (особено без поставяне на условия за подобрение на дейността й) вреди на цялото общество.
Боричкането за малкото произведен доход ще продължи да привлича все повече кандидати да го усвоят. Верижната реакция ще доведе управляващите до ситуация, в която ще им се наложи да избират между две решения: или хиперинфлация, както предупреди премиерът, или да направят необходимите реформи, за да спрат безкрайното изливане на пари без насрещен резултат. Е, отлагането на второто явно не носи нищо добро!
„В "Пирогов" скочиха и срещу новите шефове", извежда на първа страница „Новинар"
Протестиращите лекари, медицински сестри и санитари от "Пирогов" поискаха оставката на новоназначения шеф в борда на болницата проф. Емил Таков. Той предупреди вчера докторите, че ако започнат ефективна стачка, може да не си получат заплатите. В същото време на среща с лекарите и сестрите д-р Таков поиска оставката на председателя на стачния комитет в лечебното заведение д-р Кръстю Пенчев.
По време на вчерашния си едночасов протест докторите отново настояха от длъжността си да бъдат освободени и останалите членове на борда на директорите. Това са шефът на "Пирогов" доц. Спас Спасков, зам. здравният министър Атанас Додов, Владислав Христов и Весела Димитрова.
Лекарите и медицинските сестри вчера не приеха оставката на д-р Пенчев. Като председател на стачния комитет съм подал оставка и като такъв мога да бъда отстранен само от тези 24 специалисти, които са ме избрали, допълни Пенчев.
Медиците вече подготвят провеждането на ефективна стачка в лечебното заведение, която трябва да започне на 2 юли. Надяваме се, че ако се стигне до стачка, тя няма да продължи повече от една седмица, обясниха вчера лекарите. Към исканията им за увеличение на заплатите, смяна на статута на болницата и обновяване на материалната база вчера протестиращите прибавиха ново искане. Лекарите настояват сами да изберат ръководството си. Трябва да бъде преструктурирано лечебното заведение, което единствено от всички болници продължава да генерира дългове, заяви здравният министър Радослав Гайдарски. Това е начинът след година-две лекарите да получават 1500 евро заплати, допълни министърът. В същото време Таков каза, че най-вероятно ще се наложи съкращение на 100-200 човека от персонала на болницата, за да се извършат структурните промени. Според него обаче по никакъв начин не трябва да се допуска намаляване на цените на клиничните пътеки.
Гайдарски допълни, че при провеждането на ефективна стачка работещите в "Пирогов" само ще загубят. Има много други болници в София, където могат и ще бъдат приемани пациентите, ако докторите протестират, обясни министърът.
„Пожарът на бунта гори", четем и в „Труд"
Колкото повече се качва живакът в термометрите, толкова повече се нажежават страстите с протести за по-високи заплати и оставки в цялата страна.
В "Пирогов" не минава ден без едночасов митинг пред сградата на института. След заплахата за стачка от петък миньорите в мини "Марица-изток" още умуват какво да правят. В "Калиакра" искат по 24 заплати след закриване на производството на олио, стъкларите от "Шишеджам" също настояват за европейски възнаграждения.
При температура над 36 градуса работниците в рафинерията "Калиакра" блокираха входовете на предприятието и не допуснаха да влязат шефовете им, докато не им бъдат изплатени европейски обезщетения от 24 брутни работни заплати. Снимки Георги Димов
Повече от 70 работници от маслодобивната фирма "Калиакра" в Добрич блокираха вчера с жива верига всички портали на предприятието и не допуснаха в него сутринта да влезе зам.-директорът му Злати Златев.
От миналия петък предстоящите за уволнение 167 работници на мултинационалната компания "Бунге" започнаха едночасови стачни действия във фирмата с искания за европейски обезщетения заради закриването на производството на олио в Добрич.
"Kамери при Овчаров, татуировки за Петканов", четем в „Стандарт"
Двама министри в оставки хвърлиха подчинените си в безвремие. В икономиката и в правосъдието чиновниците са обладани от ваканционно настроение. Министрите на правосъдието и на енергетиката Георги Петканов и Румен Овчаров обаче ходят на работа. Всеки ден.
Точен като часовник всяка сутрин. Или по-скоро толкова точен, че можеш да си сверяваш часовника по него. Така говорят служителите на министъра в оставка Георги Петканов. Точно в 8,00 ч той паркира служебния черен мерцедес (е, шофьорът му го паркира) и поема към кабинета си. А повечето труженици за благото на правосъдната система у нас идват на работа час след шефа си. Първи са дамите. Всъщност предимно красавиците преобладават в това министерство, увери се лично екип на "Стандарт". И тоалетите им хич не са протоколни - много от служителките се носят с шарени рокли в синьо, розово и червено. Част от тях дори са с татуировка. Дори личният шофьор на Петканов е без вратовръзка. Министърът разрешил своеволието заради непосилните жеги. Подопечните на Петканов мислят за талията си и затова са на диета. Минутки след министъра засукана брюнетка влетява във ведомството, помъкнала плик с плодове. Диетата на служителите е ясна - кафе и плод сутрин, обяд от барчето или някой сандвич.
На ден с мераци за разговор с министъра идват по около 30-ина граждани, научи "Стандарт". Във ведомството на Петканов няма привилегии - всички са на линия, дори бременните. Симпатична служителка с коремче към 8-ия месец приближава ведомството в ранни зори и развява пликче с кисело мляко и кифла. Е, коментират колегите й, на нея й трябва добра храна, диетите са за останалите. "Всички са си на работа, не личи, че има министър в оставка", заявяват служителите на Петканов. С прясно изцеден сок от свежи стръкчета магданоз, целина и червено цвекло пък започва работният ден на Румен Овчаров. Тонизиращият еликсир го чака всяка сутрин на бюрото в кабинета му. Уволненият преди месец енергиен министър продължава да дърпа конците на родната икономика и енергетика.
Още преди да отвори врати икономическото ведомство на "Славянска" в първия работен ден от седмицата, Овчаров дойде на работа. Точно в 8,50 часа черен мерцедес докара човека от червената партия. Овчаров бе изтупан в елегантен кафеникав костюм и стилни обувки. Със забързана крачка се отправи в министерството. Малко след 9 министерският кабинет вече бе свикал редовната понеделнишка оперативка.
Иначе точно в 11,03 часа Овчаров напусна сградата на ведомството си с широка усмивка, качи се в служебния мерджан и отпраши с мръсна газ по "Раковски".
Редовите служители се чудят, дали оставащите дни на Овчаров в енергийното ведомство ще му стигнат, за да реализира своя отдавнашна идея. А именно да превърне министерството в "Биг Брадър". Според запознати вече година отлежава проект, според който трябва да бъдат поставени камери във всички кабинети, стаи и коридори. От зоркото око на Овчаров щели да се изплъзнат само служебните тоалетни. Така червеният министър щял да след как си вършат работата подчинените му и да бори корупцията. Ние сме едно отписано министерство, подмятат с усмивка и продължават да ровичкат в бумагите си. За Деня на енергетика в събота Овчаров завел стотина бивши и настоящи енергийни служители на театър. Всички обаче останали втрещени от избора на постановката - "Да си избереш жена от село".
"Най-големият завод в света - по наша технология" e водещото заглавие на „Дума"
В Китай се изгражда най-големият завод в света и той ще работи по метода за леене с газово противоналягане "Балевски-Димов", превърнат в модерна технология от учените в Института по металознание при БАН. Това съобщи вчера за ДУМА директорът на института акад. Янко Арсов.
Заводът е в гр. Нингбо и ще произвежда 6 милиона алуминиеви джанти годишно. В него ще работят 140 български машини за леене с противоналягане, произведени във фирма "Илинден"-Плевен. Американската фирма "СРС", която е собственик на плевенския завод, съобщи, че вече е получила поръчки за продажба на продукцията на завода в Китай от "Фолксваген" и "Тисен" и води преговори за изграждане на следващ завод по нашата технология в Индонезия. Това е българската инженерна иновация с най-мощна реализация досега, подчерта акад. Арсов. На току-що завършилото световно изложение по леярство "ГИФА" в Дюселдорф, което се прави на всеки 4 години, учените от института са разпространили подробна монография на английски език за модерния метод, създаден в БАН, която се разграбила от всички заинтересовани световни фирми.
Световното постижение на нашите учени обаче е и супер илюстрация на технологията за унищожаване на просперитета на държавата ни. Още преди 1989 г. на Института по металознание не били дадени необходимите 60 хил. долара за да бъдат защитени международно правата над собствения им патент. Разбира се, той бил купен от американската "СРС", която сега е купила и завода в Плевен, владее производствата и трупа луди печалби благодарение на нашата уникална технология. Според прогнозите на "Форд" през ХХI век предстои сегашните 48 % чугунени и стоманени детайли в колите да се намалят до 24 %, а алуминиевите части от 6,7 % сега да стигнат 37 % от автомобила. Само от т.нар. роялти - процент от цената на всяко изделие, ние и България можехме да печелим по 200 хил. долара годишно и да ги влагаме пак за наука, каза Янко Арсов. Институтът по металознание сега произвежда само детайли от инструменталната екипировка на машините и току що е изнесъл 120 тона отливки от специална стомана на американската фирма за джанти "Американ игъл уилс корпорейшън" за нейните заводи в Каролина и Калифорния.