Министерството на транспорта преговаря с Японската банка за международно сътрудничество (JBIC) за предоставянето на заем за важния за развитието на нашата икономика инфраструктурен проект „Строителство на терминали за обработка на контейнери в Пристанище Бургас и Пристанище Варна", съобщават от транспортното ведомство.

Министерският съвет одобри финансирането на проекта. Специалистите на МТ използваха приетите Генерални планове на двете пристанища, направиха технико-икономическа обосновка, която беше изпратена чрез посолството на Япония до JBIC. Това ще бъде облекчен заем в йени, който се отпуска по линия на официалната помощ за развитие на Япония.

С изграждането на контейнерните терминали се приключва един важен етап от развитието на пристанищата Варна и Бургас.

Проектът „Строителство на терминал за обработка на контейнери в Пристанище Бургас-Запад и Пристанище Варна-Изток" е основна част от стратегията за развитие на интермодалния транспорт в страната. Без този проект се обезсмисля изграждането на Интермодалния терминал в София, който вече е в процедура на проектиране и подготовка за търг за изпълнител.

В предпроектна фаза на проучване е и Интермодалният терминал в Русе, който е част от интермодалната връзка с контейнерния и интермодален терминал в Пристанище Варна.

С тези проекти България изпълнява Европейската директива за екологичен транспорт, прехвърляйки контейнерните товари от автотранспорт на железопътен транспорт и кораб. Проектът ще има положително въздействие и върху железопътния транспорт в страната.

Липсата на морски контейнерни терминали има сериозно негативно въздействие върху цялата икономика на страната, влияе негативно на вноса, на износа и на конкурентноспособността на българските фирми. Проектът за контейнерните терминали в този смисъл е от национално значение.

За изпълнението на проекта няма да има нужда от отчуждителни процедури на частни терени.

При проекта "Строителство на терминал за обработка на контейнери в Пристанище Бургас-Запад и Пристанище Варна-Изток" не се очакват екологични проблеми. Оценка за въздействието върху околната среда (ОВОС) до този момент е изготвяна и за двете пристанища през последните няколко години.

За проекта „Строителство на терминал за обработка на контейнери в Пристанище Бургас-Запад и Пристанище Варна-Изток" не е възможно да бъде осигурено финансиране от фондовете на ЕС.

Воденето на преговори с Японската банка за международно сътрудничество за финансиране на проекта през 2007 г. е от особена важност, за да бъде компенсирано забавянето на изграждането на контейнерни терминали през периода 2002-2006 година.