Медийният еталон BBC сключи сделка с най-популярния в мрежата сайт за видео-обмяна YouTube, собственост на Google. Три канала на YouTube - един за новини и два за забавления, ще излъчват кратки клипове със съдържанието на BBC.

Според BBC, на чийто сайт е поместена новината, съглашението ще позволи на британската медия да достига до 70 милионната месечна аудитория на YouTube, както и да повиши трафика на собствения си уеб сайт.

Освен това корпорацията BBC ще получи дял от приходите от рекламата, генерирана от трафика на новите канали на YouTube.

„Три сделки в една" - споразумението с Google, което не е ограничително и ще трае няколко години, ще изгради три различни услуги чрез YouTube.

Първата, наречена просто BBC, ще се изразява в това, че единият от двата развлекателни канала на BBC ще стане „обществено достояние" в мрежата със свободен достъп без да се предава реклама по него. Ще се излъчват малки предавания като например видео дневниците на Дейвид Тенант или кореспондентът на BBC Клив Мюри ще разяснява на интересуващите се колко трудно се предава от улиците на Багдад.

Основната цел на този канал е да се популяризира настоящата програма на BBC и да се генерира трафик на собствения им сайт: потребителите могат да гледат или да свалят целите програми, след като веднъж ръководството на BBC одобри предложението за телевизионно сътрудничество, наречено iPlayer.

Вторият развлекателен канал BBC Worldwide ще излъчва клипове от три до шест минути продължителност от архива на популярните програми на BBC като например предаванията за природата на Дейвид Атънбъроу. Тази страница в YouTube ще носи реклама като банери и pre-roll реклами (показвани като част от видео клипове).

Накрая, BBC News е новинарски канал, който ще стартира по-късно през тази година и ще представя по около 30 новинарски клипове всеки ден. Ще се издържа от реклама с условия сходни на тези с Yahoo USA и Real Networks.

Генералният директор на BBC Марк Томпсън окачествява споразумението като „пробив в партньорството", който ще помогне „да се привлече нова аудитория във Великобритания и чужбина". Директорът на медиите и технологиите за бъдещето на BBC е посочил, че споразумението с YouTube има промоционален характер и не може да навреди на фул - тайм програмите.

В САЩ някои телевизионни програми и компании като CBS, NBC и Fox се зарадваха на видимо увеличаване на аудиторията си след като направиха клиповете си достъпни чрез YouTube.

Потребителите на YouTube могат лесно не само да гледат и да споделят видео клипове, но и да качват свое собствено съдържание. Но някои компании, консервативни по въпросите на авторското право, са против: както самата YouTube, така и сделката с BBC. За тях филмите и музиката, която потребителите качват в „тръбата", са „пиратски". В тази връзка някои медийни фирми като Viacom наскоро изискваха от YouTube да изтрие десетки хиляди клипове от сайтовете си.

BBC няма да има претенции към своите клипове, които сега се въртят в YouTube, но си запазва правото да изтрива съдържанието, което е с ниско качество или може да навреди на имиджа на BBC.

YouTube бе открита през февруари 2005 и бе купена от Google през ноември 2006 за $1.65 млрд. През януари единият от тримата основатели, Чад Хърли, хвърли бомба като каза, че уебсайта скоро ще започне да споделя печалбата си с хилядите потребители, които качват съдържания.