Министерството на икономическото развитие е пристъпило към разработване на единни марки за изнасяните от Русия хранителни стоки, пише изданието „Газета". Зърното, водката и другите масови продукти ще се изнасят под марка „Направено в Русия", е единият от вариантите. Конкурентите ще се преодолеят чрез ориентация към екологично чисти продукти.

В програмата на руското министерство като пример за успешен брендинг се сочат имената на Макдоналдс, Hewlett Packard и др. Само стойността на марката може да състави до 70% от пазарната капитализация на компанията - пишат разработващите руската програма. „Такива марки като Coca-Cola, Microsoft или IBM в паричен израз превъзхождат БВП на цели държави".

За да изведат новите руски брендове на световните пазари, на руските специалисти ще са нужни десетки милиони долари. Бедата е, че от експорта на Русия за 2006, 66,1% е продукция на топливно-енергийния комплекс, а хранителните стоки заемат едва 6,1%. Традиционни хитове на руския износ са морските продукти и водката.

Една от първите задачи за реализация на новата програма е в създаване на отраслови брендове като „руски шоколад", „руски макарони", „руски морски продукти" и т.н. За да се увеличи експорта следва да се работи в тясна ниша. Погледите засега са насочени към екологично чистите продукти, които позволяват и по-високи цени.

Засега само съюзите на алкохолния пазар и зърнения съюз са изразили подкрепа. В момента високите цени на световния пазар правят зърното една от най-привлекателните износни стоки за Русия. А водката, типично руски продукт, не се оползотворява в нужната степен, пример за което са последните пет години на съдебни спорове в европейските съдилища между SPI и „Союзплодимпорт".

Единния руски брендинг на стоките за износ трябва да бъде в основата си фермерски проект - считат анализаторите. Известно е, че авторите на програмата ще искат средства от държавата за реализацията на общите марки.